Er was nogal wat te doen om de tijdstraf van 10 seconden voor Max Verstappen. In bocht 8 schoot hij namelijk volle bak rechtdoor en nam hij Lando Norris met zich mee, waar hij uiteindelijk een positie mee won die hij vervolgens niet teruggaf. Een week eerder ging ook Norris buiten de baan om daar Verstappen in te halen, maar hij kreeg daar 'slechts' 5 seconden voor aan de broek.
In beide situaties dus een gevalletje leaving the track and gaining a lasting advantage. Dat staat ook in beide documenten, uitgevaardigd door de FIA, beschreven. In beide gevallen wordt ook gesproken over een standaard straf van 10 seconden, al staat er in het document van Norris uit de VS echter een 'maar' beschreven.
"In plaats van de tien seconden die staat beschreven in de richtlijnen is er een straf van vijf seconden opgelegd, omdat de coureur van auto #4 (Norris, red.) geen andere keuze had dan wijd te gaan vanwege de nabijheid van auto #1 (Verstappen, red.), die ook van de baan was gegaan. Daarom telt dit vergrijp in ogen onze niet als een 'strike' voor track limits."
Dat Norris door Verstappen buiten de baan werd gedwongen op weg naar zijn inhaalactie wordt dus gezien als een 'verzachtende' omstandigheid, waar in Mexico verder geen sprake van was. Daar was diegene die inhaalde immers degene die het buiten de baan gaan veroorzaakte.
Ook interessant:
De Grand Prix van Mexico was er een om niet snel te vergeten, vooral omdat Max Verstappen en Lando Norris voor de tweede keer in één week tijd clashten. Daar hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk vast een uitgesproken mening over in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Broodkogel
Hoef het stukje niet eens te lezen. Kan het wel raden. Klassenjustitie
F1alonso
Je moet het ook willen snappen natuurlijk. Op zich is het namelijk best logisch als je er ook maar enigzins objectief naar kijkt
Broodkogel
Ho ho Higgins vond de straf van Norris ook niet correct. Had voor mij niet eens gehoeven. Maar als ik dan hoor dat Norris wellicht meer seconden had moeten hebben dan ik ook klassenjustitie. Waar men aan voorbij loopt is dat de auto’s groter worden en fatsoenlijk inhalen haast alleen nog mogelijk is op een DRS zone. Het genot wordt er niet beter op
raindust
Kom @b Je bent een slimme volwassen kerel met een keidinggevende functie.. nu laat je jezelf wel kennen.. als je je ogen sluit voor de een officiële motivatie, die ook nog een keer hout snijdt dan is dat wel heel junior
Dit bericht is aangepast op:
Broodkogel
Ik ben geen voorstander van het onnodig straffen. Racen!!! En een beetje ellebogen gebruiken hoort daar gewoon bij. Ik bedoel als je buitenom wilt laat je hem iets naar buiten lopen. Gewoon wegwezen. Als je iemand opzettelijk met een stuurbeweging een optetter verkoopt ja dan moet je er naar kijken en een passende straf geven. De sport gaat zo mooi naar de gallemiezen door onkundige stewards
Molycote01
Wat een drogreden van de weledele heren stewards,een reden gezocht om hun onkunde te verbloemen,of is het toch om coureurs een oor aan te naaien?
StefX x
20 seconden, hahah huppa eindelijk!
TvU
En Russel in Cota was ook 5 sec
PvI
En lando kreeg geen straf voor tracklimits omdat hij al een straf had van 5 sec... dat was anders te zwaar bestraft.. duhhhhh wat een ... bij de FIA
raindust
Dat staat er niet..
Hennie-1965
Dat staat wel in het FIA document waar de straf voor Norris werd toegelicht, die hebben letterlijk de 5e tracklimit overtreding kwijtgescholden omdat 5 sec genoeg was volgens hun, dat Norris daarna nog een meer gevaarlijke actie tijdens het remmen van richting veranderd om Max te blijven blokken hebben ze ook maar overheen gekeken !
TheRocketman
Hij kreeg die extra track limit niet, omdat hij buiten de baan gedwongen werd en derhalve geen keuze had, zo stond in het FIA document.
Dit bericht is aangepast op:
Jan
Toch knap van de FIA om telkens iets te verzinnen om hun gelijk te halen.
Paul Ponsen
Ooit opgevallen? Meer dan de helft van alle baancommissarissen zijn altijd Engels. Op alle functies die bestuurlijk zijn is altijd meer dan de helft een Engelsman. Hamilton veroorzaakt bijna de dood van Max Verstappen. Zijn straf? 5 seconden voor een opzettelijk veroorzaken van een bijna fataal ongeluk. Max duwt Huilie Norris iets buiten de baan...10 seconden!!! Even een stukje buitenom? Weer 10 seconden!!!! Hopelijk zien jullie het een keer. Alle baancommissarissen zijn corrupt en doen aan belangenverstrengeling met maar één doel : Huilie Huilie Norris moet en zal wereldkampioen worden. Zet maar rustig MAF voor de FIA. Heb een boodschap voor al die in en in corrupte baancommissarissen....Max wordt gewoon wereldkampioen!
TheRocketman
Minimaal 2 feitelijke onjuistheden! Straf was geen 5 seconde, en van opzet was geen enkele sprake!!
Han Smit
De genoemde documenten zijn verklaringen geen richtlijnen. Ze zijn louter en alleen bedoeld om wat krom is recht te praten. Tekenend wat voor een een corrupte bende het is.
Ivo-tje
Rare conclusie. Die opmerking staat er bij, omdat het anders zijn 4e tracklimit had geweest. Daar is dan ook geen penalty voor gekomen. Beide straffen zijn vorige week, 1 tot 3 maal toe, consequent met 5 sec bestraft en nu met 10 als zijnde standaard. Dus lijkt dat in dit artikel 2 zaken door elkaar worden gehaald. Maar wellicht zou je daarvoor andere straffen van dit seizoen moeten bekijken, om de standaard te definiëren. Ik gok dat die 5 en niet 10 seconden betreft.
raindust
Komt er een keer een uitleg waarom 5 seconden en niet 10.. is het weer niet goed. Willen jullie het niet lezen of begrijpen?? Ik vind dit een gevaarlijke ontwikkeling. Alsof je met wappies aan het praten bent.. die redeneren ook zo. Trumpiaans gedrag
Sjoewie
Dat Norris alleen nog naar buiten kon klopt. Echter in Austin was het de bocht van Max aangezien hij voor lag bij de Apex wat zij zelf ook confirmen. Dus dat ze de track limit infringement vergeven kan ik mee leven. Het was echter Norris zelf die besloot buiten de baan te versnellen en voor Max terug te komen op de baan. Daar heeft de actie van Max niks mee te maken. Met andere woorden hij had gewoon 10s penalty moeten krijgen aangezien hij ook achter Max terug had kunnen komen. Dit is wat men dus partijdigheid noemt, Want in feite had Norris 15s straf moeten krijgen maar kreeg hij er maar 5s.
Hennie-1965
Plus dat Norris wel bestraft had moeten worden vanwege het bewegen tijdens het remmen om Max koste wat kost achter zich te houden, Max kon met veel moeite een crash ontwijken !
Mracel
Vooropgesteld dat ik het terecht vind dat Verstappen een straf kreeg, klopt deze uitleg echter niet. Als dit een vergrijp met een straf van 10 is en Norris kreeg 5 vanwege de verzachtende omstandigheid, hoe zit het dan met de tracklimitoverschrijding? Zoals het hier beschreven staat heeft Norris twee kortingen gekregen, nl. 5 seconden korting op een 10 seconden straf en kwijtschelding van de andere 5 seconden straf. Ik vrees dat de forse straffen voor Max eerder ‘compensatie’ waren, naar aanleiding van de ophef in de afgelopen week …
Hennie-1965
Dat weet ik wel zeker, helemaal als je kjkt wat die Herbert afgelopen week in de media en social media verkondigd heeft ! Tel daarbij steward nr 2 : De zoon van McLaren oprichter Mayer , die kan toch nooit onafhankelijk blijven met nog belangen in het team McLaren ! Even googlen en je kunt het zelf lezen, zo'n man hoort niet een FIA steward te mogen zijn !