De Grand Prix van Miami had de nodige verrassingen in petto met onder meer een eerste overwinning voor Lando Norris. Terwijl de ene Britse renstal feest kon vieren, ging het bij de andere echter mis, want Williams heeft niet echt een goed weekend achter de rug. Tijdens de sprintrace zat er nog een tiende plek in voor Logan Sargeant, maar tijdens de race op zondag verdwenen alle kansen als sneeuw voor de zon.
Sargeant kwam Kevin Magnussen namelijk tegen op de baan en dat eindigde in tranen voor de Amerikaan. Teambaas James Vowles blikt in de nabeschouwing van Williams terug op het voorval en benadrukte vooral dat de fout niet bij Sargeant lag. "Zowel de sprintrace op zaterdag als de hoofdrace op zondag waren interessant, maar voor ons was het toch een weekend om snel te vergeten. Logan deed vrijwel niets verkeerd, maar Magnussen tikte hem van de baan af en de gevolgen waren groot. Hij had schade aan zijn vloer, achterwielophanging en motor."
Het zit tot dusver nog niet mee voor Williams en Vowles weet dan ook dat het de komende races beter zal moeten. "We hebben dit seizoen al veel onderdelen zien sneuvelen en dus moeten we vanaf nu de performance van de auto gaan maximaliseren. Dat zit er wel aan te komen in Imola, Monaco en Canada. Maar met de schade van het afgelopen weekend liggen we wel weer wat achter, al zitten we nu wel in een situatie waarin we drie auto's ter beschikking hebben. Hopelijk kunnen we dat derde chassis de rest van het seizoen gewoon laten staan."
Anderen bekeken ook:
Hoge temperatuur
Er zijn dus goede dingen op komst, maar het toekomstperspectief mag het heden niet in de weg staan. Albon had het in Miami namelijk allesbehalve makkelijk en zowel de kwalificatie als de race had de nodige problemen in petto voor hem. Vowles benadrukt dan ook dat er twee verschillende problemen ontstonden. "Het was echt heel erg afhankelijk van de situatie, want tijdens de kwalificatie het het vooral te maken met de asfalttemperatuur. De temperatuur lag rond de 50 graden Celsius, maar als je te veel van de auto vroeg, konden we de banden binnen de kortste keren weggooien."
Volgens de Britse teambaas kon het nooit voor de volle honderd procent goed gaan tijdens de kwalificatie, want met een voorzichtigere aanpak zou het risico ook te groot zijn. "Er zat namelijk nog een keerzijde aan, waar onze coureurs én een aantal anderen zich schuldig aan maakten. Als je het in de eerste sector rustiger aan deed, kwam je dus tijd tekort, maar we wisten niet hoeveel tijd we lieten liggen."
Toch ontstond het grootste verlies pas tijdens de race, al was Albon ook in dat geval niet de enige die zich daar schuldig aan maakte. "Zijn wiel blokkeerde even tijdens de race, maar dat had niets met de banden te maken. Hij verloor de auto op dezelfde plek als Verstappen (waar hij het paaltje raakte, red.) en daarmee beschadigde hij zijn vloer. De schade was echt gigantisch, al hadden we niet meteen door hoe erg het was. Uiteindelijk bleek hij een seconde per ronde mis te lopen door de schade."
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!