Herinner je je het moment nog dat Michael Schumacher zijn helm leende aan David Coulthard? Of die race dat Sebastian Vettel Mark Webbers voorvleugel op zijn auto kreeg (waar de Australiër het overigens niét mee eens was)? Het uitwisselen van spullen in de koningsklasse van de autosport gebeurt niet vaak, maar is ook zeker niet ongewoon.
Zo maar even in de auto van je teamgenoot stappen, is echter andere koek. Zeker wanneer dat te midden van de race gebeurt. RacingNews365 neemt je mee terug in de tijd.
Anderen bekeken ook:
Spektakel tijdens een seizoensfinale? Abu Dhabi 2021 is er niets bij...
Om precies te zijn mee terug naar 1956. De seizoensafsluiter wordt verreden in Italië, op het bekende circuit van Monza. Drievoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio kwalificeert zich op poleposition. Italianen Eugenio Castellotti en Luigi Musso starten respectievelijke tweede en derde tijdens hun thuisrace. Fangio's grootste uitdager, Stirling Moss, vangt de Italiaanse Grand Prix aan vanaf de zesde stek.
Aan het einde van de eerste ronde is van de startopstelling weinig over. Castellotti leidt, gevolgd door Musso en Fangio. De Amerikaan Harry Schell kent een wereldstart - vanaf plaats tien(!) - en baant zich binnen afzienbare tijd een weg naar plaats vier. Achter hem rijden Peter Collins en Moss.
Naarmate de race vordert, vordert ook de hoeveelheid problemen. Castellotti en Musso kampen met een klapband, iets wat ook Alfonso de Portago overkomt. Ondertussen grijpt Schell de leiding terwijl hij de hete adem van Moss in zijn nek voelt.
Tekst gaat verder onder foto, waarop Fangio (links) en Moss (rechts) te zien zijn tijdens de GP van Nederland in 1955.
Uitvalbeurt, of toch niet?
Terwijl Moss Schell onder druk zet, gebeurt er iets wat niemand verwacht: Fangio, rijdend achter de twee leiders, komt langzaam de pitstraat in. Zijn stuurstang blijkt gebroken, iets wat te wijten is aan de betonblokken van Monza's kombochten. Fangio ziet zijn vierde wereldtitel in rook opgaan. Ondertussen begint het te regenen en grijpt Moss de leiding, omdat hij simpelweg een stuk sneller is dan zijn Amerikaanse rivaal.
Terwijl Moss zijn weg naar de zege vervolgt, ziet Fangio vanuit de pitstraat dat zijn teamgenoot Peter Collins flinke snelheid toont in diens Lancia-Ferrari. In de 35ste raceronde komt Collins binnen voor een pitstop. Niet alleen de linker voorband van de Ferrari wordt vervangen; ook wordt er van coureur gewisseld. Fangio bedankt de Brit en neemt het stuur van de bolide over.
Fangio haalt het onderste uit de kan en wordt uiteindelijk tweede, achter rivaal Moss. Fangio's tweede plaats levert hem genoeg punten op voor de WK-titel - ook al moet hij de 6 WK-punten voor de tweede plaats delen met Collins - en zo wordt de Argentijn voor de vierde keer wereldkampioen. Zijn vijfde en laatste wereldkampioenschap volgt een jaar later. Fangio's record van vijf wereldkampioenschappen wordt pas in 2003 verbroken, als Michael Schumacher voor de zesde keer wereldkampioen wordt.
Vandaag de dag zou zoiets overigens niet meer kunnen. Een auto is onlosmakelijk verbonden aan de coureur wiens startnummer erop staat.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!