Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt

F1-stand

  • 1 HAM 230
  • 2 BOT 161
  • 3 VER 147
VT1 vr 23 okt 12:00 13:30
VT2 vr 23 okt 16:00 17:30
VT3 za 24 okt 12:00 13:00
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Honda

18 oktober: de dag waarop Honda zich nog eens achter de oren krabde

We schrijven het jaar 2009 in de Formule 1. In de op één na laatste Grand Prix van het jaar pakt Jenson Button de wereldtitel, in een Honda! Althans, het had een Honda kunnen zijn.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Brawn GP

Het vertrek van Honda uit de Formule 1 is hét thema dat de gemoederen in de Formule 1 flink bezighoudt. Niet voor het eerst zegt het Japanse concern de Formule 1 vaarwel, in 2008 deed het dat voor het laatst. Toen was dat echter last minute-werk, waar alle betrokken deze keer een kleine anderhalf jaar van tevoren al weten waar ze aan toe zijn.

In 2008 sloeg de wereldwijde economische crisis echter in als een bom en Honda kon het geld slurpende Formule 1-project niet langer verantwoorden. De stekker werd uit Honda F1 getrokken in wat sowieso al geen al te best jaar was. Een achterhoedeteam ging verloren en Jenson Button en Rubens Barrichello kwamen in één klap zonder werk te zitten als de inschrijving niet door een andere partij werd overgenomen.

Omdat echter het seizoen zo bar en boos verliep, had Ross Brawn al vroeg in het seizoen de focus verlegd naar 2009. Sterker nog, die auto, die volledig was toegespitst op de nieuwe reglementen, was zo goed als klaar! Wat moest men daar nou mee doen? Brawn wist het goed gemaakt. Hij kocht de inboedel van Honda over voor een symbolisch bedrag van één Engelse pond. Dat werd pas enkele weken voor de start van het seizoen geformaliseerd.

De auto's en de infrastructuur mocht Brawn hebben, maar de motoren gingen toch echt mee terug naar Japan. Een nieuw naam stickertje erop plakken zoals Red Bull nu voor ogen heeft, was toen niet aan de orde en dus moest Brawn op zoek naar een motor. Bij Mercedes vond hij gehoor en de auto werd in allerijl aangepast aan de pk's van Duitse makelij. Terwijl men bezig was de auto klaar te stomen, rees het vermoeden dat de auto weleens verdomd snel kon zijn.

			© Brawn GP
	© Brawn GP

Tijdens de eerste testdagen was Brawn GP, zoals het team zou gaan heten, nog niet van de partij om dat aan te tonen. Als een waar achterhoedeteam kwamen ze te laat 'aankakken', maar de resultaten waren verbluffend. De auto was inderdaad fors sneller dan die van de concurrentie. Dat was tijdens de wintertests zo en dat was tijdens de eerste Grands Prix van het jaar nog steeds zo.

In de auto's zetelden 'gewoon' Jenson Button en Rubens Barrichello, alsof die hele onzekere winterperiode niet had bestaan. Het succes van de BGP 01 schuilde deels in de uitvinding van de dubbele diffuser, een vondst die gedurende het seizoen door andere teams werd gekopieerd. Brawn GP verloor zodoende haar voorsprong, maar had zo'n grote marge opgebouwd, dat Jenson Button dus met nog één race te gaan de coureurstitel veiligstelde. Dat is vandaag precies elf jaar geleden.

Ook de constructeurstitel ging naar Brawn GP, het team dat uiteindelijk geen lang leven beschoren was. Na één jaar kocht Mercedes het team over, de rest is geschiedenis. En Honda? Dat zag haar chassis domineren in de Formule 1, maar de Japanners konden niet meedelen in het succes. Ze waren misschien wel een jaar te vroeg gestopt.

Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.

11 reacties

    Breaking Marko verklapt welke coureur nagenoeg zeker is van AlphaTauri-stoeltje