Het beste puntenresultaat van Mercedes in 2024 is de vijfde plek van George Russell in Bahrein. Lewis Hamilton pakte bovendien nog een tweede plek tijdens de sprintrace in China, maar kreeg daar minder punten voor. Voormalig Mercedes-topman Paddy Lowe ziet het met lede ogen aan en vindt dat Mercedes de teleurstellende prestaties aan zichzelf te danken heeft. "Ze hebben verschillende verkeerde keuzes gemaakt op aerodynamisch gebied", zo vertelt hij in een interview met Motorsport.com.
De prestaties in de fabriek komen volgens het team uit Brackley niet overeen met de prestaties op de baan. "De middelen die ze gebruiken zijn hypermodern, maar de windtunnels en de CFD (computer fluid dynamics, red.) hebben zo zijn gebreken. Alle teams zullen dat erkennen. Het is daarom altijd risicovol om een weg in te slaan. En als dat dan de verkeerde blijkt te zijn, dan wordt herstellen heel moeilijk. Dat zien we nu bij Mercedes. Het is simpelweg lastig om op korte termijn te herstellen", zo zegt de voormalig Executive Director.
In 2026 worden de Formule 1-reglementen gewijzigd en worden de kaarten weer opnieuw geschud. Maar tot die tijd kan het team mogelijk nog verder wegzakken. "Ze kunnen het halen of niet. Het kan ook nog slechter worden. Dat is het fascinerende aan deze sport en het zorgt ervoor dat kampioenen komen en gaan. In 1992 waren we bij Williams heel blij dat we McLaren versloegen, iets wat tot dan toe onmogelijk leek. We durfden daar niet in te geloven, maar uiteindelijk hadden we wat veranderd waardoor het ons toch lukte."
Het is te hopen dat in 2026 de kansen voor Mercedes keren. "Dan zal er flink wat opgeschud worden en Mercedes moet hopen dat zij dan de boel in de war kunnen schoppen", aldus Lowe.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!