Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Mercedes met man en macht Verstappen en Red Bull onschadelijk probeert te maken

Het is tot op heden een prachtig seizoen met mooie gevechten, maar naast de baan verwijten Mercedes en Red Bull elkaar een heleboel. Het seizoen 2021 is ook naast de baan een verhitte strijd geworden. Zo ging het er in de eerste seizoenshelft aan toe en zo probeerde Mercedes haar concurrentie uit te schakelen.

Het seizoen begon hoopvol voor de neutrale fan toen Mercedes en Red Bull aan elkaar gewaagd leken te zijn tijdens de testweken en in Bahrein. Tot op heden is het inderdaad een spannende strijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, maar hun teambazen kunnen er naast de baan ook wat van! Meermaals haalden de twee naar elkaar uit of werd het andere team ergens van beschuldigd. We zetten al het politieke drama van het afgelopen half jaar op een rijtje. Het seizoen begon nog relatief rustig. Er was wat gezeur over de nieuwe regels, die Mercedes en Aston Martin hard geraakt zouden hebben, en ook de track limits waren na de eerste race een punt van discussie. Pas later ging het op politiek vlak echter echt los.

Flexiwings!

Een terugkerend thema in de Formule 1: flexibele vleugels. Ook dit jaar was het weer zover. Het was het Grand Prix-weekend in Spanje waar Mercedes voor het eerst openlijk liet weten dat Red Bull een wel heel erg flexibele achtervleugel had waarmee het op de rechte stukken tijd wist te winnen. Tot wel 0,6 seconden, zo claimde Hamilton. Daags na dat raceweekend kwam de FIA al met een zogeheten technical directive waarin het de teams duidelijk maakte dat de tests die gebruikt worden om de flexibiliteit van de achtervleugels te meten zouden worden aangescherpt. De druk die daarbij op de achtervleugels wordt uitgeoefend om de flexibiliteit te bepalen werd verdubbeld. Red Bull was inderdaad een van de slachtoffers, terwijl Mercedes in haar vuistje lachte. Al met al leek het geen groot verschil te maken, want toen de nieuwe regels eenmaal ingingen, waren de verschillen nog steeds heel klein en leek Red Bull nergens last van te hebben. Op haar beurt opende Red Bull vervolgens de aanval op de flexibele voorvleugel van Mercedes, maar tot op heden heeft dat nog geen staartje gekregen. Het is nog maar de vraag of we daar de komende maanden iets over gaan horen, want in 2022 zijn de auto's weer heel anders en maakt het dus allemaal weinig uit. Artikel gaat verder onder de video

1392517845339283463

Here is a video of the @redbullracing flexi-wing for those interested. #SpanishGP pic.twitter.com/7yhv1cLKu6 — Bryson Sullivan (@NaturalParadigm) May 12, 2021

Pitstops!

Sneller dan het licht. Zo zou je in vier woorden de pitstops van Red Bull kunnen omschrijven. Al jaar en dag zijn ze dominant en ook dit seizoen staat er geen maat op de pitcrew van Max Verstappen en Sergio Perez. Mercedes doet het achter hen niet slecht, maar is wel op grote afstand de nummer twee qua pitstops. Omdat het dit jaar draait om kleine verschillen, kan het wel eens voorkomen dat een race in de pitstraat gewonnen gaat worden. Mercedes vond echter dat de veiligheid in het geding was en zorgde ervoor dat er een nieuw balletje ging rollen aan de kant van de FIA. Opnieuw kwam de mondiale autosportbond met een technical directive, dit keer om de pitstopsnelheden te verhogen. Er werden extra vertragingen ingebouwd in het pitstopproces, waardoor risico moest worden weggenomen dat de monteurs al het groene licht gaven dat een band vast zat terwijl dit nog niet het geval was. Het Red Bull-team zou daar mogelijk slachtoffer van zijn. Red Bull was het daar echter niet mee eens en ging de discussie aan met de FIA. Die krabbelden vervolgens ietwat terug en de vertragingen werden deels weer verwijderd uit de nieuwe regels, maar een deel van de wijzigingen bleef wel staan. Een kleine overwinning voor het team van Verstappen. De nieuwe pitstopregels gaan nu vanaf het komende Grand Prix-weekend, in België, gelden.

De nasleep van de Verstappen-crash

Een tikkie van Hamilton deed Verstappen van de baan vliegen in Groot-Brittannië. Wat daar op volgde was een hoop moddergegooi. Red Bull en Verstappen waren niet blij, terwijl Mercedes en Hamilton woedend waren op de manier waarop de concurrentie haar onvrede liet uiten. Na twee weken gesteggel waarbij Red Bull de straf van Hamilton verzwaard wilde zien worden, gaf de FIA hen ongelijk. Het boek leek uit, maar met een statement van Mercedes werd het vuurtje toch weer aangewakkerd. Mercedes beschuldigde Red Bull er namelijk van dat ze de sportieve integriteit van Hamilton aan wilden tasten. Red Bull zou te ver gegaan zijn en een 'gecoördineerde poging hebben gedaan' om de goede naam van Hamilton te beschadigen. Alhoewel het niet zorgde voor veranderingen aan de regels of iets dergelijks, gaf het weer een hele nieuwe dimensie aan de strijd tussen de twee teams. De relatie staat onder hoogspanning en lijkt niet meer goed te komen. In Hongarije ging het bovendien opnieuw mis, dit keer met Valtteri Bottas. Hij schakelde Perez uit en maakte Verstappen onschadelijk. De frustratie bij Red Bull liep daardoor hoog op, maar gelukkig hadden ze vier weken om af te koelen voordat het Formule 1-feest weer gaat beginnen.

CSC0D5aqxOj

Dit bericht bekijken op Instagram Een bericht gedeeld door Sky Sport Formel1 (@skysportformel1)

Het vermogen van de motor!

Deze politieke storm lijkt zich momenteel te vormen. Het moet nog blijken of het gaat uitgroeien tot een orkaan, of dat het een storm in een glas water blijft. Het verleden wijst echter uit dat verdenkingen over gesjoemel met motoren uit kunnen groeien tot een orkaan van de hoogste categorie die veel verwoesting aanricht. Het begon eigenlijk al met wat uitlatingen van Hamilton en Wolff tijdens het Grand Prix-weekend in Frankrijk. Red Bull zou daar opeens vermogen hebben gevonden en het vloog op de rechte stukken. Ook in Oostenrijk was het volgens hen weer zover. Alle drie de races werden overigens gewonnen door Verstappen. De Nederlander en iedereen binnen zijn team wees naar de achtervleugel van Red Bull, die voor veel minder downforce en dus meer snelheid op de rechte stukken zorgde, terwijl de achtervleugel van Mercedes voor het omgekeerde zorgde. De races daarna was het echter Mercedes dat plots vloog op de rechte stukken. Het team van Hamilton hintte vervolgens dat de Honda-motor was teruggeschroefd omdat dat van de FIA moest, terwijl Red Bull dat meteen naar de prullenbak verwees en zelf vraagtekens zette bij de motor van Mercedes. Zij hadden namelijk plots vermogen gevonden, want aan de Honda-motor was er niets veranderd. Een vermeend trucje met de koeling zou daar aan de kant van Mercedes aan ten grondslag liggen, meende Red Bull, maar verder hebben we daar nog niets over gehoord. Dat speelde zich allemaal zeer recentelijk af, dus mogelijk krijgen we daar in de toekomst nog meer over te horen. Al helemaal omdat de huidige motoren nog een aantal jaren mee zullen gaan, dus als er iets niet in de haak is, dan kan een team daar jarenlang van profiteren. Al met al dus veel moddergegooi over en weer. De een vindt het geweldig, de ander wil alleen maar op de baan strijd zien. Toch is het iets wat onlosmakelijk verbonden is aan de Formule 1, die politieke spelletjes. Ongetwijfeld krijgen we ook in de tweede seizoenshelft nog het nodige drama te zien op én naast de baan.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'