Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

18 oktober: de dag waarop Honda zich nog eens achter de oren krabde

We schrijven het jaar 2009 in de Formule 1. In de op één na laatste Grand Prix van het jaar pakt Jenson Button de wereldtitel, in een Honda! Althans, het had een Honda kunnen zijn.

Het vertrek van Honda uit de Formule 1 is hét thema dat de gemoederen in de Formule 1 flink bezighoudt. Niet voor het eerst zegt het Japanse concern de Formule 1 vaarwel, in 2008 deed het dat voor het laatst. Toen was dat echter last minute-werk, waar alle betrokken deze keer een kleine anderhalf jaar van tevoren al weten waar ze aan toe zijn. In 2008 sloeg de wereldwijde economische crisis echter in als een bom en Honda kon het geld slurpende Formule 1-project niet langer verantwoorden. De stekker werd uit Honda F1 getrokken in wat sowieso al geen al te best jaar was. Een achterhoedeteam ging verloren en Jenson Button en Rubens Barrichello kwamen in één klap zonder werk te zitten als de inschrijving niet door een andere partij werd overgenomen. Omdat echter het seizoen zo bar en boos verliep, had Ross Brawn al vroeg in het seizoen de focus verlegd naar 2009. Sterker nog, die auto, die volledig was toegespitst op de nieuwe reglementen, was zo goed als klaar! Wat moest men daar nou mee doen? Brawn wist het goed gemaakt. Hij kocht de inboedel van Honda over voor een symbolisch bedrag van één Engelse pond. Dat werd pas enkele weken voor de start van het seizoen geformaliseerd. De auto's en de infrastructuur mocht Brawn hebben, maar de motoren gingen toch echt mee terug naar Japan. Een nieuw naam stickertje erop plakken zoals Red Bull nu voor ogen heeft, was toen niet aan de orde en dus moest Brawn op zoek naar een motor. Bij Mercedes vond hij gehoor en de auto werd in allerijl aangepast aan de pk's van Duitse makelij. Terwijl men bezig was de auto klaar te stomen, rees het vermoeden dat de auto weleens verdomd snel kon zijn.

Tijdens de eerste testdagen was Brawn GP, zoals het team zou gaan heten, nog niet van de partij om dat aan te tonen. Als een waar achterhoedeteam kwamen ze te laat 'aankakken', maar de resultaten waren verbluffend. De auto was inderdaad fors sneller dan die van de concurrentie. Dat was tijdens de wintertests zo en dat was tijdens de eerste Grands Prix van het jaar nog steeds zo. In de auto's zetelden 'gewoon' Jenson Button en Rubens Barrichello, alsof die hele onzekere winterperiode niet had bestaan. Het succes van de BGP 01 schuilde deels in de uitvinding van de dubbele diffuser, een vondst die gedurende het seizoen door andere teams werd gekopieerd. Brawn GP verloor zodoende haar voorsprong, maar had zo'n grote marge opgebouwd, dat Jenson Button dus met nog één race te gaan de coureurstitel veiligstelde. Dat is vandaag precies elf jaar geleden. Ook de constructeurstitel ging naar Brawn GP, het team dat uiteindelijk geen lang leven beschoren was. Na één jaar kocht Mercedes het team over, de rest is geschiedenis. En Honda? Dat zag haar chassis domineren in de Formule 1, maar de Japanners konden niet meedelen in het succes. Ze waren misschien wel een jaar te vroeg gestopt. Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'