Het rijdersduo waar Toro Rosso in 2018 mee aantrad was nieuw, maar toch ook weer niet héél nieuw. Eind 2017 mochten Pierre Gasly en Brendon Hartley al invallen voor Toro Rosso. De grootste verandering lag dan ook onder de motorkap, waar de Renault-motor plaatsmaakte voor de Japanse pk's van Honda. Waar, zeker gezien de jaren van strubbelingen bij McLaren gevreesd werd voor de performance van Toro Rosso, sprak het team een aardig woordje mee in de middenmoot.
Hoogte- en dieptepunten
Sterker nog, Pierre Gasly verraste vriend en vijand met de vierde plaats in Bahrein. Hij profiteerde daarbij niet ontzettend van problemen van anderen, maar de STR13 ging gewoon lekker in de rondte. Het wrange is echter dat daarmee het hoogtepunt van het seizoen ook was bereikt. De verwachtingen werden na die GP misschien wel onrealistisch hoog, waardoor die verwachtingen zelden kon worden waargemaakt.
Waar Pierre Gasly werd bejubeld na enkele sterke optredens aan het begin van het seizoen, had aan de andere kant van de Toro Rosso-pitbox Brendon Hartley het een stuk zwaarder. Zijn functioneren werd voortdurend ter discussie gesteld en op enig moment was het niet de vraag óf hij vervangen zou worden, maar vooral wanneer en door wie. Zo ver kwam het echter niet, waardoor de Nieuw-Zeelander, die sowieso veel geteisterd werd door pech en crashes, alsnog kon laten zien soms het tempo van Gasly wel degelijk te kunnen volgen.
Dat tempo werd mede bepaald door de Honda-motor, die gedurende 2018 duidelijk stappen zette op zowel het gebied van betrouwbaarheid als performance. Langzaam maar zeker kroop het aantal pk's dat uit het blok werd getrokken naar dat van Renault en in mindere mate ook Ferrari en Mercedes toe. De snelle ontwikkeling, die vooral gericht was op een vliegende start voor Red Bull in 2019, had een schaduwzijde. Er werden flink wat gridstraffen geïncasseerd vanwege nieuwe motoronderdelen en van achterop de grid was het moeilijk scoren voor het team dat uiteindelijk beslag legde op de negende plaats bij de constructeurs.
Conclusie
Een blik op de seizoenstabel leert ons dat Toro Rosso vóór de zomerstop beter presteerde dan na de winterstop. Pierre Gasly mag dan roepen dat P9 enigszins een vertekend beeld geeft, maar de resultaten lieten met name in het tweede deel van het seizoen te wensen over, niet in de laatste plaats doordat Toro Rosso als een veredelde testbank voor Honda fungeerde.
Desondanks, en daar zit hem voor de gehele Red Bull-familie de voornaamste winst, spreekt tegenwoordig vrijwel iedereen over de 'potentie van Honda', waar niemand twaalf maanden geleden een stuiver gaf voor de kansen van het Japanse Formule 1-project. Wordt vervolgd in 2019, als ook Max Verstappen afhankelijk is van het presteren van Honda en Gasly en Hartley worden opgevolgd door Daniil Kvyat en Alexander Albon.
Cijfers en statistieken van Toro Rosso in 2018
Cijfers | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Aantal WK-punten | 33 | 53 |
Beste resultaat | 4e | 4e |
Podiumplaatsen | 0 | 0 |
Aantal uitvalbeurten | 10 | 12 |
Positie WK-teams | 9e | 7e |
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel