James Allison, de technische baas van Mercedes, heeft gewaarschuwd dat de statistieken aangeven dat teams moeite hebben om terug te komen van moeilijke periodes in de Formule 1. Hij wil daarmee zeggen dat een sterke comeback van Mercedes in 2024 nog helemaal niet zo zeker is.
Het team eindigde het seizoen 2023 voor het eerst sinds 2011 zonder overwinning. Dit kwam mede omdat Mercedes in de beginfase van het seizoen moeite had om de evolutie van de problematische W13 te laten slagen. Zelfs met een verandering van het concept halverwege het jaar was de W14 nog steeds niet goed genoeg om de dominante combinatie van de RB19 van Red Bull en Max Verstappen, ten val te brengen.
Allison keerde zeven maanden geleden terug in zijn rol als technisch-directeur van Mercedes. Het team koos er toen voor om Mike Elliott te vervangen, die de technische inspanningen achter het problematische 'zero sidepod'-concept leidde.
Mercedes staat onder druk om in 2024 te presteren, maar Allison gelooft niet dat het een uitgemaakte zaak is dat ze hun oude vorm weer zullen terugvinden. "Als je kijkt naar de F1-geschiedenis, dan zijn de statistieken tegen ons", vertelt hij de Performance People-podcast.
"Teams komen niet terug van een flinke terugval na hun vorige hoogtepunt, in de tijd die we onszelf hebben gegeven. Maar we hebben desondanks een behoorlijk ambitieus programma opgesteld. We hebben hier behoorlijk wat kracht en we hebben behoorlijk wat vooruitgang geboekt met de auto voor volgend jaar. Of het voldoende is, zal alleen de tijd leren, maar dat is wat ik hoop en ik weet dat al mijn collega's en teamgenoten om me heen hetzelfde hopen."
Anderen bekeken ook:
Waar had Mercedes last van?
Allison gelooft dat de slechte prestaties op de baan de problemen buiten de baan verergerden. Dat leidde weer tot "versplintering" tussen de belangrijkste onderdelen van het team, terwijl ze juist allemaal op zoek gingen naar meer prestaties.
"Als een team een groot aantal jaren op een hoog niveau heeft gestaan en gepresteerd gedurende een lange periode en dan een dip krijgt om wat voor reden dan ook, dan is dat erg desoriënterend", aldus Allison. "De fundamenten raken los. Het zet mensen aan tot actie, maar die actie kan ertoe leiden dat alle disciplines in het bedrijf - de aerodynamica, de voertuigdynamica, de tekenkamer, alle specialismen die nodig zijn en die samenwerken om een goede auto te maken - zich als het ware verspreiden over vier, vijf of zes windrichtingen. Ze doen wat ze kunnen om bij te dragen op de manier die zij het beste vinden."
"Als je niet oppast, praten die groepen niet meer met elkaar omdat ze allemaal met hun hoofd naar beneden hard werken om hun aandeel te verbeteren. Waarschijnlijk was dat het meest destructieve patroon waarin we als groep terechtkwamen, in die moeilijke periode toen we van onze troon vielen. Dat we meer versplinterden dan we hadden moeten doen. Niet omdat iemand ruzie had met iemand, verre van dat. In feite is de sfeer hier, gezien de druk waaronder het heeft gestaan, ongelooflijk veerkrachtig geweest."
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!