Max Verstappen zal de Grand Prix van Mexico vanaf de tweede plek aanvangen. De Nederlander kende het hele weekend veel problemen, maar stond op het moment suprême op. De racesnelheid van alle teams blijft echter een groot vraagteken, omdat er amper long runs zijn gereden na alle onderbrekingen op de vrijdag. Toch denkt Pirelli te weten wat de beste strategie zal zijn tijdens de race op het Autodromo Hermanos Rodriguez.
Volgens Pirelli is de kans erg groot dat het een eenstopper wordt. Het circuit in Mexico ligt op extreme hoogte en is een verkapt stratencircuit, waardoor de bandenslijtage normaal gesproken niet erg groot is. Starten op mediums en tussen rondje 25 en 32 wisselen naar de harde band, is volgens de bandenfabrikant dan ook the way to go. Volgens Pirelli is het ook mogelijk om te starten op de harde band. In dat geval kunnen de coureurs het beste tussen ronde 36 en 43 wisselen naar de mediumband.
Een tweestopper behoort volgens de Italiaanse fabrikant echter ook tot de mogelijkheden. In dat geval is starten op de zachte band en daarna twee keer wisselen naar medium-banden een optie. De harde band wordt in deze strategie overgeslagen. Als vierde mogelijkheid ziet Pirelli nog kans om te starten op de softs en na 15 tot 22 rondes over te stappen op de harde band. Met deze laatste strategie ben je waarschijnlijk sneller onderweg in het begin van de wedstrijd, maar ontstaat er aan het einde van de race wel een nadeel.
De tekst gaat verder na de afbeelding.
Bandensets per coureur
Het zou niet gek zijn als de teams hier keuzestress van krijgen, maar de bandensets die de coureurs nog ter beschikking hebben maakt het al snel een stuk makkelijker om een strategie te kiezen. In de top is alles grotendeels hetzelfde. De beide Ferrari's, Norris én de twee Mercedessen hebben allemaal nog één setje mediums en één setje hards over, dus de eerste strategie van Pirelli lijkt voor hen de beste optie te zijn.
Voor Max Verstappen ziet de situatie er iets anders uit. De Nederlander ging in Q1 niet op mediums naar buiten, waardoor hij nu nog twee setjes mediums kan gebruiken tijdens de race. Dat is een klein voordeel voor de Nederlander, die bij een safety car tegen het einde van de wedstrijd dus nog terug zou kunnen naar een setje nieuwe banden.
De concurrentie kan dat namelijk niet, want zij beschikken verder alleen nog maar over gebruikte banden. Verstappen zou ook de tweestopper kunnen proberen, om zo op een alternatieve manier de concurrentie te verslaan. Daarbij zal Verstappen de harde band echter moeten gebruiken, want de Nederlander beschikt niet meer over een nieuw setje softs.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!