Het incident tussen Max Verstappen en Lando Norris zorgde voor flink wat ophef na afloop van de Grand Prix van de Verenigde Staten. McLaren diende uiteindelijk nog een protest in tegen de tijdstraf die Norris kreeg voor het inhalen buiten de baan, maar het bestuursorgaan besloot het protest uiteindelijk af te wijzen. De tijdstraf voor Norris blijft dus gewoon staan.
Toch staat teambaas Andrea Stella nog wel even stil bij de situatie. Zo legt hij tegenover onder meer RacingNews365 uit dat zijn eerdere opmerkingen over het protest niet helemaal gebaseerd waren op accurate informatie. "Toen ik daar na de race in Austin over sprak en zei dat we geen right of review meer aan zouden vragen, was dat gebaseerd op de feiten die ik toen ter beschikking had. Maar nadat we de beslissing van de FIA eens goed hadden gelezen, bleek dat de situatie er nu heel anders uit ziet."
"Ik had later meer informatie ter beschikking gekregen over hoe we een protest in kunnen dienen, dus mijn eerdere opmerkingen waren niet geheel accuraat. Ik dacht namelijk nog aan de voormalige processen, waarbij we bijvoorbeeld video's vanuit een andere hoek aan moesten leveren. Maar toen we de beredenering voor de tijdstraf lazen, kwamen we erachter dat er een objectieve én aantoonbare fout was gemaakt bij het nemen van de beslissing. Daarmee wilden we dus een protest indienen, met het FIA-document als dat nieuwe, relevante en significante element dat nodig is om zo'n protest uiteindelijk aan te mogen vragen."
Anderen bekeken ook:
Aanpassingen
Stella vervolgt: "We hebben het er echt goed over gehad en natuurlijk alle mogelijke scenario's overwogen, maar ik kan enkel verwijzen naar ons statement, waarin we onze positie duidelijk maakten. We zijn het niet eens met de interpretatie van de stewards, die aangaven dat ons nieuwe element niet relevant genoeg zou zijn. Wij zijn van mening dat dat wel zo was, maar we blijven de stewards dankbaar voor het feit dat ze de zaak zo snel en netjes hebben afgehandeld. Het is immers belangrijk dat we de mogelijkheid hebben om tegen beslissingen van de wedstrijdleiding in te gaan als daar iets incorrect blijkt te zijn."
Toch is er wel een verandering voortgekomen uit de ophef, want de FIA heeft inmiddels een plan op tafel liggen om de reglementen wat aan te passen. Daar is Stella zelf heel tevreden over. "We hebben zelf al opgemerkt dat alle richtlijnen omtrent de rijstijl van de coureurs misschien opnieuw bekeken moeten worden. Dat dachten we na dat incident in Oostenrijk al, maar na Austin hebben we daar echt haast achter gezet, ook met onze reacties. We denken namelijk echt dat de huidige richtlijnen Lando uiteindelijk een onterecht nadeel brachten."
"Dit protest is nu ingediend en afgehandeld, dus het is voor ons als team nu belangrijk om eventuele vervolgstappen aan de FIA over te laten. We hebben altijd respectvol samen kunnen werken met de FIA en daar komen altijd constructieve resultaten uit, dus wij zijn bereid om dat zo voort te zetten. Ik denk dat de coureurs ook de kans hebben gehad om hun mening te delen en zij zijn het allemaal eens met het feit dat er zeker naar gekeken moet worden. De FIA zal flink wat informatie moeten bekijken, maar het is nu tijd om alles goed te verwerken en een stap voorwaarts te zetten in de sport."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Jan van Dijk
Het gesmeek om hulp van boven heeft gelukkig niets opgeleverd, behalve dan misschien dat iedere actie van Max op het randje weer onder een [Brits] vergrootglas komt te liggen, well done, slechte verliezers. Ook nu gaan er voor de zoveelste keer stemmen op om de regels aan te passen zodat Max afgestopt kan worden, , maar ach, als de regels aangepast moeten worden om jou te stoppen weet je dat je echt goed bent.
Sjon Noordt
Een weekend niet gezeurd, is een weekend niet geleefd. Nou begint hij ook al op Norris.
Jan van Dijk
Ik weet trouwens een nieuwe regel die dhr Stella waarschijnlijk wel zou bevallen, koplampen erop, zodat je kan seinen dat je eraan komt en sneller denkt te zijn, vervolgens is er natuurlijk een verplichting om opzij te gaan. Het publiek zal ervan smullen.
Dit bericht is aangepast op:
Hennie-1965
En wat met het zwaar onterechte voordeel wat beide McLaren coureurs hebben verkregen door met flexibele voor en achter vleugels te racen , daar hoor je deze Calimero niet over, daarin heeft de FIA zwaar verzaakt al dan niet om creatief spanning in het WK te creëren , daar hadden ze maanden eerder op in moeten grijpen ! Mocht het McLaren lukken om het WK constructeurs binnen te halen is dat er een met een hele smerige smaak en vooral onterecht !!
Checo
Dit soort heethoofden maken de racesport kapot en zien niet in dat ze zelf een deel van het probleem zijn. Hadden ze gewoon de plaats teruggegeven en Max nog eens ingehaald was er niks aan de hand geweest. Maar.daarvoor hadden ze het lef niet. Dan verlies je.
PvI
Ok stel dat de straf was terug gedraaid. Dan had norris 5 sec gehad voor tracklimits En max een waarschuwing.
Dit bericht is aangepast op:
Han Smit
Nee hoor, meneer Herbert kennende was Max weer een oor aangenaaid en had hij 10 seconden gekfegdn
V8-Power R730
Teams en coureurs zijn pas tevreden, als er in hun voordeel wordt beslist.
MdGL
Net zo’n glijer als Zak Brown. Die 2 verdienen elkaar.
Midway
Schade blijft beperkt tot 10 punten, haalt ie nooit in (als Max niet te veel straf meer krijgt 😉)