Het is een enorme puinhoop bij Alpine. Het Franse team begon het seizoen als een van de langzaamste auto's en scoorde tot op heden slechts 11 schamele puntjes. Ter vergelijking, vorig jaar had Alpine na veertien races 73 punten.
Een beschamend aantal voor een fabrieksteam. Althans, de naam fabrieksteam wordt binnenkort ook ingewisseld, want tussen neus en lippen door liet teambaas Bruno Famin in België doorschemeren dat men binnenkort een nieuwe motor zal presenteren. Het lijkt vrij zeker dat dat een Mercedes-motor gaat zijn en dus de 'eigen' Renault-motor naar het oud vuil wordt verwezen. Iets wat de 350 medewerkers op de fabriek in Viry-Châtillon, waar de motoren gebouwd worden, absoluut niet hadden zien aankomen.
"Wij zagen dit niet aankomen," zo vertelt Karine Dubreucq, vakbondsafgevaardigde van de fabriek in Frankrijk, tegenover L'Equipe. "Dit is een dolksteek in de rug, puur verraad. We hebben hier motoren ontwikkeld die twaalf keer F1-kampioen konden worden, en nu zou dat niet meer kunnen? Ze hebben niet eens de testbank afgewacht." Overigens komt de aanstaande breuk niet helemaal als een verrassing, want in de fabriek waren er al wat voortekenen te zien. Zo verdween de Franse driekleur van de werkkleding en werkt men al ruim tweeënhalf jaar zonder technisch directeur.
Anderen bekeken ook:
Even sterk als Mercedes
In de fabriek is men er echter van overtuigd dat de motor in ontwikkeling de verwachte prestaties zal kunnen leveren. "We denken dat hij gelijkwaardig zal zijn aan die van Mercedes," verzekert één van de motorbouwer. "In het ergste geval zou er vijftien pk verschil zijn. We hebben alles opnieuw ontworpen in de turbo."
Toch gaat men in Viry-Châtillon niet bij de pakken neer zitten. Op de fabriek zal men zo lang als nodig doorwerken, ondanks de woede en angst voor ontslagrondes. Al is er volgens Dubreucq al wel wat te merken van de naderende breuk: "Er zijn al ziekmeldingen, dit gaat schade aanrichten."
Toch lijken niet alle medewerkers er zo in te staan. Een bron binnen de fabriek geeft bij de Franse krant aan dat een staking niet uitgesloten is: "Mogelijk zouden we de auto's niet kunnen laten starten. Als we hier stoppen, zal er nooit meer een Renault-motor in de F1 zijn."
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Sjees
"Mogelijk zouden we de auto's niet kunnen laten starten. Als we hier stoppen, zal er nooit meer een Renault-motor in de F1 zijn." - Mooi, zijn we ook weer vanaf. laat ze daar maar stokbroden bakken. het tijdperk dat fransen auto's konden bouwen is allang voorbij.
AxisMundi
@ Sjees [..het tijdperk dat fransen auto's konden bouwen is allang voorbij..] ** Tjonge, jonge. Jij bent pas gisteren geboren zeker. Kijk, gewoon zomaar wat schreeuwen kan natuurlijk iedereen. Voor jou dus even om te weten: >> De belangrijkste (want er zijn er nog wel een paar meer) Franse autofabrikanten: >> Renault, Peugeot, Citroën, Bugatti. / Daarbij waren de Fransen absolute voortrekkers in de 'MOTORENBOUW' Franse auto's waren op zijn zachtst gezegd uniek maar legden in veel gevallen meer nadruk op vormgeving en geavanceerde technologie dan op praktisch nut. Dat leidde ertoe dat Franse auto's een slechte reputatie kregen, die helaas tot op de dag van vandaag voor velen is blijven bestaan. _ Echter..Franse auto’s zijn tegenwoordig echter weer zeer populair._ Uit een onderzoek van J.D. Power Europe in het Verenigd Koninkrijk blijkt zelfs dat Peugeot het automerk is met de "minste problemen". Peugeot won de afgelopen 10 jaar dan ook drie keer de prijs voor de Europese auto van het jaar. Misschien waren in het verleden de clichés misschien gegrond, maar tegenwoordig zijn Franse auto's zeer geliefd bij zowel automobilisten als vakjournalisten. Dát dus. Dus.. niet gewoon zomaar even wat schreeuwen - want dat kan iedereen - maar gewoon even je huiswerk doen.
Dit bericht is aangepast op:
FormerFormula1Engineer
@AxisMundi. Ik zie in de JD PowerPoint onderzoeken steeds Lexus boven aan staan als de meest betrouwbare auto en met de meest tevreden rijders.
RubySander
Je weet toch dat er tegenwoordig bijna geen onderdeel Frans is aan een Bugatti en dat die ontworpen en gebouwd wordt door Duitsers? Verder zijn Franse auto's zeer verbeterd sinds de roestige jaren en waren de motoren van zowel Peugeot/Citroën als Renault altijd wel betrouwbaar.
Dit bericht is aangepast op:
AxisMundi
@RubySander. * [..Je weet toch dat er tegenwoordig bijna geen onderdeel Frans is aan een Bugatti en dat die ontworpen en gebouwd wordt door Duitsers?] =>>> Nee, dat weet ik niet maar..wat ik wél weet is dat jij behoorlijk achter loopt. 😄 Wat ik dus wél weet is dat de merknaam Bugatti al in 2021 verkocht is aan de Kroatische autofabrikant Rimac en daar dus tegenwoordig onderdeel van uitmaakt. Daarvóór was het eerst nog een joint venture van Porsche én Rimac. > Hoewel Porsche grootaandeelhouder blijft, is Bugatti officieel geen onderdeel meer van de Volkswagen Group. Wat ik óók weet is dat ondertussen in de nieuwe fabriek van Bugatti in het 'Franse Dorlisheim' (in Frankrijk en ver daarbuiten, bekend als 'HET ATELIER' en gebouwd in de vorm van BUGATTI's kenmerkende kenmerk) op dit moment de nieuwe Bugatti Tourbillon wordt gemaakt. Een tweezitter en plug-in hybride. Hij werd begin 2024* aan de autowereld voorgesteld. De eerste levering wordt verwacht in 2026. Oplage van 150 stuks, prijskaartje een kleine €4 miljoen maar er zijn nu al 50 koopcontracten getekend. Motor : V16 van 8.3 liter inhoud. Vermogen van 1.000 pk (motor) en een systeemvermogen (totaal) van 1.800 pk met behulp van 3 elektromotoren, gevoed door een 800 volt batterij van 25 kWh. De hagelnieuwe verbrandingsmotor wordt gebouwd door het Britse Cosworth, maar is wél een echte Bugatti-motor. Topsnelheid : 445 km/h. ** Kijk, dat dus. Dat U het ff weet. 😄
Dit bericht is aangepast op:
AxisMundi
@RubySander* >> Wist je trouwens dat in het "Franse" Dorlisheim niet alleen de fabriek van Bugatti is gevestigd, maar dat daar ook het familiegraf van de familie Bugatti is te vinden, met daarin Ettore en Rembrandt Bugatti? * Ik dacht, ik meld het even, voordat u straks het hele "Franse" Dorlisheim met Fabriek en al én het familiegraf van de familie Bugatti naar Duitsland verplaatst. Je mag dan wel een aantal jaren achterlopen maar dat zou te gek zijn toch? 😉
Dit bericht is aangepast op:
RubySander
Lekker zitten googelen joh? De historie van Bugatti ken ik wel, echter welk deel in jouw opgezochte verhaal ontkent het Duits en bevestigd het Frans?
MK_IV
@Sjees. Onder welke steen kom jij vandaan? Tuurlijk kunnen de Fransen auto's bouwen. Ook prima motoren trouwens. Mercedes gebruikt al vele jaren Renault motoren in zijn A-Klasse. En wat te denken van de 'Mercedes Citan' wat al twee generaties lang, eigenlijk gewoon een Renault Kangoo is. Mercedes en Renault hebben in de autoindustrie al jarenlang een samenwerkingsverband en naast het feit dat Mercedes dus al vele jaren Renault motoren gebruikt gaat dat nu ook andersom gebeuren. Wie weet waar dat nog toe gaat leiden.
Dit bericht is aangepast op:
RubySander
Die kleine Alpine met een AMG motor, laat maar komen
TheBlueHeart
Ik snap Alpine wel... Aston Martin rijdt ook rond met Mercedes motoren en over anderhalf jaar met Honda. Renault boekt gewoonweg geen progressie met de motoren en vallen daarnaast ook nog eens schandalig vaak uit.
Michel.Vaillant
Na Vettel periode bij RBR heeft Renault geen motoren meer kunnen leveren die competitief genoeg waren om wereldkampioen te worden. En dan praten we toch over 2013, inmiddels 11 jaar geleden. Stilstaan is achteruitgang is het credo in de F1. Ik denk dat de fabriek kan sluiten.
RubySander
Wat staat Ferrari dan stil zeg...nog langer geleden.
Dollewielmoer
Rare strategie dit. Ik denk dat de vakbonden de verontwaardiging wat spelen want laten we eerlijk zijn, ze hebben nooit een fatsoenlijke competitieve motor kunnen maken sinds het V6 hybride tijdperk. Alle klantenteams zijn al jaren weggelopen. Zoals andere aangaven, had of de hele inboedel verkocht per 2026 of zet vol in op het nieuwe motor concept. Maar nu is het een fiasco aan het worden. Ik zie ze in de franse fabriek nog wel gewoon gaan staken. In ieder geval een leuke Drive to Survive dit jaar en komend jaar
Motorhead
Lijkt me een goede zet intussen rijdt bijna het hele veld met Merc. motoren. Wordt spannend straks... 🙄