De Red Bull RB18 was ontegenzeggelijk de beste interpretatie van de nieuwe Formule 1-regels voor 2022, waardoor de auto's voor het eerst in decennia sterk afhankelijk waren van het ground effect . De RB18 was tevens de bolide die het minst werd geraakt door de nieuwe regels die tijdens het seizoen werden ingevoerd onder het mom van Technical Directive (TD) 39. Een duidelijk wapen was de manier waarop de auto omging met het fenomeen 'porpoising', wat samen het het ground effect terugkeerde in de Formule 1. De aerodynamische configuratie van met name de vloer, evenals de geometrie en de eenvoud van de voorwielophanging, maakte dat het team het gestuiter wist te beperken en in zekere zin in de kiem wist te smoren. We zouden welhaast kunnen stellen dat door de eenvoud van de ophanging de effecten van een actieve ophanging op een legale manier werden nagebootst. De auto, in combinatie met de Honda RA622H-motor, profiteerde zo van de perfecte harmonie tussen aerodymische efficiëntie en de dynamiek van de auto. Een factor die deze twee eigenschappen des te meer samenbracht, was het steeds verder terugdringen van het totaalgewicht van de auto. In de praktijk had het team van ontwerpers onder leiding van Pierre Wache, maar onder toeziend oog van Adrian Newey, onmiddellijk aangevoeld dat één van de factoren die performance konden genereren het het actief kunnen reguleren van de stijfheid van het centrale deel van onderkant van de auto was. Het was tegelijkertijd zaak dat er over de lengte van de die vloer geen vervormingen optraden die de aerodynamische werking onder de vloer een halt konden toeroepen. Een onderbreking van die luchtstroom immers zou porpoising juist aanwakkeren. Gedurende het seizoen 2022 richtte Red Bull zich vooral op het besparen van gewicht en het steeds blijven updaten van die o zo belangrijke vloer. Niet minder dan zestien versies van de vloer werden aangewend, ook al vielen deze niet allemaal te onderscheiden door zichtbare details. De aanhoudende stroom aan feedback, hoe gering positief die soms misschien ook was, ligt aan de basis van de nieuwe RB19 voor 2023, waarbij de focus ligt op dezelfde gebieden die de ontwikkeling van de RB18 kenmerkte.
Terwijl de RB19 dus in veel sterk zal gelijken op diens voorganger, zal de auto op een tweetal vlakken een nieuwe route voor wat betreft de ontwikkeling in slaan. Het nóg verder terugdringen van het gewicht door de invoering van een 3 kilo lichter chassis maakte in 2022 al deel uit van het project en is iets waar rond de zomer volop over werd gespeculeerd, maar het chassis debuteerde nog niet. Dit lichtere chassis moet worden bereikt door een nieuwe oriëntatie van de koolstofvezels ten opzichte van het oude, kruislingse patroon (zie illustratie hierboven). De nieuwe vloer, die volgens de nieuwe regels met 10 millimeter wordt verhoogd aan de voorzijde en met 15 millimeter aan de achterzijde, is eveneens opnieuw lichter, zonder dat de stijfheid ervan in het geding komt. De behuizing van de versnellingsbak, evenals de plaatsing van de ophangingselementen moeten worden gekenmerkt door een lagere versmalling, waardoor het onderste deel van de Venturi-kanalen wordt vergroot. Hieronder een vergelijking tussen de RB19 (boven) en de RB18 (onder), waar veel gelijkenissen te zien zijn. Op de bovenste foto is het profiel van het 'kanaal' onder de sidepod gemarkeerd, waar verandering zichtbaar is ten opzichte van de 2022-bolide.
Wat de verdere aerodynamica betreft, zullen de sidepods de sterke eigenschappen van de 2022-bolide (zie hieronder) behouden, waarbij de 'dubbele vloer' verder wordt verfijnd. Dit wordt gekenmerkt door een verlenging naar achteren van de sidecut aan de basis van de zijkanten (zie illustratie hieronder). Een auto dus, die alleen qua vorm niet zal verrassen, maar die met de RB18 als basis een krachtige evolutie zal zijn.
Meest gelezen