Aan het begin van 2024 gaf de Formule 1 een negatief advies af wat betreft de mogelijke toetreding van Andretti in 2026. Lange tijd leek het erop dat het Amerikaanse team serieus kon fluiten naar een plaats op de grid, maar de ambities namen niet af. Zowel in Amerika als in Europa blijft Andretti doorbouwen aan een toekomstig F1-team. De Amerikanen willen namelijk in 2026 nog altijd hun debuut maken in de Formule 1.
RacingNews365 heeft begrepen dat verschillende werknemers van andere F1-teams zijn benaderd en er inmiddels ook al veel mensen zijn overgestapt naar Andretti. Dat laat zien dat Andretti én de werknemers nog altijd geloven in een F1-deelname. Het geloof wordt versterkt door geheimzinnige woorden van Mario Andretti tegenover Gazzetta dello Sport.
Andretti zei het volgende: "Het is een kwestie van mijn zoon Michael en zijn bedrijf, niet mij. Wat ik kan zeggen is dat er nieuws en veranderingen aan zitten te komen en dat mijn volledige steun naar mijn zoon gaat voor alle beslissingen en keuzes die hij in deze periode heeft gemaakt."
Er is ook wel het een en ander gebeurd rond Michael Andretti. De tweevoudig wereldkampioen verliet onlangs zijn rol als CEO van Andretti Global. Mogelijk ging het om een strategische zet, want Mario Andretti liet eerder dit jaar tegenover NBC News weten dat Greg Maffei, de CEO van Liberty Media, hem in Miami had verteld dat hij er alles aan zou doen om een toetreding te voorkomen. Maffei verlaat aan het einde van het jaar zijn rol als CEO van de F1-eigenaar, waardoor de speculaties alleen maar toenemen. Wellicht wordt er achter de schermen aan een oplossing voor Andretti en haar F1-ambities gewerkt, zo luidt de gedachte, ook als je naar de laatste uitspraak van Mario Andretti kijkt.
Is dat dan het voornaamste argument voor Andretti om nog altijd vol in te blijven zetten op een mogelijke deelname in 2026? Het zou ook kunnen dat het Amerikaanse team veel vertrouwen heeft in een onderzoek van de Amerikaanse overheid. Zij bekijken of het negatieve advies van Andretti gerechtvaardigd was en of de Formule 1 geen 'gesloten' competitieopzet gebruikt. Kan Andretti via die weg deelname afdwingen én op tijd een motorleverancier vinden? General Motors is pas vanaf 2028 in staat om een exclusieve motor te leveren, waardoor Andretti voor 2026 een deal moet sluiten met een huidige motorleverancier. Eerder leek een deal mogelijk met Renault, maar dat merk gaat stoppen in de koningsklasse van de autosport.
Feit is dat Andretti vol door blijft werken en al crashtests heeft uitgevoerd met bijvoorbeeld de neus van de toekomstige F1-bolide. Het gerucht gaat dat Andretti eerder het chassis voor 2026 klaar heeft dan andere teams. Zij kunnen zich immers volledig op 2026 richten, terwijl de huidige teams nog naar 2025 moeten kijken. Andretti doet dat met een team van ongeveer 250 mensen, al groeit die groep heel snel.
Zoals eerder beschreven is het team hard aan het groeien door een sterke wervingscampagne. Anders valt het niet uit te leggen dat werknemers het risico durven te nemen om te overstappen. Andretti heeft immers geen zekerheid voor de toekomst. Het laat zien dat het vertrouwen bij Andretti groot is, ook qua financiën. De huidige investeringen lopen per jaar al in de tientallen miljoenen.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!