Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 Grand Prix Mexico 2025

Hezemans heeft zijn bedenkingen over wedstrijdleiding in Mexico: "Heel vreemd"

De wedstrijdleiding speelde een hoofdrol tijdens de beginrondes en het einde van de GP van Mexico. Ook Mike Hezemans zet zijn vraagtekens bij de keuzes die gemaakt werden.

Max Verstappen naderde Charles Leclerc met rasse schreden aan het einde van de GP van Mexico. Met nog drie ronden te gaan zat hij eindelijk in de DRS van de Monegask. Zijn eerste inhaalpoging slaagde niet, maar de Nederlander bleef heel dicht achter de Ferrari rijden. Daar bleef het echter bij, want de wedstrijdleiding besloot de Virtual Safety Car (VSC) te activeren vanwege de stilstaande auto van Carlos Sainz.

Zo kwam er direct een einde aan de kansen op een inhaalactie en P2 voor Verstappen. De Nederlander was na afloop nuchter over de misgelopen kans: "Soms zit het mee, soms zit het tegen," aldus Verstappen.

Mike Hezemans keek met enige verbazing naar het moment. Hij is van mening dat er een grote kans op extra punten door de neus van de viervoudig wereldkampioen is geboord: "Vreemd, heel vreemd. Ik snap dit niet. Ik weet ook niet wat de reden was," aldus Hezemans in gesprek met RacingNews365. "Ik ken de details niet, maar voor mij had die VSC in ieder geval een halve ronde eerder weg kunnen zijn. Dan was het nog leuk geweest."

Straf Hamilton te zwaar

Eerder in de race lagen Verstappen en Lewis Hamilton onder de loep bij de stewards. Verstappen (maar ook onder andere Leclerc en Antonelli) ging in bocht 1 door het gras, waardoor ze bocht 2 en 3 afsneden. Alle betrokken coureurs kregen geen straf, tot ergernis van vooral George Russell. Even later sneed Hamilton bocht 5 af. De zevenvoudig wereldkampioen werd wél bestraft, omdat hij een voordeel uit de situatie zou hebben gehaald. De straf: tien seconden.

Hezemans geeft de wedstrijdleiding deels gelijk, maar plaatst ook een kanttekening bij de straf van Hamilton: "Om eerlijk te zijn: de wedstrijdleiding had wel gelijk. Bij Verstappen lag er geen weg die je moest volgen; daar was niks, alleen gras. Waar Hamilton eraf ging, hadden ze heel duidelijk aangegeven dat je daar het weggetje moet volgen. Dat heeft hij niet gedaan."

"Hamilton schiet daar rechtdoor. Dan heb je ineens 0,0 grip, dat zag je. Dan schiet hij gewoon vrij hard door, anders had hij waarschijnlijk wel dat weggetje genomen. Toen zal hij gedacht hebben: 'Het is goed, ik rijd gewoon door.' Je maakt die beslissing split-second."

Waar Hezemans het niet mee eens is, is de zwaarte van de straf: "Ik vind tien seconden te veel. Dat had vijf seconden moeten zijn. Waarschijnlijk zal er in het reglement hebben gestaan wat de straf moet zijn, maar dat is dan iets wat ik niet goed in dat reglement vind staan. Tien seconden slaat nergens op. Als hij die weg had genomen, had dat nooit tien seconden verschil gemaakt."

Ook interessant:

Max Verstappen eindigde op de derde plaats in Mexico en stelde na afloop dat McLaren nog altijd sneller is dan Red Bull. Toch kan de Nederlander op bewondering rekenen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365. Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk loven zijn monsterstint op softs.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

x
Titelstrijd McLaren wijst mogelijke bananenschil aan in strijd met Verstappen