Jean-Eric Vergne hield zijn neus schoon in een openingsrace vol actie op het Berlijnse Tempelhof Airport Circuit om vervolgens knap de tweede plek veilig te stellen, maar na een bovenal chaotische E-Prix in Berlijn stond het huilen hem nader dan het lachen. Na afloop van de race dreigde hij zelfs om de elektrische raceklasse volledig wil verlaten als deze huidige 'gevaarlijke vorm van racen' in toekomstige generaties zal worden voortgezet.
In Berlijn deden zich verschillende incidenten voor als gevolg van het pelotonracen (de bolides racen dan in een grote groep bij elkaar), waarbij de safety car maar liefst twee keer de baan op werd gestuurd. Hoewel het format aanvankelijk fascinerend was in het eerste jaar van het Gen3-tijdperk, is er nu een duidelijke grens overschreden volgens Vergne.
Een meerderheid van de paddock heeft genoeg van deze 'gevaarlijke' racestijl en wil dat de Formule E en de FIA werk maken van het aanpassen van de aero-pakketten. Sommige coureurs zijn bang dat het aerodynamische pakket van de Gen 3.5 Evo-bolide (de opvolger van de Gen3) hetzelfde zal zijn als op de huidige Gen3, maar dat leidt tot grote frustratie bij Vergne. Hij benadrukt dat geen enkele coureur geniet van de huidige races.
"Ze moeten het aero-pakket veranderen. De auto is een parachute, dus hij is veel te draggy", vertelt Vergne aan RacingNews365. "Als de auto erachter minder luchtweerstand heeft komen ze met een hogere snelheid aan en kunnen ze meer energie terugwinnen. We hebben dus auto's nodig die minder luchtweerstand hebben."
"Anders blijven we dit soort races houden en dat weten ze. Ik heb de Gen3.5 Evo gezien en de downforce is precies hetzelfde, dus er verandert niets. Ze moeten echt een oplossing vinden, want ik weet niet of ik dit soort races nog twee jaar vol kan houden. Het is niet leuk. Niemand vindt het leuk en het is ook nog eens gevaarlijk. We zien zoveel gebroken handen, het is niet leuk."
Anderen bekeken ook:
"Als Gen4 hetzelfde wordt stop ik er zeker mee"
Al sinds het eerste seizoen neemt Vergne deel aan de Formule E. Hij heeft dus al veel meegemaakt in de elektrische klasse, maar de pelotonstijl brengt hem steeds dichter bij een vertrek uit het kampioenschap. Vergne heeft toegegeven dat, als het Gen4-tijdperk ook uit pelotonracen bestaat, hij het kampioenschap zal verlaten samen met anderen die willen dat de volledig elektrische klasse veranderingen doorvoert.
Gen4 wordt geïntroduceerd in seizoen 13 (2026/2027). Vergne's dreigement benadrukt hoe belangrijk het is dat de Formule E de auto op de juiste manier ontwerpt om het de coureurs naar de zin te maken. "Oh, het zou kunnen gebeuren, het zou kunnen gebeuren", waarschuwde Vergne op de vraag of coureurs de Formule E zullen verlaten voor het peloton. "Het goede is dat er een Gen4 is, maar als Gen4 hetzelfde is stop ik er zeker mee", zo sluit de Fransman af.
Ook interessant:
Met de Grand Prix van Emilia-Romagna (Imola) staat alweer race nummer zeven op het programma van dit Formule 1-seizoen. Kan Max Verstappen zich revancheren en opnieuw de overwinning naar zich toetrekken of weet de concurrentie opnieuw de strijd aan te gaan met Red Bull? Dit en nog veel en veel meer in deze gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365, natuurlijk met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk!
Wil je de podcast liever bekijken? Dat kan hier op ons YouTube-kanaal!
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!