Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1 en FIA overwegen een bijzonder trucje voor de nieuwe F1-bolides

Zien we in 2026, als de volgende generatie Formule 1-bolides in gebruik wordt genomen, bijzondere trucjes? Het wordt overwogen.

De nieuwste technische reglementen in de Formule 1 zijn pas een jaar in gebruik, of de volgende grote veranderingen worden achter de schermen al besproken. In 2026 zal er weer een nieuw tijdperk van start gaan, met onder meer nieuwe motoren en nieuwe technische reglementen. Hoe die reglementen er precies uit gaan zien, is nog niet duidelijk, maar men is er wel al uitgebreid over na aan het denken. Ross Brawn, afzwaaiend Managing Director van F1 , was nauw betrokken bij de huidige technische reglementen en weet wat men overweegt in aanloop naar 2026. In gesprek met Autosport vertelt hij dat zogeheten 'actieve aerodynamica' serieus wordt overwogen. "Een van de grote vraagstukken over de nieuwe F1-bolides voor 2026 is of we wel of geen actieve aerodynamica gaan gebruiken. Het is een zeer aantrekkelijke stap, zeker op gebied van efficiëntie." "We moeten nog steeds zien hoe we het uit kunnen voeren en of het op een veilige en voorspelbare manier kan worden geïmplementeerd. Met DRS hebben we op dit moment in principe een soort actieve aerodynamica, maar kunnen we iets dat nog veel significanter is invoeren?", vraagt hij zichzelf hardop af.

Trucje

Brawn noemt een voorbeeld waarop het trucje gebruikt kan worden, maar benadrukt dat het nog niet zeker is of dat ook daadwerkelijk de manier wordt waarop actieve aerodynamica geïmplementeerd gaat worden. "Als je gebruik maakt van actieve aerodynamica, dan kan je tijdens een gevecht invloed uitoefenen op de voorste auto." "Als de aanvallende auto binnen een bepaalde afstand komt van de verdedigende auto, dan kan je het zo spelen dat de voorste auto wat downforce verliest en de jagende auto wat extra downforce erbij krijgt. Dat zijn trucjes waarmee je kan spelen en die kansen bieden." "Ik ga niet zeggen dat dat is wat we gaan doen, maar het zou wel een mogelijkheid zijn. We leren van de huidige bolides en ik denk dat de 2026-bolides een soort vorm van actieve aerodynamica zullen hebben", aldus de Brit. Zelf zal hij niet meer betrokken zijn bij het project, maar de FIA gaat zich daar de komende jaren over ontfermen.

Viaplay
x
Live Reacties na glibberende start Verstappen in Las Vegas