Blijft Alpine een fabrieksteam of wordt het een klantenteam vanaf 2026? Voor de zomerstop werd aangekondigd dat er een plan ligt om het Renault-motorproject stop te zetten voor 2026 en een klantenteam te worden. Het management van Alpine voerde al gesprekken met andere leveranciers en lijkt voor een deal met Mercedes te gaan.
De CEO van Renault, Luca de Meo, geeft in gesprek met Motorsport aan dat er de kans bestaat dat de Franse renstal overstapt naar de Mercedes-motor overstapt. "We hebben vier tot vijf weken om dit met het bestuur te bespreken. We onderzoeken hoe we vanaf 2026 competitiever kunnen zijn en bekijken daar verschillende opties voor. Het idee van de Mercedes-motoren ligt op tafel, maar ik kan verzekeren dat er nog geen beslissing is genomen."
Daarnaast worden er nog andere punten besproken, zo legt de Italiaan uit. "Dit is een van de dingen waar we over discussiëren, maar er staan ook andere belangrijke punten op de agenda, over hoe we F1 in de toekomst aanpakken."
De Franse autofabrikant zou niet verder willen gaan met de ontwikkeling van de 2026-motor, omdat de kosten te hoog oplopen. Volgens de publicatie kost het ontwikkelen van een eigen motorenproject zo'n 100 miljoen dollar, terwijl de motoren van Mercedes ongeveer 17 miljoen per jaar kosten. "Dat is alleen het financiële plaatje. De ambitie is om een competitief team te worden. Om daar te komen zijn er keuzes nodig die veel factoren beïnvloeden. Deze beslissingen moeten we secuur overwegen."
Ook waren er geruchten dat het hele team van Alpine zou worden verkocht. Zo zou Andretti in de markt zijn. Maar daar maakt De Meo gelijk korte metten mee. "Wij verkopen niets."
Ook interessant:
Red Bull werkte een dramatische Grand Prix van Italië af, met felle kritiek van Max Verstappen tot gevolg. Maar wat is er toch allemaal aan de hand bij de renstal uit Milton Keynes? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
CvM
Het eerste wat ik zou doen is de beslissing om over te stappen van Renault naar Alpine terugdraaien. Renault verkoopt miljoenen auto's per jaar, dus daar meer bekendheid aan geven is logisch. Alpine verkoopt maar een paar auto's per jaar, dus om daar honderden miljoenen voor uit te trekken voor de F1 slaat nergens op. Op de korte termijn is het wellicht verstandig om over te stappen op Mercedes motoren, maar op de lange termijn lijkt me dat een zwaktebod. In het verleden heeft renault heel goede motoren gebouwd, dat moet toch weer kunnen.
aad-vlag#16672
Wat is niet begrijp, ik hoop dat iemand mij dat eens goed kan uitleggen is: waarom kost een nieuwe motor ontwikkelen 100 miljoen??? Ik snap dat het geld kost, maar dit getal is absurd. Je hebt al de mensen in huis, misschien een paar anderen inhuren, maar dat zijn geen 100 miljoen. De fabriek heb je ook al, nieuwe machines?... Geen idee, maar 100 miljoen, dat kan ik niet vatten. Iemand uitleg?