Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Renault F1

Het verlies van Renault is een gigantische nederlaag voor de Formule 1

Het is nog niet officieel, maar als zelfs de teambaas van Alpine al gaat zeggen dat het niet lang meer gaat duren voor er een nieuwe motordeal voor 2026 is gesloten, weet je genoeg. Renault trekt na precies een halve eeuw de stekker uit het motorproject en dat is een zeer, zéér grote nederlaag voor de Formule 1.

Renault logo
Column
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In 2026 gaat de Formule 1 helemaal op de schop. De auto's worden compleet anders, maar het nieuwe reglement is vooral opgebouwd rondom de vernieuwde motoren. Vanaf dat jaar krijgen Formule 1-bolides te maken met een hybride-motor met een 50-50 verdeling van de verbrandingsmotor en elektrische systemen. Het moet de sport duurzamer en aantrekkelijker maken.

De Formule 1 prijkt er graag mee, want deze nieuwe reglementen hebben er voor gezorgd dat de interesse van autofabrikanten in de Formule 1 is gestegen. In 2026 komen er zelfs twee nieuwe autofabrikanten naar de koningsklasse: Audi en Ford/Red Bull.

Een geweldige prestatie toch? Absoluut! Maar toch moeten ze zich bij de FIA en de FOM achter de oren krabben, want de komst van Audi en Ford/Red Bull heeft ook een keerzijde: Renault gaat er mee stoppen. Puur gezien de laatste jaren zou je zeggen: 'die gaan we niet missen'. Maar toch, het verlies van Renault is een grote nederlaag voor de Formule 1. 

Gigant in de Formule 1

De keuze van Renault komt natuurlijk niet als een verrassing. Al ruim 10 jaar kan de Franse fabrikant totaal geen potten breken in de Formule 1, maar dat heeft het toch vooral aan zichzelf te danken. Want rustig, dat is het nooit bij Renault. Ruzies met klantenteams, wisselingen in de top en een waslijst aan nieuwe coureurs, stabiel werd het nooit in Enstone en Viry-Châtillon. Tel daarbij op dat het sinds 2014 met afstand de slechtste motor aflevert en je hebt een tikkende tijdbom. Het eerste teken dat het Franse merk klaar was met de Formule 1, was toen het fabrieksteam in 2021 een nieuwe naam kreeg: Alpine.

Want de naam Alpine is natuurlijk nog niet half zo bekend als de naam Renault. En het is illustratief voor de teloorgang waar de Franse fabrikant mee te maken heeft. In 1976 presenteerde men voor het eerst een F1-motor en daar kwam al vrij vlot een fabrieksteam bij. Successen bleven langere tijd uit, maar toen in de jaren '80 de turbomotoren hun entree maakten, was Renault trendsetter en de snelste motor in de sport.

Ook in de jaren '90 en in het begin van deze eeuw had Renault veel succes. Het leverde uiteindelijk 143 overwinningen, 10 constructeurstitels en 9 coureurstitels op als motorleverancier. Het eigen fabrieksteam bracht nog eens 35 overwinningen en vier titels richting het Franse merk: in 2005 en 2006 won Renault zowel de constructeurstitel als de rijderstitel met Fernando Alonso.

En vergis je niet, Renault is daarmee één van de allerbeste motorfabrikanten ooit in de Formule 1. De Renault-motoren wonnen in totaal 178(!) Grands Prix. Alleen de motoren van Ferrari en Mercedes hebben meer overwinningen behaald. De Franse gigant laat daarmee grote merken als Ford, Honda en Cosworth achter zich. De kennis die de Fransen over Formule 1 en de motoren van de koningsklasse hebben, is niet te onderschatten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Megaverlies

Renault is op dit moment dan ook een van de meest ervaren motorbouwers binnen de Formule 1. Met een kleine tussenpauze van 3 jaar is het in 2026 precies 50(!) jaar geleden dat we voor het eerst een Franse Renault-motor hoorde brullen over het circuit. Dat zo'n gigant notabene nú de keuze maakt om te stoppen met Formule 1, moet erg hard binnen komen bij de FIA en de FOM.

Want om terug te komen op die 2026-reglementen: het begrip duurzaam is een hele belangrijke. Autofabrikanten staan niet langer te springen om volledige verbrandingsmotoren en willen ook in hun autosportprojecten meer motoren hebben die een rol kunnen spelen in de ontwikkeling van de straatauto's die ze verkopen. Uiteindelijk is de autosport voor dit soort grote merken, zoals Mercedes, Audi en Renault, een marketingtool om hun straatauto's beter in de markt te zetten.

En dat is bij Renault de laatste jaren niet echt gelukt. Jarenlang is er gelachen om de prestaties van het Franse merk en om het missen van de slag naar de hybride-techniek. Ook bij de straatauto's is dit terug te zien: Renault was een van de laatste teams die de stap nam om de hybride-techniek uit de Formule 1 door te vertalen naar haar straatauto's. In vergelijking, Mercedes is hier vanaf dag 1 superieur in geweest en heeft bij haar straatauto's extreem geprofiteerd van de uitstekende uitstraling die de Formule 1 het merk gaf. Sinds 2014, het eerste jaar van de Mercedes-dominantie in de Formule 1, is het algehele merk Mercedes-Benz extreem in waarde gegroeid. Je raadt het al: vanwege de F1-uitstraling en de techniek in de straatauto's van het Duitse merk.

Grote merken, grote verwachtingen

De Formule 1 kan het aanstaande vertrek van Renault dan ook als een enorme klap zien voor het paradepaardje van de sport: de 2026-reglementen. Ja, die nieuwe reglementen trekken partijen als Audi, Ford en zelfs General Motors aan. Maar om een fabrikant na ruim 50 jaar te zien vertrekken, die openlijk toegeeft niet met de nieuwe reglementen te willen werken, is echt een hele grote nederlaag voor de sport. Het feit dat de sport vrij weinig moeite lijkt te doen om zo'n grote naam als Renault binnenboord te houden, laat zien dat ze bij de FIA en de FOM niet inzien dat er een hoop kennis verloren gaat.

Tuurlijk, deze mensen zullen uiteindelijk vast wel onderdak vinden bij andere motorfabrikanten, maar toch. De kennis en ervaring die de Formule 1 nu 'inwisselt' in de hoop nieuwe autofabrikanten te strikken is een bijzondere strategie. In het verleden is vaak genoeg duidelijk geworden dat nieuwe fabrikanten niet zomaar een winnende motor bouwen. En dat fabrikanten vaak niet het geduld hebben om op dit moment te wachten. De voorbeelden zijn talrijk: Toyota, Porsche, BMW en meest recentelijk Honda.

Het Japanse merk werd verkettert in de periode 2015-2017 bij McLaren en stond op het punt om na een kleine drie jaar het F1-project voor de zoveelste keer vaarwel te zeggen. Het was Red Bull dat ervoor zorgde dat Honda bleef, maar niet voor lang. Want ondanks dat Red Bull tot op de dag van vandaag technisch gezien met Honda-motoren rijdt, is het merk sinds 2022 geen officiële motorbouwer meer in de Formule 1. Een besluit waar ze, alweer, op terug zijn gekomen, want in 2026 maakt de Japanse fabrikant haar zoveelste comeback, dit keer bij Aston Martin. 

De naam Renault is net zo verbonden aan de Formule 1 als Ferrari en Mercedes dat zijn. Want een hoop autofabrikanten hebben het geprobeerd, maar alleen Ferrari en Mercedes waren succesvoller dan Renault. Dat één van 'de grote drie' het schip juist nu gaat verlaten, is meer dan problematisch. Bijna een halve eeuw aan kennis wordt vakkundig de nek omgedraaid. Het is simpelweg een keiharde nederlaag voor de nu al zo controversiële 2026-reglementen.

Wij horen graag jouw mening! Laat hieronder in de poll weten wat jij van het aanstaande vertrek van Renault vindt!

Ook interessant:

Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt

Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.

Bekijk je de nieuwe podcast op Youtube, dan kan hier!

Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50 speeltegoed

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking GP van Nederland verdwijnt van de kalender