Nadat het Formule 1-seizoen 2021 klaar was namen de coureurs een paar weken hun welverdiende rust, maar in de fabrieken ging het werk onverminderd door. Zeker met een compleet nieuw Formule 1-tijdperk in aantocht was het van groot belang dat er in de fabriek geen minuut lang stil werd gezeten. Tegelijkertijd hebben de teams sinds vorig jaar te maken met een budgetplafond, waardoor men toch anders te werk moet gaan. Dat wil echter niet zeggen dat er nu minder werk is, zo vertelt Piers Thynne, Operations Director bij het McLaren-team. "De getallen zeggen veel. De rekening voor alle materialen is dit jaar ongeveer even hoog als de vorige seizoenen, maar dit jaar is er wel zo'n 20 procent meer werk in de fabriek en in onze supply chain." "Het is ongeveer even complex als vorig jaar, maar wel is bijna alles nieuw. Er zijn echt maar een paar minimale dingen die we van vorig jaar mee konden nemen naar 2022. De meeste jaren zouden we onderdelen van de vorige auto gebruiken, of aanpassen, maar met de MCL36 is dat niet zo. Het is allemaal nieuw en dat zorgt voor veel druk."
Budgetplafond zorgt voor verandering
Volgens Thynne zorgt het budgetplafond ervoor dat alles dit jaar anders is in de fabriek. "Het is lastig om de MCL36 te bouwen in combinatie met deze nieuwe regels, maar dat zit 'm vooral in de culturele veranderingen die deze met zich meebrengen", zo doelt hij op de manier van werken. "We proberen zo laat mogelijk met alles te zijn en proberen zo min mogelijk voorraad in huis te hebben, om er zo voor te zorgen dat we precies voorafgaand aan de eerste race van de het jaar updates af kunnen leveren. Door het budgetplafond ben je echt afhankelijk van goed teamwerk, geweldige samenwerking en totale focus op het bereiken van onze doelen."
McLaren neemt risico
Bij McLaren zorgt de budgetcap ervoor dat men ingecalculeerde risico's durft te nemen. Het team bouwde een tool waarmee live kan worden gecheckt hoeveel elk onderdeel kost om te produceren, waardoor iedereen een beter beeld heeft van de kosten. Als er dure materialen worden gebruikt of lastige en tijdrovende klussen worden geklaard, dan moet dat 'verantwoord kunnen worden', vertelt Thynne. Verder maakt het team uit Woking dit jaar minder reserve-onderdelen, zodat er meer financiële ruimte over blijft voor upgrades. "We maken zo min mogelijk onderdelen, dus ook minder reserve-onderdelen. Dat is eveneens een culturele verandering, maar het zorgt voor meer flexibiliteit en zo kunnen we meer upgrades overwegen. Het is een lastige afweging, maar we zullen minder onderdelen beschikbaar hebben voor de nieuwe bolide dan we deden voor de oude bolide." Natuurlijk zullen de coureurs niet in hun hemd komen te staan, verzekert de Operations Director. "We zullen nooit te weinig onderdelen hebben waardoor we de auto's niet in kunnen zetten. Daar zullen we altijd voor waken, maar waar we in het verleden vier of vijf onderdelen zouden maken, maken we er nu vier. Vroeger vijf of zes? Dan maken we er nu vijf." "Als we verschillende soorten hebben van een onderdeel (bijvoorbeeld meerdere verschillende specificatie voorvleugels, red.), dan gaan we in gesprek met de race-engineers, om er zo voor te zorgen dat we hen de onderdelen geven die ze zeker willen gebruiken, en niet de onderdelen die ze misschien willen gebruiken." Hoe het budgetplafond precies in elkaar steekt, lees je hier . Wat voor gevolgen het kan hebben, lees je hier .
Meest gelezen