Achteraf maakt het natuurlijk niet meer zoveel uit. Lewis Hamilton werd geschrapt uit de uitslag van de GP van de Verenigde Staten (net als Charles Leclerc) omdat de vloerplank niet aan de regels voldeed. De skid blocks waren te veel gesleten. In de race reed Hamilton naar plek twee, achter Max Verstappen. Heel even leek het er gedurende race op dat Mercedes Hamilton op een eenstopper zette, waardoor hij mogelijk een gevaar voor Verstappen zou worden.
Uiteindelijk maakte ook Hamilton net als Verstappen twee pitstops en Red Bull-teambaas Christian Horner geloofde niet in kansen voor een Mercedes-zege in Austin. "Ik denk niet dat een eenstopper had gewerkt, want dan zouden ze veel te kwetsbaar zijn geweest aan het einde van de race. Al onze simulaties vertelden ons dat een tweestopper een snellere race zou opleveren", legt Horner uit aan onder meer RacingNews365.
Na de tweede pitstop van Hamilton in ronde 38 van de 56 switchte hij van hard naar medium terwijl Verstappen in ronde 35 juist van medium naar hard ging. Hamilton leek dichterbij te komen, maar uiteindelijk hield Verstappen de zevenvoudig wereldkampioen ruim twee seconden achter zich. Na de diskwalificatie van Hamilton, die nog wel de podiumceremonie meemaakte, maakte het allemaal niet meer uit. George Russell kwam sowieso niet in de buurt van een podiumplek, laat staan een zege. Hij finishte op bijna 25 seconden van Verstappen.
Ook interessant:
Verstappen hoeft zich ondanks zijn moeizame zege geen zorgen te maken
Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk. Veel om over na te praten. De moeizame zege van Max, de diskwalificaties van Lewis en Leclerc en nog veel meer. Beluister 'm hieronder of via je favoriete podcastplayer.
Bij winst van Verstappen in Japan, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
BMW_P85_V10
Mercedes zal toch alles op alles zetten om dit seizoen nog een race te winnen en zal er niet voor terugdeinzen een illegale auto in te zetten. ooit worden ze niet gecontroleerd op dat onderdeel en glippen ze door de mazen van het net. Hoe vaak heeft mercedes in het afgelopen decenium niet iets op de auto gezet in de laatse races dat ze wel mochten behouden, maar meteen illegaal werd verklaard voor het seizoen erna. (Flexwing Brazilië) Daar is Mercedes nooit op aangepakt terijl het zo klaar als een klontje was.
Dit bericht is aangepast op:
Wiesneuze
@BMW_P85_V10 Excuses dat het zo moet, ik wil eigenlijk reageren op HL_T . Voor zover ik het begrijp wordt er voor iedere officiële sessie een frisse plank gemonteerd, met frisse skid blokken. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat door het gebruik van die onderdelen in een andere sessie, de marges in de GP ineens kleiner worden. Bij de start van de GP moet de plank een dikte hebben van 10mm met een tolerantie van +0,2mm en -0.2mm,over de hele plank. Aan het einde van de GP mag de plank op één van de vastgestelde meetpunten niet dunner zijn dan 9,0mm. Bij Max zijn de remmen vervangen tussen de sprintrace en de GP. Dit is per team allemaal dezelfde spec en mag dus onder parc fermé regels gebeuren. Ook in remmen zitten tolerantieverschillen in dezelfde spec. Max' auto stond hoger dan ideaal was en was ook stugger geveerd dan gebruikelijk is. Dit alles gaat ten koste van de aero grip èn van de mechanische grip. De mechanische grip is hard nodig bij het remmen. Doordat de auto meer stuitert, was de rembalans onvoorspelbaar en kon Max minder hard remmen dan hij wenste. De rijhoogte van een auto is niet bepalend voor legaliteit, dat is de slijtage van de plank en skidblokken. Had Lewis minder agressief gebruik gemaakt van de kerbstones en de grootste hobbels op de baan ontweken (meer afstand) dan was zijn auto waarschijnlijk legaal gebleven maar was hij langzamer geweest en als zodanig geen enkele bedreiging geweest voor de eerste plaats.
Dit bericht is aangepast op:
Karrenmaar
Als Lewis eerder had gepit, dan had hij wel gewonnen. Ik begrijp niet dat dit niet aan Horner is gevraagd. Beetje een half artikel dus.