Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Pirelli sluit één factor voor crash Colapinto uit

Charles Leclerc en Franco Colapinto kwamen woensdag in actie voor de tweede dag van de Pirelli-bandentest in Hongarije. Voor de Argentijn kwam de sessie vroeg tot een einde door een crash. Pirelli weet nog altijd niet wat de oorzaak van de crash was, maar streept één mogelijkheid weg.

Colapinto crash Pirelli test
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © @Karol_CyrkF1

Pirelli bracht vier prototype-compounds mee naar de Hungaroring, met het oog op 2026. Charles Leclerc en Franco Colapinto reden op de woensdag in een zogenaamde mule car, een oudere bolide die aangepast is om de reglementswijzigingen van komend jaar te testen. Het doel van de bandentest was om de nodige kilometers te maken en data te vergaren. Pirelli verloor echter kostbare tijd op de baan, nadat Colapinto al na 25 rondes hard de bandenstapel in vloog.

Pirelli-baas Mario Isola blikt terug op de deels geslaagde test in Hongarije: "Het waren twee nuttige dagen wat betreft het nemen van stappen in de ontwikkeling voor de bandencompounds van volgend seizoen. De Hungaroring is een veeleisende baan, door de vele langzame bochten en de energie die in de banden terecht komt op een baan zo kort als deze", zo laat Isola weten in een persbericht van Pirelli.

"Dat maakt het een uitdagende plek om de banden te testen, zeker voor degene die in 2026 gebruikt gaan worden. We hebben veel data verzameld, ook al is het jammer dat we de nodige meters verloren zijn doordat Colapinto van de baan af ging." Er is nog altijd weinig bekend over de oorzaak van de crash van de Argentijn, al sluit Isola wel één factor uit: "Het had niets met de banden te maken."

Pirelli gaat later dit jaar nog drie tests uitvoeren met de nieuwe Pirelli-banden, in respectievelijk Monza, Mugello en Mexico-Stad, waarna de nieuwe compounds op 15 december goedkeuring moeten krijgen om in 2026 gebruikt te worden.

Praat mee!

x
Hamilton Hamilton komt woorden tekort voor 'imperfect' Zandvoort