Ook in 2019 werd er links en recht schade gereden door de Formule 1-coureurs. In totaal reden de 20 coureurs samen een bedrag van ongeveer 41 miljoen dollar aan schade bij elkaar, zo blijkt uit een onderzoek op de Formule 1-subreddit. Dat komt neer op gemiddeld ruim 2 miljoen dollar schade per coureur. Dat is bijna genoeg om met het geld van de verzekering het jaarsalaris van Lewis Hamilton te betalen.
Er staken in 2019 echter wel wat coureurs in negatieve zin boven de rest uit. (ex-)Red Bull-coureurs Alexander Albon en Pierre Gasly waren de coureurs die door het jaar heen de meeste schade bij elkaar reden. Zo schreef Gasly zijn bolide bijvoorbeeld al tijdens de testdagen in Barcelona volledig af.
Het schadeformulier van Albon zal na de Grand Prix van China aanzienlijk zijn geweest, toen hij eveneens zijn bolide tijdens de vrije training compleet verwoestte. De 'top' drie schaderijders wordt gecompleteerd door Robert Kubica, die in Brazilië de meeste schade bij elkaar reed.
Wat betreft de coureurs uit de topteams was Max Verstappen het braafste jongetje van de klas. De Nederlander reed ongeveer 'slechts' 1.3 miljoen schade bij elkaar, terwijl de beide Ferrari- en Mercedes-coureurs in 2019 duurder uit waren.
Het duurste Grand Prix-weekend was overigens die in België, toen er voor ruim 3.2 miljoen dollar aan schade werd gereden, terwijl er tijdens de optocht in Frankrijk in totaal nog geen 0.2 miljoen dollar aan schadeformulieren moest worden ingevuld.
Check het volledige overzicht van alle schaderijders hieronder. De bedragen zijn schattingen en er is geen rekening gehouden of de coureur in kwestie wel of geen schuld had aan de opgelopen schade.
Geschatte bij elkaar gereden schade in 2019
Nr. | Coureur | Team | Geschatte schade ($) |
---|---|---|---|
1. | Alexander Albon | Toro Rosso / Red Bull | 5.5 miljoen |
2. | Pierre Gasly | Red Bull / Toro Rosso | 3.5 miljoen |
3. | Robert Kubica | Williams | 3.0 miljoen |
4. | Lance Stroll | Racing Point | 2.9 miljoen |
5. | Kevin Magnussen | Haas | 2.8 miljoen |
6. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | 2.7 miljoen |
7. | Valtteri Bottas | Mercedes | 2.7 miljoen |
8. | Lewis Hamilton | Mercedes | 2.3 miljoen |
9. | Romain Grosjean | Haas | 2.2 miljoen |
10. | George Russell | Williams | 2.1 miljoen |
11. | Charles Leclerc | Ferrari | 1.8 miljoen |
12. | Sergio Perez | Racing Point | 1.8 miljoen |
13. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1.7 miljoen |
14. | Max Verstappen | Red Bull | 1.3 miljoen |
15. | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo | 1.3 miljoen |
16. | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1.0 miljoen |
17. | Nico Hulkenberg | Renault | 0.7 miljoen |
18. | Daniel Ricciardo | Renault | 0.7 miljoen |
19. | Lando Norris | McLaren | 0.6 miljoen |
20. | Carlos Sainz | McLaren | 0.4 miljoen |
Totaal | +- 41 miljoen |
Houdt de FIA de hand boven het hoofd van Ferrari? Hoor daarover meer in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met F1-journalisten Ruud Dimmers, Jan van der Burgt en gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Norbert8
Albon zoveel verbaasd me ergens wel. Ik dacht dat Gasly veel vaker schade reed. Marko beschuldigde Gasly ook continu en Albon eigenlijk niet. Toch raar als je dit zo ziet. Beide zijn eigenlijk alleen hierom al te vroeg naar Redbull gegaan.
Vaagstra
Dit wordt een lange winter...
Flam
Als de gesneuvelde motoren van renault meegenomen worden zouden mclaren en renault toch hoger staan🤔
Carlos Science
Ja dan zouden ze inderdaad hoger staan ja. Dat neemt niet weg dat de constatering in dit geval nergens op slaat omdat dit artikel gaat over schade die gereden is door de coureurs zelf. Alsof je zou zeggen: "De Red Bull en Toro Rosso rijders zouden nog veel hoger staan als je de ontwikkelingskosten van de Honda krachtbron meeneemt."
Collin Quintinn Patricio Hogenberg
McLaren en Renault staan zo laag omdat de motoren ontploft waren voor ze konden botsen
Reptiel
Max doet het vrij netjes!