Het Formule 1-seizoen 2023 had voor Alfa Romeo een veelbelovend jaar moeten worden, maar in plaats daarvan verloor het team gaandeweg het seizoen terrein om uiteindelijk sporadisch puntjes te sprokkelen.
Het team hield vast aan Valtteri Bottas en Guanyu Zhou in plaats van nieuw, jong talent een kans te geven (denk bijvoorbeeld aan Formule 2-kampioen Theo Pourchaire). Op papier een goede keuze, omdat men er op inzette schade door crashes tot een minimum te beperken en er op die manier zoveel mogelijk focus op de ontwikkeling kon worden gelegd.
Het team introduceerde stilletjes enkele updates, met name voor de Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië, waar de vloer, diffuser en achterwielophanging onder handen werden genomen. Echter, het team kreeg het niet voor elkaar om net zulke grote stappen te zetten als de concurrentie.
Bottas gaf duidelijk te verstaan dat hij wilde dat het tempo werd opgeschroefd, omdat hij daadwerkelijk vreesde achterop te geraken. Halverwege het seizoen wist het team enkel in vier weekenden punten te scoren, en aan het einde van het seizoen werd het team ingehaald door AlphaTauri.
Uiteindelijk zou het team terugzakken naar de 9e positie met slechts 16 punten, terwijl de slechtste race in Brazilië nog moest komen, daar waar beide bolides de finish niet zagen vanwege technische problemen.
Anderen bekeken ook:
Bottas vs. Zhou
Kijkend naar de onderlinge statistieken was het duidelijk dat Bottas de bovenhand had, met 10 punten voor de Fin en 6 punten voor de Chinees.
Hoewel het voor Bottas niet het gemakkelijkste seizoen was, wist hij toch ook vooral naast de baan de spotlight op zich gericht, met bijvoorbeeld een naaktkalender en een opvallend matje in de nek die samengaat met een niet te missen snor. In de kwalificaties wist Bottas Zhou met 16-6 te verslaan, een kleine verbetering ten opzichte van 2022 (14-8).
De beste race voor Bottas was de GP van Qatar, waar hij zijn beste resultaat uit Bahrein met de achtste plaats wist te evenaren. Hij kreeg ook behoorlijk wat pech voor de kiezen. Denk maar aan de GP van Saoedi-Arabië, daar waar hij schade reed toen hij de brokstukken van de botsende McLarens op zijn pad trof.
Zhou slaagde er ondertussen niet in beter te presteren dan drie keer de negende plaats, te weten in Australië, Spanje en Qatar. Zijn beste optreden zagen we in Barcelona. Daar zou hij waarschijnlijk hoger zijn gefinisht dan negende, ware het niet dat hij een aanvaring had met Yuki Tsunoda.
Verbetering in 2024?
Eén van de belangrijkste transfers voor Alfa Romeo was de komst van voormalig McLaren-kopstuk James Key. Teammanager Alessandro Alunni Bravi bevestigde dat ze de winter zullen gebruiken om de bolide radicaal om te gooien: "De auto van volgend jaar zal niet eenvoudigweg een evolutie zijn, want we denken dat de auto op sommige vlakken uit was ontwikkeld", zo stelde hij ten overstaan van onder andere RacingNews365.
"We zullen een compleet nieuwe auto neerzetten, van het chassis tot aan de ophangingen, alles wordt onder handen genomen. Het is natuurlijk makkelijk om problemen aan te wijzen, maar ze aanpakken is weer iets anders. We werken hard en het werknemersbestand groeit gestaag."
"Met de nieuwe aanwinsten die allemaal hun steentje bij kunnen dragen aan de auto van volgend jaar. Echter, de eerste antwoorden worden volgend jaar pas duidelijk in Bahrein."
Alfa Romeo zal volgend jaar verder gaan onder een andere naam, aangezien Alfa Romeo als titelsponsor afhaakt. Mogelijk gaat het weer Sauber heten, de naam waaronder het team nog altijd staat ingeschreven in de Formule 1, of wordt de naam aangepast aan de komst van een nieuwe sponsor?
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!