De Franse renstal lijkt met de dag verder uit elkaar te vallen, maar de kersverse teambaas richt al zijn pijlen op verbetering op korte termijn. Zelfs de grootste tegenvallers krijgen Alpine niet klein, en Famin weet zeker dat het team een opmars in het vooruitzicht heeft.
Alpine stond er de afgelopen jaren prima voor. De aansluiting met de echte topteams bleef al die tijd uit ondanks het doel om op korte termijn zelf de titel topteam te mogen dragen, maar de Franse renstal slaagde er wel in om aan het langste eind te trekken in de strijd met de kleinere concurrenten. 2024 lijkt de genadeklap in petto te hebben voor Alpine, want na vier raceweekenden staat het team op de tiende en laatste plek in het constructeurskampioenschap.
De simpelweg tegenvallende resultaten zorgden voor speculaties omtrent de toekomst van de Franse renstal, maar Famin gaf bij Formula1.com aan daar niets van te willen horen. "We zijn met een echt project bezig bij Alpine, en met een traject waarmee de Formule 1 en motorsport in het algemeen kunnen helpen het merk Alpine wereldwijd op de kaart te zetten. We hebben de volledige support van het management en dit team is absoluut niet te koop. We zullen ons in blijven zetten om onze doelen te halen."
Toch staan die doelen nog op een laag pitje, want sinds Alpine vorig jaar noodgedwongen aan een herstructurering moest beginnen is het zoeken naar nieuwe kopstukken de voornaamste prioriteit. "Het is geen leuke periode. We staan momenteel niet waar we willen staan wat performance betreft, en we zijn niet aan dit project begonnen om vijftiende of zestiende te blijven. We willen vooruit en de performance van de auto verder verbeteren, en we willen ons ook zo snel mogelijk mengen in de strijd om de podiumplekken en overwinningen."
Anderen bekeken ook:
"Wij zijn blij met onze coureurs, en zij met ons"
Ondanks de wensen van het team weet Famin ook dat het cruciaal is om realistisch te blijven, en hij begrijpt als geen ander dat verbetering niet zomaar uit de lucht zal vallen. Toch moet het dit seizoen nog gaan gebeuren volgens de Fransman. "Binnen het team weet iedereen dat het geen makkelijk karwei zal worden, want het wordt zelfs een hele lastige opdracht. Maar als we vooraan het veld mee willen doen moet het niveau hoger. We willen alle moeilijke momenten uit onze geschiedenis gebruiken om beter te worden. We zitten nu in een diep dal, maar we moeten deze kans benutten om er sterker uit te komen."
Toch zal het licht aan het einde van de tunnel nog lang op zich laten wachten. De contracten van coureurs Esteban Ocon en Pierre Gasly lopen eind 2024 namelijk af, maar volgens Famin baart dat nog geen zorgen. "Wij zijn blij met onze coureurs, en zij zijn blij met ons. We praten regelmatig met ze en kijken vooral naar wat we kunnen doen in de toekomst. We staan er voor 2026 al goed voor en het ontwikkelen van de motor gaat de goede kant op, dus ons project hoeft hen niet langer te overtuigen om te blijven."
Het zou echter riskant zijn als Alpine geen plan B achter de hand zou houden, maar volgens Famin is een gebrek daaraan niet aan de orde. "We kijken natuurlijk wel gewoon naar de rijdersmarkt en onze eigen opleiding staat ook garant voor de opleiding van de talenten van de toekomst. We hebben Jack Doohan natuurlijk als reservecoureur en Victor Martins rijdt nog in de Formule 2. We hebben genoeg opties om te overwegen, maar we zijn hartstikke blij met Pierre en Esteban. We lopen niet het risico dat we voor een grote verrassing komen te staan als er iets gebeurt, maar daar blijft het bij."
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!