Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Bandenfluisteraar Verstappen onthult hoeveel tijdwinst hij zelf kan pakken

Een van de aspecten die Max Verstappen zo goed maken is zijn bandenmanagement. De Nederlandse wereldkampioen is als geen ander in staat om het maximale uit zijn banden te halen en haalt hiermee elke race een groot voordeel uit. Hoeveel dat ongeveer is? Max legt uit.

Verstappen Leclerc  Las Vegas
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Red Bull en Max Verstappen zijn een perfecte combinatie, zoveel is afgelopen seizoen wel gebleken. Het leverde de Nederlander in 2023 zijn derde wereldtitel op. "We zijn constant goed op de baan. Andere auto's kunnen hun prestatiepieken hebben. Ze zijn bijvoorbeeld goed op stratencircuits, maar verzwakken in snelle bochten. Of andersom. Gemiddeld is onze auto gewoon heel evenwichtig en heel goed", legt Verstappen uit aan. Auto motor und sport.

"Ik zou niet zeggen dat we significant beter zijn dan anderen in hogesnelheidssecties. McLaren is daar ook erg goed. We zijn niet veel beter in bochten met een gemiddelde snelheid, maar onze auto is een allrounder. Dat is wat telt. En het lijkt erop dat we vrij goed zijn in de race en dat we goed met onze banden omgaan."

Dat het bandenmanagement van Red Bull goed is, wisten we natuurlijk al. Maar wat is de bijdrage van de coureur zelf? "Je hebt absoluut een auto nodig die goed voor de banden zorgt. Anders ben je gedoemd. Dat zie je bij Haas. Ik denk niet dat Nico (Hulkenberg, red) en Kevin (Magnussen, red.) idioten zijn. Als de auto de banden overbelast, kun je niet veel doen. Allereerst heb je de basis nodig - en dat is de auto. Als coureur kun je één à twee tienden van een seconde per ronde winnen door meer aandacht aan de banden te besteden", zo onthult hij.

Banden maskeren veel

In de race is het verschil tussen Red Bull en de concurrentie altijd groot. In de kwalificatie zaten andere teams het afgelopen seizoen veel dichter op Verstappen en teamgenoot Sergio Perez. De concurrenten hebben in de kwalificatie dus duidelijk meer voordeel van nieuwe banden dan Red Bull. "Nieuwe banden maskeren zeker veel. Je kunt een auto heel anders afstellen voor een kwalificatieronde dan voor de race. Misschien is dat een van de redenen waarom we het op zondag zo goed doen."

"Vooral aan het begin van de race, met volle tanks, is het gedrag van de auto heel anders dan tijdens de kwalificatie. Sommigen kiezen voor een zeer agressieve aanpak. Onze auto is daarentegen heel veelzijdig, zoals ik al zei, maar heeft niet van die schommelingen over één ronde."

Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking GP van Nederland verdwijnt van de kalender