Dit weekend vond ik dat hierboven beschreven gevoel dubbel en dwars op Circuit Zandvoort, daar waar de Historic Grand Prix wordt georganiseerd. De naam verraadt het al, er wordt geracet met historische bolides, van toerwagens tot en met brute Formule 1-auto's en ongeveer alles wat daartussen zit. Er gaat niks boven het geluid van bijvoorbeeld een oude Simtek uit 1995 die enkele meters onder je wordt gestart om diezelfde auto vervolgens ronde na ronde voorbij te zien komen. Dit soort auto's, waaronder ook die Simtek waar Jos Verstappen in 1995 nog mee reed, vertegenwoordigen een zekere historische waarde en daarom worden ze nog niet eens tot het uiterste gedreven. Dat zou het geluid (of het gejank) alleen nog maar meer ten goede komen. Het is, puur kijkend naar de Formule 1, een geluid uit het verleden, want het heden heeft de geschiedenis ingehaald met V6-turbomotoren. Snel? Ja! Oorstrelend? Nee zeker niet. Lange tijd werd gedacht dat het niet mogelijk was om terug te grijpen naar lang vervlogen tijden. Dat paste immers nooit en te nimmer in het plaatje van de sport die steeds schoner en duurzamer moet worden. Totdat Sebastian Vettel op Silverstone enkele weken geleden zijn oude Williams FW14B tevoorschijn toverde. Door de gillende V10 Renault-motor liet hij klimaatneutrale brandstof stromen. De belasting voor het milieu was zodoende verwaarloosbaar, maar nietsvermoedende fans spoedden zich her en der toch om hun oren met hun handen te bedekken.
Rolling Stones op standje 10 of 100?
In de pitstraat werden monteurs, coureurs en andere teampersoneelsleden richting de pitmuur getrokken als wespen tot een glas cola. Historie en moderne technologie smolten samen tot dat wat ik echt niet als enige zoek op het circuit. Kan het dan toch? Het was de vraag die ook Red Bull-teambaas Christian Horner zich hardop stelde. Hoewel, vragen... hij smeekte de FIA bijna om de mogelijkheden tot een terugkeer van de V10-motor te onderzoeken. Dat deed hij met de volgende vergelijking: "Als je naar een concert van de Rolling Stones gaat, wordt de muziek nog steeds zeer luid gespeeld." "De 'herrie' zit in het DNA van de Formule 1 en mag als zodanig niet genegeerd worden", zo voegde hij eraan toe. Maar de kans is groot dat het wel genegeerd gáát worden. Natuurlijk, de Formule 1 streeft al naar de introductie van volledig klimaatneutrale brandstof per 2026. Het klimaataspect moet daarmee worden afgevinkt, maar tegelijkertijd moeten ontwikkelingen in de Formule 1 ook relevant zijn en blijven voor de reguliere automobielindustrie. Ook dat zit in het DNA van de Formule 1 gevangen. Een terugkeer naar V10-motoren dient op geen enkele manier de reguliere automobielindustrie, die veel meer inzet op elektrificatie van auto's als schoner alternatief voor verbrandingsmotoren. De Formule 1 haakt daarbij aan. Of nee, de Formule 1 is juist de locomotief van die trein die onverminderd voort dendert. Hoe vaak hoor je niet dat de Formule 1 enkel kan bestaan door de gratie van de fans, dat de Formule 1 zelfs vóór de fans bestaat? Als dat zo is, geef dan alsjeblieft gehoor aan de oproep van Horner en daarmee aan de oproep van velen. Ik weet wel dat het veel gevraagd is, maar oh, wat zou ik me nog vaak dat kleine jongetje van weleer willen voelen dat balanceert op het randje van paniek omdat dat wat hij hoort gewoon niet te bevatten is.
Meest gelezen