Na een strenge selectieprocedure voor mogelijke nieuwe teams kreeg alleen Andretti Formula Racing groen licht van de FIA om toe te treden tot de Formule 1. Met ambitieuze plannen, een gerenommeerde naam in de autosport en voldoende (financiële) middelen is de weg vrij voor een elfde team op de grid.
Alleen de derde fase van het toetredingsproces moet nog worden voltooid, dit betreft commerciële discussies met de Formule 1-bazen (Formula One Management, FOM). Als dit proces ook klaar is, dan is de toetreding definitief. De voorbereidingen zijn echter al in volle gang. Wat we tot nu toe weten van Andretti en de plannen, dat lees je hieronder.
Achtergrond: Andretti zeer bekend in autosportwereld
Andretti Formula Racing is geen nieuw team dat zomaar uit de lucht komt vallen. Integendeel: in de Verenigde Staten is het team van de Andretti's actief in de IndyCar Series, waar ze al sinds 1993 een bekende naam zijn en vandaag de dag onder meer in actie komt met talent Colton Herta. Daarover straks meer, want de Amerikaan zien we mogelijk zelfs in de Formule 1 terug, als het aan Andretti ligt.
De naam Andretti staat ook in de geschiedenisboeken der F1. Mario Andretti wordt nog altijd gezien als een van de succesvolste Amerikaanse coureurs aller tijden: hij werd in 1978 F1-wereldkampioen voor Lotus. De nu 83-jarige ex-coureur heeft 131 races achter naam staan, waarvan hij er twaalf won. Zoon Michael Andretti, nu bezig met het teammanagement van Andretti Autosport, kwam ook in actie in de Formule 1.
Een bekende naam en bekende gezichten dus, wat ongetwijfeld heeft meegeholpen in het proces om goedgekeurd te worden door de FIA. De rest van de ambitieuze plannen liegen er ook niet om.
Anderen bekeken ook:
Andretti en Cadillac slaan handen ineen
Eerder werd al aangekondigd dat Andretti en General Motors, de grootste automaker van de Verenigde Staten, samen zullen werken richting de Formule 1. GM, waar onder andere Cadillac en Chevrolet onder vallen, wil onder de naam 'Andretti Cadillac' de koningsklasse betreden.
Dit betekent overigens niet dat Cadillac (of GM) de motoren gaat leveren. Met een toetreding in 2025 of 2026 is er geen tijd voor een volledig nieuw motorproject. De keuze zal dus vallen op een van de bestaande motoren. Eerder werd Renault, motorleverancier van Alpine, al genoemd als leverancier. Niet gek ook: op dit moment levert de Franse motormaker maar aan één team.
Regeltechnisch zouden zij zelfs verplicht zijn om aan Andretti motoren te leveren als de Amerikaanse formatie geen deal kan sluiten. De F1-regels schrijven namelijk voor dat de motorleverancier met de minste klantenteams garant moet staan voor motoren van een elfde team of als een team onverhoopt zonder motoren komt te zitten.
Andretti: wie worden de F1-coureurs?
Voor velen zal het geen verrassing zijn dat Andretti een Amerikaanse coureur wil in de Formule 1. Daar hebben ze meerdere opties voor, maar één kandidaat is al naar voren geschoven voor het F1-project: IndyCar-talent Colton Herta. De coureur rijdt nu al voor het Amerikaanse team in de Amerikaanse klasse, maar kan binnenkort dus mogelijk de overstap maken naar de koningsklasse.
"Die kans zou dan 99% zijn", zei Mario Andretti vorig jaar. "Hij heeft echter wel een ervaren coureur naast zich nodig." Wie dat zou kunnen zijn? "Een coureur als Alonso zou geweldig zijn voor ons. Daar gaan we dus naar kijken. Hij rijdt de sterren van de hemel."
"Samen met Herta zou hij het team helemaal compleet maken en als onderdeel van ons plan zijn dat discussies die gaande zijn. Het belangrijkste doel zou zijn om een zeer ervaren coureur naast een talent te hebben, met minstens één Amerikaanse coureur in het team."
Overigens kan niet zomaar elke Amerikaanse coureur naar voren worden geschoven door Andretti. De coureur moet wel een Superlicentie in bezit hebben. Als men een coureur uit de IndyCar over zou willen laten varen naar F1, moet hij wel goed hebben gepresteerd in de Amerikaanse klasse om in aanmerking te komen voor een Superlicentie.
De thuisbasis van Andretti
In 2022 is Andretti begonnen met het bouwen van een gloednieuwe fabriek/campus in Indiana, in de buurt van Indianapolis waar veel IndyCar-teams zijn gevestigd. Hier zal het Amerikaanse merk een thuisbasis neerzetten voor alle race-activiteiten, waarvoor een campus wordt gemaakt van maar liefst 68 American Football-velden groot.
IndyCar, Indy Lights, IMSA, Formula E, Extreme E en ook 'toekomstige activiteiten', dus ook F1-gerelateerde business zullen hier een plek in de fabriek krijgen. De kosten? Zo'n 200 miljoen dollar, omgerekend zo'n 190 miljoen euro.
De kans is zeer aannemelijk dat er ook een Europese thuisbasis komt voor Andretti. Met de vele races in Europa en omstreken is dit geen overbodige luxe en dus hebben alle andere teams al een fabriek in de buurt. Vrijwel iedereen zit in Groot-Brittannië, waar ook Andretti een fabriek wil openen. Waar precies en of hier ook de productie van de onderdelen gedaan zal worden, dat is nog niet bekend.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!