In de week na de Grand Prix van Italië blikt Martin Brundle terug op de spectaculaire race in Monza. De ex-coureur van onder andere McLaren en Benetton spreekt met veel lof over de optredens van coureurs als Carlos Sainz, Max Verstappen en Sergio Perez, maar legt de vinger vooral op zere plek: de manier waarop bepaalde regels worden gecreëerd, gehanteerd en geïnterpreteerd. Brundle benoemt in zijn column voor Sky Sports dat de regels omtrent het inhalen in de Formule 1 soms simpelweg (te) onduidelijk zijn. Hij benadrukt dat meerdere factoren hier debet aan zijn; zowel het inzicht van de coureurs als de lay-out van de baan spelen een grote rol. "De regels zijn als volgt: als je rivaal je probeert te passeren via de buitenste lijn en hij er volledig (wiel aan wiel) naast zit, dan moet je hem de ruimte geven. Dat bekent in feite betekent dat je hem moet laten passeren. Het is niet altijd makkelijk om te bepalen waar de apex precies ligt in sommige langere bochten, maar in de eerste chicane van 90 graden rechts/90 graden links is het duidelijk genoeg", stelt Brundle. Hij vervolgt zijn opiniestuk: "Het probleem daar is dat het zo smal is dat twee knokkende coureurs elkaar nauwelijks kunnen passeren. Daardoor heeft de coureur aan de binnenkant niet genoeg controle over zijn voorbanden om simpelweg nog meer stuuruitslag te creëren. Er zal contact zijn, met als gevolg dat coureurs beweren dat ze van de baan zijn gereden." Brundle geeft een praktijkvoorbeeld: "Beide Ferrari-coureurs verdedigden met veel sluwheid en vastberadenheid tegen de Red Bulls." De F1-analist zag het later in de race bijna misgaan tussen Ferrari-teamgenoten Carlos Sainz en Charles Leclerc: "Het was onvermijdelijk dat ze uiteindelijk met elkaar zouden strijden om de laatste plek op 's werelds beste podium voor de gepassioneerde Ferrari-fans. Dus gingen ze met elkaar racen. Dat met veel agressie en een paar bijna-ongelukken. Als het tweetal elkaar van de baan had geveegd en daarmee George Russell op het podium had gezet, dan waren de rapen gaar geweest. Maar dat deden ze niet."
'Neem een beslissing en houd je daaraan'
Ook over het nieuwe bandenformat geeft Brundle zijn mening. Gedurende het Italiaanse Grand Prix-weekend vond de tweede test plaats voor de Alternative Tyre Allocation (ATA) , waarbij coureurs beperkt werden tot het gebruik van elf sets droge banden, bestaande uit drie harde, vier medium en vier zachte compounds. "Het zou een droog weekend worden en dus een echte test, die goed genoeg verliep. Het maakt het verloop van de vrijdagtrainingen echter nog moeilijker te ontcijferen, vooral omdat degenen die niet verwachten door Q1 of zelfs Q2 te komen, de trainingen bandentechnisch heel anders benaderen. En het zal altijd zorgen voor minder rondes in de trainingen." "Het maakt me niet uit welke kant we op gaan, zolang we maar een beslissing nemen en ons daaraan houden. We hebben gewoon te veel bandencombinaties voor de verschillende kwalificatie- en raceformats en velen van ons in de paddock hebben moeite om ze te onthouden zonder ze elke keer opnieuw te moeten lezen."
Meest gelezen