Verder prijst hij zijn coureurs Lando Norris en Oscar Piastri, die volgens hem in staat moeten zijn om de strijd met Max Verstappen aan te gaan als ze het materiaal er voor krijgen. De Red Bull-coureur wordt door de Amerikaan geroemd om zijn prestaties dit jaar, net als zijn team, dat met twaalf overwinningen op rij het record van McLaren uit de boeken reed. "Het is toepasselijk dat wij in Hongarije samen met Verstappen op het podium stonden om dat te vieren."
Liberty Media geprezen
Als Brown zijn blik echter naar de toekomst verlegt, haalt hij een aantal verschillende punten aan. Zo vindt hij dat de F1-kalender met 24 races perfect is, al oppert hij het idee om sommige races te roteren, zodat er meer landen aan bod kunnen komen.
Verder ziet hij dat de sport gezond is en veel investeerders aantrekt, net als nieuwe grote partijen als Ford en Audi. Hij stipt de budgetcap aan als de katalysator en prijst F1-eigenaren Liberty Media daarvoor, waarna hij eindigt met wat verbeterpunten. Brown is bijvoorbeeld fel tegenstander van het feit dat Red Bull en AlphaTauri dezelfde eigenaren hebben.
Anderen bekeken ook:
Red Bull/AlphaTauri constructie moet klaar zijn
Dat laat hij merken ook. "Er is ruimte voor verbetering om enkele processen te verbeteren, om er zo voor te zorgen dat de competitie eerlijker is. De sport is niet perfect en in de volgende onderhandelingen over het Concorde Agreement moeten we enkele van die regels die de onpartijdigheid tussen de teams beïnvloeden prioriteit geven."
"De meeste andere grote sporten verbieden het om twee teams met dezelfde eigenaar te hebben in dezelfde competitie, omdat het mogelijk schade toebrengt aan de competitie. Het is een ongezonde situatie, omdat het invloed heeft op beslissingen die zowel op als naast de baan worden genomen. Of het nou de toegang tot meer data, het delen van personeel/componenten of het uitoefenen van invloed middels een strategische stem is. Het is niet in de geest van de reglementen."
"Het is belangrijk om op te staan voor de onafhankelijkheid, competitie en eerlijkheid. Ik zou graag veranderingen in de regels willen zien om er zo voor te zorgen dat er in de toekomst geen invloed uit kan worden geoefend middels strategische allianties, en al helemaal niet via eigenaarschap. F1 moet trouw blijven aan zijn merk en elk team moet - op de motoren na - volledig onafhankelijk zijn. Ik geloof dat F1-fans geloven in eerlijke competitie en een eerlijk speelveld en dat zij acties die de ware geest van competitie in gevaar brengen, af zouden wijzen."
"Het delen van informatie, gedeeld eigenaarschap en strategische allianties binnen het sportieve weefsel van F1, zullen het geloof van de fans in een eerlijke en felle competitie alleen maar ondermijnen", aldus Brown.
Ook interessant:
Tim Coronel: 'Hij kan Verstappen wakker schudden'
Tim Coronel blikt in een exclusief interview met RacingNews365 terug op het Formule 1-seizoen. De 51-jarige Nederlander laat zich uit over de dominantie van Max Verstappen en het zitje van Sergio Perez. Wie zou er niet breken als hij naast Verstappen rijdt en welk team daagt Red Bull uit in 2024?
Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
schai
Wat een aanfluiting is die Zack Brown zeg walgelijk ventje
Focus
Wat is er zo walgelijk aan? Ik snap wel wat hij bedoeld. Je hebt gewoon alle schijn tegen. Ik geloof best dat ze zich aan de regels houden, maar maak de top van de teams apart van elkaar en koop elkaars onderdelen in dan is het klaar. Zo doen Ferrari en Mercedes het ook. Dan is het gezeur afgelopen. Als een ander team dit zou doen was Nederland te klein
FastLane
Je hebt inderdaad de schijn tegen. Dat geldt ook voor de Wolff familie, er gebeurt niets. Ze worden kwaad en er gebeurt niets. Brown stelt niet de integriteit van personen ter discussie, maar wel structuur. Moeten leidinggevenden van Red Bull en Alpha Tauri nu ook boos worden, omdat zij (zeggen) integer (te) zijn? Wat mij betreft moet schijn van belangenverstrengeling altijd worden vermeden. De deskundigen onder ons vraag ik of een PU leveren een ding in een kist is, of zit daar ook een instructie bij met impliciete of expliciete info over plaatsing en aërodynamica? En weegt dat zwaar in het geheel van aërodynamica en drag?
Pieter333
Typisch weer Zak. Doet zijn naam eer aan.
BarryChello
Heeft de lef om te praten over eerlijkheid. Beetje kort van geheugen, Zak. Een jaar is snel voorbij, hé. Voor mij ben en blijf je een achterbakse Zak Brown
AppleFlap#20137
Maar zo’n relatie als bij de Wolffjes is geen probleem? 🤷🏻♂️
Flessuh
Na de (t)Racing point roze Mercedes zijn de regels toch juist aangescherpt? Ik snap dat het voor hem sneu is dat vanuit Red Bull eigenaarschap er 2 stemmen zijn voor team stemmingen, maar er zijn genoeg teams die met Mercedes mee stemmen.. alsof het een eis is vanuit de motor leveranties. (Williams, Aston Martin)
Beverke
De beste man loopt op de bijgevoegde foto naast ons aller "wolfje". Die heeft hem op pad gestuurd voor dit soort discutabele opmerkingen, zodat MB hier buiten blijft??
Dit bericht is aangepast op:
Broodkogel
Wanneer leren bepaalde teambazen de regels ook een keer te accepteren zoals zijn en meer met zichzelf bezig te zijn in plaats dat regels in hun voordeel moeten veranderen. Ze leggen hiermee juist hun zwakte bloot. Zo komen een beetje over als losers vind ik.
Dit bericht is aangepast op:
RGV1978
Als je zou willen dat alle teams werkelijk onafhankelijk van elkaar worden zijn er een paar opties: - of een enkel team produseert alles zelf, koopt geen onderdelen in, - of motorleveranciers leveren alleen motoren en de teams doen verder alles zelf. Effektief dus geen fabrieksteams meer, - of je gaat op zoek naar tien motorproducenten die een fabrieksteam willen gaan runnen. Voor de FIA is dit dan weer voordelig, want ideaal voor de verdeel en heers tactiek
bonensoep
Ik zal er wel weer een aantal tegen de schenen schoppen maar als je hier neutraal naar kijkt, heeft ie gewoon voor de volle 100% gelijk. De wijze waarop bijvoorbeeld de Honda motor is ontwikkeld na de overstap vanaf de Renault motoren, door AT gewoon een heel seizoen als proefkonijnen in te zetten, zou eigenlijk gewoon niet moeten kunnen maar is van bovenaf door de RBR directie opgelegd om het jaar erop "veilig" de overstap naar Honda te kunnen maken. Een onafhankelijk team zou deze stap/gok nooit kunnen verantwoorden. Persoonlijk vond ik het een briljante oplossing, maar helemaal eerlijk richting de "onafhankelijke" teams was het niet.
F2monteur
Williams die af en toe met de Mercedes motor mag experimenteren. Precies hetzelfde.
bonensoep
En ook dat is oneerlijke concurrentie en zou niet moeten mogen. Brown heeft het dan ook niet over RBR/AT specifiek, en ik ook niet.
bonensoep
@Tribe Brown kijkt naar, wat hij ziet als, zijn grootste rivaal op dit moment en dat is idd RBR. Dat doet er niets aan af dat ie wel een punt heeft. Ik denk dat, als je hem erop navraagt, hij hetzelfde probleem zou hebben met de constructie TW & Williams, omdat dit hetzelfde probleem veroorzaakt, namelijk belangenverstrengeling.
Hennie-1965
Denk jij dat hetzelfde niet gebeurt bij Haas, Williams, Aston Martin en McLaren zelf ? Die nemen allemaal motoren, versnellingsbakken, wiel ophangingen van Ferrari en/of Mercedes, denk je nu echt dat die precies dezelfde specifieke onderdelen krijgen dat die er op de leverende wagens zitten ? Dat zijn stuk voor stuk ook proef konijnen voor Ferrari en Mercedes !
Nelson
Beetje raar , als je er zelf mee ingestemd hebt. Moeten ze het volgende Concorde Agreement maar aan laten passen of niet tekenen. Maar nu niet zeuren.
Formula1fan
Toch bijzonder dat dit juist zo veel speelt in een jaar waar het zusterteam het zo veel slechter doet. In voorgaande jaren was AT veel competitiever en kraaide er geen haan naar. Wellicht zorgen omdat RB het zo goed doet, en Tost nu weg is?
ThisGuy
In beginsel heeft hij geen ongelijk, echter heb ik in de praktijk weinig gemerkt van de alliantie. In elk geval minder dan de alliantie Ferrari - Haas - Sauber en Mercedes-Williams-Aston Martin. De significante truukjes behouden ze toch voor zichzelf. Toen Ferrari de brandstofsnelheid meter voor de gek hield werd dit niet toegepast bij de "zusterteams" en ook zat er geen krachtige "kwalificatie/hammertime" op de andere Mercedesmotoren. Het lijkt er meer op dat de scheiding tussen de 2 RB teams beter geregeld dan bij de 2 motorleveranciers. Renault heeft een perfekte scheiding want niemand wil die motoren meer. Wolff heeft nota bene aandelen Williams & Aston Martin en dan is er nog zijn vrouw. In verband hiermee wil ik nog even de aandacht brengen van het tot nu toe ongeslagen record van Sebastian Vettel. Hij is tot nu toe de enige die ooit met een Ferrari-motor bij een klant-team een GP heeft gewonnen. Dat is toch een bizar record? Lijkt me een goede reden om niet meer Ferrari-motoren te rijden. Het weerhoudt die klantenteams echter niet. Renault zag hun klantenteam regelmatig winnen en kreeg de laatste jaren niks als 1e over de streep. De motorfabrikanten zouden hun motoren moeten inleveren bij de FIA en die moet er op toezien hoe ze verdeeld worden. Vanzelfsprekend doet de software daarin mee, al lijkt het me nagenoeg onmogelijk om fraude uit te sluiten, daarmee.
Dit bericht is aangepast op:
Gerco Bosch
Ik snap Zak Brown echt wel, maar zou Redbull het team weg doen weet ik niet of dat beter voor de sport is. Het feit dat AT nooit goed hoeft te draaien en voornamelijk moet focussen op het ruimte aan nieuwe talent moet bieden vind ik juist een heel goed ding van het feit dat Redbull het team bezit.
Autosportfan
Het gaat niet alleen om AT en RB ook Mercedes en Astin Martin zijn gedeeltelijk van de zelfde eigenaar Wolf heeft van beide aandelen mischien ook nog van Williams .Hij heeft duidelijk zeggenschap via de aandelen kan dus invloed uitoefenen via deze teams. Dit zal Brown niet benoemen in zijn commentaar!!!!
Grauw
Dit is gewoon een geniepige manier om te proberen RB te dwingen AT te verkopen en Andretti is dan de voor de hand liggende partij. En daarmee is dan de komst van een elfde team afgewend en het prijzengeld veilig gesteld.
wkap
Er was een tijd dat men blij was dat rbr een extra team inzette, team 10, vulling op de grip. Nu Andretti mee wilt doen kost het de anderen geld en moet er een team afvallen. Natuurlijk nu moet het tweede team van rbr weg, rbr is te sterk en wordt verdacht van " vals spelen". Leuk die politieke spelletjes van de andere teams. Goed voor de F1, maar dan anders .
Wiesneuze
@bonensoep Brown heeft geen problemen met de relatie tussen TW en Williams. Hij heeft net een nieuwe overeenkomst voor Mercedes PU's voor na '25. Zijn redenering dat er in andere sporten ook geen twee teams eigendom mogen zijn van dezelfde eigenaar vanwege belangen verstrengeling, is complete onzin. In de meeste sporten speelt niet iedereen tegelijk tegen iedereen maar i tegen 1 in een competitiestructuur. In zo'n structuur is het erg makkelijk het hoofdteam van dezelfde eigenaar te bevoordelen. In de huidige F1 opzet hebben de fabrieksteams die motoren leveren meer invloed dan de teams met dezelfde eigenaar.
Max33Jos
Weet niet wat voor motor er in de Mclaren ligt? Maar sinds ze de onderkant van de Red Bull hebben nagemaakt gaat het stukken beter...
Merengue
Red Bull 8s net 2 jaar dominant en alles is in rep en roer. Mercedes hoorde je niet in die 9 jaar, McLaren ook niet in de jaren 90.. DIT is Formule 1. De regels snappen en soms heeft ern team het gewoon retegoed voor elkaar en een voorheen dominant team niet. Tja..
Cherokee
We kunnen alles proberen recht te praten, maar in principe heeft de man natuurlijk gewoon gelijk. Twee teams van dezelfde eigenaar is iets heel anders dan een fabrieksteam wat aan klantenteams levert. Zo simpel is het gewoon.
Arie_51
Het is beschamend dat een sportautomerk als McLaren niet eens een eigen motor kan bouwen terwijl een limonademerk als RB. daar geen moeite mee heeft. Het merk heeft zijn toevlucht gezocht bij Mercedes de gemakkelijkste weg na het debacle met Honda waar ze de deksel op de neus kregen. Het staat buiten elke discussie dat McLaren bijdraagt aan de ontwikkeling van de motor van Mercedes dus tijd voor een eigen torretje McLaren
Dit bericht is aangepast op:
Henk Menger
En al die teams met een MB motor. Die teams kan MB maken of breken. Alhoewel, dit jaar waren er teams die met een MB motor reden die beter presteerde dan LH en GR