De GP van Australië eindigde met een virtuele safety car, omdat George Russell hard was gecrasht. De Brit was in een strijd verwikkeld om de zesde plaats, samen met Fernando Alonso. De Spanjaard reed voor Russell op de baan, ronden lang. In de voorlaatste ronde ging het mis.
Russell verloor de controle over zijn W15, belandde in de grindbak en uiteindelijk de muur. Na de race insinueert de Mercedes-coureur dat Alonso in die ronde plots heel anders reed. De Spanjaard zou veel vroeger dan normaal op de rem zijn gaan staan. Dat Russell en Alonso nu samen naar de stewards moeten, zegt volgens Russell ook wel wat, zo insinueert hij tenminste voor de camera's van Sky Sports.
"Hoe ik ernaar kijk, is dat ik van de baan schoot. Dat is mijn schuld. Ik reed een halve seconde achter Fernando en plots kwam hij extreem snel naar me toe. Plots zat ik op z'n versnellingsbak. Ik weet niet of hij een probleem had of niet, maar nu moeten we naar de stewards. Dat is best bizar in deze omstandigheden. Meer kan ik er nu niet over zeggen, ik wil alles terugkijken."
Vervolgen zegt Russell toch nog meer over de situatie. "Het is duidelijk dat hij op de rem ging staan op 100 meter voor de bocht, om vervolgens weer gas te geven en de bocht normaal te nemen. Die data heb ik al teruggezien. Ik ga Alonso niet beschuldigen, maar ik reed veel ronden achter hem en die ronde ging hij dramatisch langzamer. Dat verraste me. Het is interessant om te zien dat we vervolgens naar de stewards moeten, dus ik ben benieuwd."
Alonso weet van niets
Ook Alonso verschijnt voor de tv-camera's en reageert kalmpjes. Hij was nauwelijks met Russell bezig, zo oordeelt hij. Wel had hij een probleempje met zijn Aston Martin-bolide.
"Ik was gefocust op wat er voor me gebeurde, niet op wat er achter me gebeurde. De laatste vijftien ronden had ik wat problemen, iets met de batterij, dus ik worstelde wel wat aan het einde van de race. Ik was niet gefocust op de auto achter me, maar gelukkig is Russell oke", zo blijft de Spanjaard rustig.
"Ik wist dat hij eraan kwam en dat hij DRS had, dat was al vijf of zes ronden zo. Het zat dicht op elkaar. Ik reed kwalificatieronden en probeerde zo snel mogelijk te rijden, maar het was geen gemakkelijke race, geen gemakkelijk weekend qua pace. We hebben geluk gehad met de strategie en de safety car, maar we kunnen ons niet verschuilen voor onze pace dit weekend, want daar hadden we het lastig mee", aldus Alonso.
Update: Alonso is gestraft. Bekijk via de link hieronder waarom.
Anderen bekeken ook:
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Molycote
Is dit het typische Mercedes gejank? Anderen gewoon de schuld geven, om je eigen onvermogen te verdoezelen?
Auto's_doen_vroem_vroem,
In de interviews is het allemaal heel genuanceerd. En beschuldigd hij alonso nergens van. Hij zegt ook de data ingezien te hebben en dat er geen brake test was en dat alonso niets verkeerds doet op de data. Hij begrijpt dus NIET dat ze naar de stewards moeten. Dat ze dat latere interview hier niet vermelden wat al lang plaatsgevonden heeft voor dit nieuwsitem online kwam. Vindt ik wel storrend. Zo insinueren ze dat russell iets insinueert wat hij helemaal niet doet en waarvan hijzelf al aangegeven heeft dat hij er niets van begrijpt dat hier überhaupt naar gekeken wordt. Russell als mercedes janken hier niet. Dat doet de auteur.
Randolph
Nee Molycote, typisch Russel gemekker.
Molycote
Mag ook,ik vind het best.
henry Butcher
Achteropkomend verkeer altijd schuld😅😅😅 Is mercedes policy om anderen aan te wijzen
DoejzPoohdini
Op de onboard beelden was toch te zien dat Alonso eerst echt, op de gas gaat en vervolgens weer remt. Niet heel netjes zullen we maar zeggen, echter wel een slimme actie om je achtervolger af te schudden, al was dit wel heel letterlijk te noemen… Misschien toch een grid straf voor Alonso, maar geen punten voor Mercedes.
Dit bericht is aangepast op:
Loupe56
De rode lichten zijn geen remlichten, maar een signaal voor de achterliggende coureur dat de rijder voor hem van z'n gas gaat om z'n accu op te laden. Heeft niks te maken met netjes of niet, is gewoon een race strategie. Russel had hier op moeten anticiperen, maar was te druk bezig met pushen op de verkeerde plek.
Jean Klingenberg
Een F1 auto heeft geen remlichten.
Dit bericht is aangepast op:
S800S2000nsx
Dom excuus van Russel, Alonso heeft al 100x gezegd dat hij opzettelijk andere lijnen rijdt om het zijn opponent moeilijk te maken..... hier was het nu misschien wel het gevolg van een technisch probleem.
RR6
Ik vind Russell steeds meer op het type voetballer gaat lijken die bij het minste of geringste als stervende zwaan ter aarde stort als er een tegenstander iets te dichtbij komt. Niet uitgaan van eigen kracht maar vooral proberen om je tegenstander een kaart aan te smeren.
explosives41
Blijft een zeikerd.
RaceMarc
Russel je bent gewoon weer bezweken onder de druk. Kwam gewoon te hard de bocht in😉
peter-dirkx#69345
Hamilton 2.0 is geboren. De ene zeur gaat weg en die andere zeur heeft zijn plaatsje ingenomen. Vind het wel netjes dat hij toegeeft dat het zijn eigen schuld was, om vervolgens te proberen een andere coureur een oor aan te naaien.
Erwin_B
Opgeleid door de master zelf. Volgens mij is dat een standaard MB training
Loupe56
Een verdedigende actie van Alonso. Hij remt niet 100 meter voor de bocht, maar gebruikt de 'generator rem' om de accu meer energie te geven, die hij vervolgens bij het acceleren na de bocht kan gebruiken. Vanaf 2026 zullen we veel meer van dat soort acties zien, als het motorvermogen verder wordt teruggeschroefd en het elektrisch aandrijfgedeelte van de power unit belangrijker wordt. Dus als de stewards Alonso de schuld gaan geven van Russel's crash, dan staat ons nog wat te wachten in 2026..
Jean Klingenberg
Eigenschuld, gewoon een beginnersfout van Russell en typisch Mercedes om meteen te gaan janken.