Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Beitske Visser

Ook zonder de W Series wist Beitske Visser dit jaar te schitteren

2020 komt ten einde. Ook voor vele coureurs was het in meerdere opzichten een lastig jaar. Beitske Visser zag hoe de W Series werd afgelast, maar na een buitenkansje maakte zij toch nog het beste van een bijzonder kalenderjaar. RacingNews365 sprak met Nederlands' beste vrouwelijke coureur. In het eerste deel van het interview blikken we met haar terug op 2020.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Richard Mille

Sportief gezien was het jaar 2019 er voor Beitske Visser een om vol trots op terug te kijken. Tijdens het eerste seizoen van de W Series, een nieuw in het leven geroepen Formule 3-klasse voor vrouwen, werd ze achter winnares Jamie Chadwick knap tweede.

Tot aan de laatste snik streed ze mee om de titel en met vier podiumplaatsen en twee vierde plaatsen in zes wedstrijden kon ze zeer tevreden zijn. Toch smaakte het logischerwijs naar meer en in 2020 zette ze vol in op de W Series-titel, totdat dat verdomde coronavirus de (race)wereld plat legde.

Daar waar de Formule 1 en vele andere raceklassen na enkele maanden alsnog begonnen aan het raceseizoen, bleef de W Series achter. Er ging een streep door het gehele seizoen, tot verdriet van Visser. In een exclusief gesprek met RacingNews365 blikt ze terug op het voorbije jaar.

"Het was zeker jammer toen de hele competitie werd afgelast. Het was mijn doel om het dit jaar beter te doen dan in 2019, dus ik wilde de titel wel winnen, ja", zo vertelt ze als we haar vragen met welke instelling ze 2020 inging.

Maar het mocht dus niet zo zijn. "Er moest snel beslist worden. Bij ons is er natuurlijk wat minder geld dan in bijvoorbeeld de Formule 1. De enige optie was om het hele kampioenschap in korte tijd in Europa af te werken. Dan zouden ze alle coureurs daarheen moeten halen."

"Sommigen konden (door de pandemie, red.) niet eens komen, de dames uit Japan of Brazilië bijvoorbeeld. Dan zou het hele team en de organisatie daar ook lang moeten verblijven. Logistiek gezien was het gewoon niet te doen voor hen", legt Visser de beslissing van de organisatie om het seizoen te schrappen uit.

Interview gaat verder onder de afbeelding.

			© Richard Mille
	© Richard Mille

Endurance Racing vormt de redding

Na enkele maanden noodgedwongen in haar thuissimulator te hebben doorgebracht - waarin ze in het vervangende W Series esportskampioenschap overigens met gemak al haar concurrenten verslaat en kampioen wordt - doet er zich plots toch nog een mooie kans voor. Nadat collega coureur Katherine Legge haar been breekt bij een crash tijdens een test op Paul Ricard wordt Visser opgetrommeld als vervanger van de Britse bij Richard Mille Racing in de Europese Le Mans Series.

"Ik had al endurance-ervaring met BMW", vertelt ze over de autofabrikant waar ze in 2020 ook onder contract bij stond. "Maar dit was de eerste keer met een LMP-wagen. Het was best anders. Qua rijden zat het het dichtst in de buurt van de 3.5 liter waarin ik heb gereden, ook qua snelheid. Het was wel even behoorlijk anders", herinnert ze zich.

Na haar invalbeurt mag ze ook de rest van het ELMS-seizoen doorbrengen bij het Zwitserse enduranceteam. Ze debuteerde met een knappe zesde plaats op Spa-Francorhamps en de daaropvolgende races bleef de top tien elke keer in zicht. Als kers op de taart mocht de Friese coureur samen met het Richard Mille-team in de LMP2-bolide ook nog eens haar opwachting maken bij de 24 uur van Le Mans, die dit jaar vanwege het coronavirus in september plaatsvond.

"Dat was natuurlijk supervet. Als je elke rijder ter wereld vraagt welke race op zijn of haar bucket list staat, dan zegt bijna iedereen: Le Mans. Dus het was zeker gaaf dat we aan die race mochten deelnemen", glundert Visser, die de befaamde race samen met haar twee vrouwelijke collega's Sophia Floersch en Tatiana Calderon knap afsloot als dertiende in het algemeen klassement en als negende in de LMP2-klasse.

"Dat ging heel goed. We kenden elkaar eigenlijk al vrij lang vanuit het karten, dus dat scheelt. We konden ook gewoon goed samenwerken. We zaten goed op een lijn wat betreft de richting die we op wilden met de wagen", zo blikt Visser terug op de 24 uur van Le Mans, waar het lastig was om de goede afstelling te vinden voor de wagen.

"Het is wel anders natuurlijk als je de wagen deelt. Normaal kan je de auto helemaal afstellen zoals jij dat fijn vindt, maar als je met meerdere coureurs in een auto zit, dan moet iedereen de auto fijn vinden. Iedereen heeft natuurlijk weer een andere rijstijl en iedereen wil wat anders, dus dan moet je een compromis zoeken waardoor het totaalplaatje klopt", luidt haar uitleg.

Op Le Mans, maar ook tijdens de andere races samen met Floersch en Calderon ging dat soepel en Visser blikt dan ook vol trots terug op het jaar. "We hebben zeker een goed seizoen gehad. Ik ben er heel laat bijgekomen en met de voorbereiding die we iedere keer hebben gehad, denk ik dat we het goed hebben gedaan."

Wat Beitske Visser voor ambities heeft voor het nieuwe jaar lees je in 2021 op RacingNews365.nl in het tweede deel van het exclusieve interview met de coureur.

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we onze Engelstalige website gelanceerd, die wordt gerund door professionele Engelse journalisten. Daardoor kunnen de Nederlandse lezers in de toekomst nóg meer vette en exclusieve content verwachten!

Bezoek de Engelstalige website!

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

3 reacties