Haas gaat in discussie met de stewards van de Grand Prix van de Verenigde Staten over de uitslag van de race. Het F1-team heeft bij de stewards een probleem aangekaart. Sommige overtredingen van de track limits tijdens de race zouden namelijk niet mee zijn genomen en niet zijn onderzocht. Aangezien teams na een Grand Prix 14 dagen de tijd hebben om een right of review in te dienen, heeft Haas nog steeds de tijd om in beroep te gaan.
Er zal nu een eerste hoorzitting plaatsvinden, waarin de stewards zullen beslissen of er nieuw en significant bewijs is. Als dit het geval is, zal er een volledig onderzoek worden ingesteld. Na de race in Austin werden beschuldigingen geuit dat verschillende coureurs de track limits hadden misbruikt in bochten waar niet streng op de regels werd gelet.
Beelden van de onboard camera's toonden aan dat een aantal coureurs buiten de witte lijnen waren gegaan bij bocht zes, maar deze overtredingen werden niet bestraft. De stewards gaven na de race toe dat "hoewel er enige aanwijzingen zouden kunnen zijn voor mogelijke overtredingen van de track limits in bocht zes, het beschikbare bewijs onvoldoende is om nauwkeurig en consistent te concluderen dat er overtredingen hebben plaatsgevonden."
Anderen bekeken ook:
Haas in protest na P11 Hulkenberg
De verklaring werd echter niet in dank afgenomen door Haas, dat de race als 11e eindigde met Nico Hulkenberg. Het belangrijkste aspect van de procedure is dat het team nieuwe bewijzen aanlevert, wat in het verleden vaak het eindpunt van right of reviews is geweest. Naar verluidt zouden coureurs als Sergio Perez, Logan Sargeant en Alex Albon, die na diskwalificaties van Lewis Hamilton en Charles Leclerc allemaal in de top tien finishten, volgens Haas over de schreef zijn gegaan.
Artikel 14.1.1 van de Internationale Sportcode van de FIA stelt namelijk het volgende: "Als er in competities die deel uitmaken van een FIA-kampioenschap een belangrijk en relevant nieuw element wordt ontdekt dat op het moment van de betreffende beslissing niet beschikbaar was voor de partijen die om herziening vragen, kunnen de stewards die een uitspraak hebben gedaan of, bij gebrek daaraan, de stewards die zijn aangewezen door de FIA, besluiten om hun beslissing te herzien naar aanleiding van een right of review."
Eerder dit jaar tijdens de Grand Prix van Oostenrijk tekende Aston Martin met succes protest aan tegen de race-uitslag, waarbij de stewards nog eens 12 straffen uitdeelden voor overtredingen van de track limits. Het belooft dus nog een interessante zaak te worden.
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Rubbererobbie
Zal wel weer door de FIA weggevaagd worden. Norris zou dit ook al verklaard hebben tov meerdere media, dat er in die bocht geen goed camera zicht is en men dus niet kan zien of er daadwerkelijk de tracklimits worden overschreden. En wat zou Haas ermee winnen?
Lumi87
Punten natuurlijk, en daarmee een kans van de 10e plek af te komen. Miljoenen levert dat op.
Nognietgewonnen
Haas is een klantenteam van Mercedes. Toto durft dat waarschijnlijk niet zelf aan te kaarten.
Oranje brilletje
Even je huiswerk goed doen, Haas is een klantenteam van Ferrari!!
ThisGuy
Goed gezien met dat Oranje brilletje
K.DenBosch
Het kan gebeuren. Niemand is perfect.
Martin Mortel
@Nognietgewonnen Toch bizar hoe sommigen hier echt altijd alles op MB en/of Toto willen afschuiven zelfs ook als dat helemaal niet kan 😂😂😂 Besef je niet dat de kans dat je ooit nog eens een klein beetje serieus genomen gaat worden op deze wijze verdwijnt??
K.DenBosch
Het is over en weer. De ene keer is het Ferrari, de andere keren Mercedes of Red Bull. Het is maar net in welk kamp de reageerder verkeert.
Kopp
Nou nou, wat volkomen overdreven om het bizar te noemen.
Sebsom
Wat gerommel in de marge.
MarvinJames
Perez had toch iets van 30x buiten de lijntjes gekleurd?
TachtigTammo
Lewis 2 jaar geleden 32 x. Ik vind het erger dat men in Singapore geen enkele vloer uit de top 3 heeft gecontroleerd.
RR6
Ik snap Gunther Steiner wel, het kan zomaar eens dure punten opleveren. Vind wel dat dit iets is wat de FIA / wedstrijdleiding over zichzelf heeft afgeroepen met al die constant wijzigende regeltjes. Maar herziening van de uitslag nav een right of review -verzoek weken na de race op COTA zou wel het absolute dieptepunt in het hele tracklimits-dossier zijn. Toekenning zou Pandora's box wel eens kunnen openen want dan stuurt Wolff iedere race zijn leger aan advocaten naar de FIA. Edit: typo
Dit bericht is aangepast op:
Peterboog
Mss komt er nu een einde aan al die belachelijke tracklimits.
Broodkogel
Ik snap Haas heel goed vaak worden de kleinere teams benadeeld iets wat in de hele sport zo werkt. En volgens mij heb ik een interview gezien met Max Verstappen die zich erg negatief uitliet of de continu regelverandering en hij liet ook zijn blik werpen over track limits. Volgens mij had meneer Marko zich daar ook al over uitgelaten. Dat is misschien wel voer voor Haas geworden. Zullen vast nog meer coureurs en teams zich over uitgelaten hebben??
Dit bericht is aangepast op:
Martin Mortel
Heb je donderdag de persconferentie gezien waar Max gevraagd werd naar het sprintformat?? Ik moest zoooo lachen: Hij zei met een heel droog gezicht: "It has been absolutly fantastic, so much fun, I get so exited having a sprint again" De interviewer had het niet meer.
Broodkogel
Blijft geweldig hè. Hij doet me in dit soort interviews wat denken aan Willem van Hanegem. Ook zo nuchter, stoïcijns en vooral helemaal zichzelf. Heel vermakelijk
diablophotos
Ik heb mijn tijdmachine bijna af, wie gaat er mee naar de jaren 90?
Dyeus
Oh, het heerlijke gejank van de motoren, geen tracklimits, mannen, die elkaar een flinke duw mochten geven zonder taakstraf, iitslagen, die stonden als een huisetc etc. Doe mij maar een seizoen op de hoofdtribune voor alle races.
Dit bericht is aangepast op:
Checo
Hoogste tijd dat tracklimits worden afgeschaft en de circuits worden aangepast. Dit zijn van die dingen waardoor ik de F1 minder leuk begin te vinden eerlijk gezegd.
MJ1984
En hoe wil je de circuits aanpassen dan? Grindbakken waardoor de motor klassen er niet meer kunnen rijden? Betonnen muren zodat het allemaal een soort Monaco circuits worden? En wie gaat dat allemaal betalen?
Checo
Vroeger ging het prima zonder die tracklimits. En er circuleert genoeg geld binnen de F1 om iets te ondernemen. Tracklimits alleen zijn geen oplossing voor het werkelijke probleem.
MJ1984
Als het vroeger ook goed ging zonder track limits hoef je dus de circuits niet aan te passen zoals jij zelf suggereert. Dan hoeft je alleen de regel af te schaffen. En vraag een keer aan een circuit directeur hoeveel geld zij aan het einde van het jaar overhouden. En ook de FIA heeft al jaren moeite om in de zwarte cijfers te blijven.
FW
Dit kun je heel makkelijk aanpassen....ik meen dat broodkogel met een goed alternatief kwam...iets van gres...weet niet of dit de juiste benaming is. In mijn diensttijd had je voorop de tank een anti-sliplaag met stukjes glas...dit zou heel goed kunnen werken...wagenbreedte aanleggen zodat overtreding leidt tot extra banden slijtage, zodanig aanleggen dat dit weer verwijderd kan worden voor de moto gp
Hennie-1965
FW : Waarom zou dat dan verwijderd moeten worden voor Motor GP, die moeten ook tussen de lijntjes blijven. De oplossing om extra grove asfalt ( zoiets als op Paul Ricard zonder de vele kleuren ) zou ook voor de Motor GP geen probleem zijn denk ik zo. En er zijn verschillende circuits die grind naast de baan hebben waar de Motor GP ook gewoon rijden.
Mike123
Een nieuw circuit neerleggen met alleen de ideale lijnen, kom je ook niet meer buiten de baan. 😉 Een paar extra camera's opstellen die de tracklimits goed in beeld brengen kan toch niet zo heel moeilijk zijn.
MJ1984
@Hennie-1965 als een coureur van zijn motor valt is het schuren over asfalt al niet best. Laat staan over extra ruw asfalt.
K.DenBosch
Het zou wat zijn als Sergio Perez een paar plaatsen achteruit wordt gezet, of gediskwalificeerd wordt. In die race heeft Sergio Perez 12 punten gescoord. Tel uit de winst voor Lewis Hamilton in het coureurs kampioenschap.
Dit bericht is aangepast op:
Berry1981
Stop toch met die tracklimits. Het is niet bij te houden en zo krijg je inderdaad dan de een wel straf krijgt en de ander niet. Er gaan miljarden om in deze sport, maar ze zijn zo knullig