Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Logan Sargeant

Coronel ziet het onvermijdelijke naderen: "99% zeker dat het klaar is"

Logan Sargeant crashte snoeihard tijdens de derde vrije training in Zandvoort, zag zijn FW46 in brand vliegen en moest zelfs even vrezen voor deelname aan de race. De geruchten over een 'mid-season' vervanging worden na Zandvoort alleen maar groter en ook in de podcast van RacingNews365 is men eensgezind: het is einde verhaal voor de Amerikaan.

Sargeant race Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In de nacht van donderdag op vrijdag voorafgaand aan de Grand Prix van Nederland brak Williams de geldende avondklok om zo het grote updatepakket op beide auto's te kunnen monteren. Het was eigenlijk pas voor het eerst dit jaar dat het Britse team écht performance kon toevoegen aan de auto en dus ging men met vertrouwen het weekend in.

Het team kwam echter al snel van een koude kermis thuis, want Logan Sargeant maakte op een opdrogende baan in de derde vrije training een grote beginnersfout. De Amerikaan kwam met zijn rechtervoorband op het natte gras, waarna hij de controle verloor. Wat volgde was een snoeiharde crash, waarbij zijn FW46 volledig verwoest was. Toch kon de Amerikaan starten, maar het kwaad lijkt al geschied. Ook in de podcast van RacingNews365 wordt het voorval besproken.

"Dit is niet meer goed te praten," zo begint Tom Coronel. "Ook al gaat dit pijn doen en heb je contractuele verplichtingen, dit is gewoon sport. En dit mag niet gebeuren. Wat hij daar deed, was echt de allergrootste beginnersfout die je maar kunt verzinnen. Dat mag echt niet gebeuren. En het gaat Williams gewoon meer pijn doen door hem te houden dan eventjes de pijn te slikken door te zeggen, nu is het klaar, hup de volgende." Hoe zeker is Coronel dan dat het einde verhaal is voor Sargeant: "99% zeker. Het is echt klaar. De rek is er uit."

Bekijk hieronder de crash van Sargeant. De tekst gaat verder na de video.

Wie als vervanger?

Wie wordt dan de vervanger van Sargeant? De keuze lijkt vrij groot, want verschillende namen worden al genoemd. Toch schuift Coronel een verrassende naam naar voren: "Er zijn een paar potentiële nieuwe rijders. En ik heb het dan niet direct over Mick Schumacher, ik heb het over Colapinto. Rijdt in de Formule 2 bij MP Motorsport en zit in de (Williams) Academy. Ik zou hem er in zetten. In Silverstone reed hij tijdens de eerste vrije training. Hij zat daar voor het eerst in een Formule 1-auto en zat echt vlak achter die gasten."

De naam is al genoemd, Mick Schumacher. De Duitser aast op een rentree in de Formule 1 en ook Toto Wolff schoof zijn testcoureur al naar voren. F1-kenner Ruud Dimmers heeft dat ook gezien, maar twijfelt of de Duitser wel het niveau heeft voor de Formule 1: "Mick Schumacher is een mogelijkheid. Alleen de vraag is, heeft hij het niveau? Kan Mick Schumacher zich snel genoeg aanpassen en rijdt hij minder schade? Want dat was natuurlijk bij Haas op een gegeven moment ook wel iets. Daar was de bak met reserveonderdelen vrij snel leeg."

Een andere naam die in een eerder stadium werd genoemd is Andrea Kimi Antonelli. De Italiaan, die komende week zijn F1-debuut maakt tijdens VT1 in Monza, is echter geen optie meer, weet Dimmers: "Antonelli wordt het niet, dat heeft Toto Wolff ook gezegd. Die gaat zijn F1-debuut maken voor Mercedes tijdens de eerste training in Monza en daarna een aantal trainingen afwerken en het F2-seizoen afwikkelen. Je hebt er ook niets aan om hem daar nu neer te zetten. Ik denk niet dat dat hem iets gaat brengen."

Lawson in 'Albon-constructie'?

De laatste naam die steeds vaker wordt genoemd is Liam Lawson. De Red Bull-junior is druk op zoek naar een manier om weer in de Formule 1 te rijden en dus schuift de Red Bull-familie hem naar voren als mogelijke vervanger. Het zou dan om een soort leendeal gaan, zoals men eerder al met Albon en Williams deed, waarna de Nieuw-Zeelander in 2025 'gewoon' weer terugkeert bij Red Bull. Zowel Coronel als Dimmers zouden dat toejuichen, alleen zij snappen ook dat dit scenario niet echt waarschijnlijk is, door de link die Williams heeft met Mercedes.

"Hij maakt wel kilometers. Kijk, hij heeft niks te verliezen. Dat vind ik heel anders dan een Antonelli. Een Antonelli, daar moet je de hype houden. Ja, ik zou daar serieus over nadenken." Dimmers schets daarna het bredere perspectief: "Het voordeel kan zijn dat je een kijkje in de keuken krijgt bij een van de concurrenten. Alleen je moet gaan rijden met een Mercedes-power unit. Dus ik denk dat daar ook nog wel een dingentje zit dat bepaalde mensen daar niet zo blij mee zijn. Mercedes zal wel zeggen, dan doe maar even iemand anders."

Daar is Coronel het wel mee eens. Hij voorziet dat de keuze niet zo moeilijk gaat zijn voor Vowles: "Het is veel makkelijker en sneller om Mick er in te zetten. Want dat is toch iemand die daar constant bij hangt, tegenaan schuurt. Dat is denk ik de eerste kanshebber."

Bekijk hieronder de volledige podcast!

Ook interessant:

Alarmfase 1 voor Verstappen en Red Bull na nieuwe nederlaag

De Grand Prix van Nederland werd niet het feestje waar de Nederlandse Formule 1-fans op hadden gehoopt. Lando Norris wist met een grote voorsprong te winnen op Max Verstappen, die steen en been klaagde over de RB20.

Bekijk je de podcast liever als video? Dat kan hier!

Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50 speeltegoed

Praat mee!

Viaplay
x
Interview Technisch brein Red Bull ziet McLaren buiten de lijntjes kleuren: "Gaat wel wat verder dan dat"