Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 ALO + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
  • 1 HAM LAP 50
  • 2 VER + 21.825
  • 3 BOT + 27.531
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec

F1-stand

  • 1 VER 369.5
  • 2 HAM 369.5
  • 3 BOT 218
VT1 vr 10 dec
VT2 vr 10 dec
VT3 za 11 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
are Abu Dhabi
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Honda

18 oktober: de dag waarop Honda zich nog eens achter de oren krabde

We schrijven het jaar 2009 in de Formule 1. In de op één na laatste Grand Prix van het jaar pakt Jenson Button de wereldtitel, in een Honda! Althans, het had een Honda kunnen zijn.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Brawn GP

Het vertrek van Honda uit de Formule 1 is hét thema dat de gemoederen in de Formule 1 flink bezighoudt. Niet voor het eerst zegt het Japanse concern de Formule 1 vaarwel, in 2008 deed het dat voor het laatst. Toen was dat echter last minute-werk, waar alle betrokken deze keer een kleine anderhalf jaar van tevoren al weten waar ze aan toe zijn.

In 2008 sloeg de wereldwijde economische crisis echter in als een bom en Honda kon het geld slurpende Formule 1-project niet langer verantwoorden. De stekker werd uit Honda F1 getrokken in wat sowieso al geen al te best jaar was. Een achterhoedeteam ging verloren en Jenson Button en Rubens Barrichello kwamen in één klap zonder werk te zitten als de inschrijving niet door een andere partij werd overgenomen.

Omdat echter het seizoen zo bar en boos verliep, had Ross Brawn al vroeg in het seizoen de focus verlegd naar 2009. Sterker nog, die auto, die volledig was toegespitst op de nieuwe reglementen, was zo goed als klaar! Wat moest men daar nou mee doen? Brawn wist het goed gemaakt. Hij kocht de inboedel van Honda over voor een symbolisch bedrag van één Engelse pond. Dat werd pas enkele weken voor de start van het seizoen geformaliseerd.

De auto's en de infrastructuur mocht Brawn hebben, maar de motoren gingen toch echt mee terug naar Japan. Een nieuw naam stickertje erop plakken zoals Red Bull nu voor ogen heeft, was toen niet aan de orde en dus moest Brawn op zoek naar een motor. Bij Mercedes vond hij gehoor en de auto werd in allerijl aangepast aan de pk's van Duitse makelij. Terwijl men bezig was de auto klaar te stomen, rees het vermoeden dat de auto weleens verdomd snel kon zijn.

			© Brawn GP
	© Brawn GP

Tijdens de eerste testdagen was Brawn GP, zoals het team zou gaan heten, nog niet van de partij om dat aan te tonen. Als een waar achterhoedeteam kwamen ze te laat 'aankakken', maar de resultaten waren verbluffend. De auto was inderdaad fors sneller dan die van de concurrentie. Dat was tijdens de wintertests zo en dat was tijdens de eerste Grands Prix van het jaar nog steeds zo.

In de auto's zetelden 'gewoon' Jenson Button en Rubens Barrichello, alsof die hele onzekere winterperiode niet had bestaan. Het succes van de BGP 01 schuilde deels in de uitvinding van de dubbele diffuser, een vondst die gedurende het seizoen door andere teams werd gekopieerd. Brawn GP verloor zodoende haar voorsprong, maar had zo'n grote marge opgebouwd, dat Jenson Button dus met nog één race te gaan de coureurstitel veiligstelde. Dat is vandaag precies elf jaar geleden.

Ook de constructeurstitel ging naar Brawn GP, het team dat uiteindelijk geen lang leven beschoren was. Na één jaar kocht Mercedes het team over, de rest is geschiedenis. En Honda? Dat zag haar chassis domineren in de Formule 1, maar de Japanners konden niet meedelen in het succes. Ze waren misschien wel een jaar te vroeg gestopt.

Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.

11 reacties

x
Breaking Dit kost het om Formule 1 in 2022 via Viaplay te kijken