De kogel is deze week eindelijk door de kerk gegaan. Na weken van speculaties heeft Renault definitief afscheid genomen van de Formule 1. De Franse fabrikant zal de komende anderhalf jaar nog doorgaan met het bouwen van een F1-motor, maar per 2026 komt er een einde aan 50 jaar Renault in de Formule 1. Maar toch ook weer niet helemaal, want het team van Alpine blijft wel gewoon bestaan. Alpine, een autofabrikant wat onderdeel is van de Renault Group, staat sinds 2021 'op de grid', maar is praktisch gezien een voortzetting van het fabrieksteam van Renault.
Echter, per 2026 is de term fabrieksteam niet langer relevant. Want vanaf de start van het nieuwe reglement zal Alpine als klantenteam, van waarschijnlijk Mercedes, door het leven gaan. Het voed de geruchten dat Renault ook graag van het team af wil. CEO van Renault, Luca de Meo drukt die geruchten de kop in. De Italiaan kwam in 2020 aan de leiding bij Renault en een van zijn eerste veranderingen was het omdopen van Renault F1 naar Alpine F1.
Sindsdien ging het eigenlijk alleen maar bergafwaarts met het in Enstone gevestigde team. De Meo had daar eerder al snoeiharde woorden over. In gesprek met L'Equipe laat de Italiaan echter weten dat hij nog altijd vertrouwen heeft in het project 'Alpine': "Ik begrijp de voordelen van F1 voor ons. Flavio staat aan de basis van de revitalisering van het project. Ik heb hem niet gebeld om de Formule 1 te verlaten! Ik heb gelezen dat hij het project bij elkaar moest rapen om alles te verkopen. Dat is absoluut niet waar!"
"We zijn het team aan het reorganiseren, we richten ons op Enstone en, geloof me, we zijn daar actief bezig om op het gebied van human resources om efficiënt te zijn... We waren niet op niveau. We zullen niet opgeven. Het is dus aan Briatore om de daad bij het woord te voegen. Flavio is een consultant. Hij kan operationele beslissingen nemen in het team, maar niet over de financiële strategie. Hij kent de wereld van F1 beter dan ik. Hij is elke week in Enstone. Hij heeft politieke connecties en een netwerk. Onze nieuwe teambaas, Oliver Oakes, zal over een paar jaar een van de groten zijn. En hij (Oakes red.) is Engels" aldus De Meo.
Anderen bekeken ook:
Kopers aan de lijn
"Sinds het vertrek van Cyril Abiteboul begin 2021 zijn de periodes van Laurent Rossi, Otmar Szafnauer en Bruno Famin niet bekroond met succes... Ik heb fouten gemaakt. Maar het is makkelijk om achteraf te zeggen. Ik heb vertrouwen gegeven. Ik ben geen voetbalvoorzitter die beslist wie er moet spelen. Het werk is niet altijd gedaan zoals het had moeten zijn, dus moest ik de mannen wisselen. Ik denk dat we nu de goede kant op gaan. Maar er wordt bij de F1 zoveel op details gespeeld", zo vervolgt de Italiaan zijn betoog.
Toch blijven de geruchten van een verkoop van Alpine hardnekkig. Die geruchten wil De Meo hoogstpersoonlijk de kop indrukken: "Ik krijg elke twee weken telefoontjes van financiers, excentriekelingen, die in de F1 willen stappen. Ze weten dat het na 2026 veel meer gaat kosten. Als je me vandaag 1 miljard geeft om het team over te nemen, kunnen ze het twee jaar later voor het dubbele verkopen. Het zit hier vol met speculanten. Ik heb vijftig keer geweigerd. Een team is binnenkort tussen de 3 en 5 miljard waard. Ik ga dat niet verkopen, ik ben niet dom. In de F1 zitten is essentieel voor het merk Alpine. We zitten in een gesloten club. Het geeft het merk geloofwaardigheid onder autoliefhebbers. We hebben dit geld niet nodig."
Ook niet als het team over twee jaar die waarde heeft bereikt? "Nee, want het draagt bij aan de financiële waardering van de groep. Toen ik met de F1 begon, was het een kostenpost in het marketingbudget. Ik heb al 1 miljard aan waarde ingestoken. Dat is niet slecht, toch? Het helpt ook om de waarde van Renaults aandelen te verhogen. Er is dus geen sprake van om de familiejuwelen te verkopen."
De Meo heeft ook een visie voor de toekomst. Volgens de Italiaan moet 'zijn' team weer 'Frans' worden: "Als we winnen, staat iedereen achter ons. Ik wil er een Frans team maken, het Franse Ferrari. Ik vond het leuk om twee Franse coureurs in de stoelen te zetten. Ze botsten tegen elkaar op. Als je rond de A524 loopt (De Alpine van 2024 red.), er is geen Franse sponsor. Niet één! Ik heb op veel deuren geklopt. Tevergeefs. Oh ja! Mobilize Financial Services is van ons en de motoren van E-Tech zijn ook van ons. Dus we betalen in feiten om ons eigen team te ondersteunen... Dat is het verhaal. Dus ik wil alle projecten een patriottisch gevoel geven, zoals ik heb gedaan met Fiat in Italië en met Seat en Cupra in Spanje, maar ik kan geen zielen dwingen.”
Ook interessant:
De titelstrijd in de Formule 1 nadert de ontknoping. Max Verstappen moet in de laatste zes races een voorsprong van 52 punten verdedigen op Lando Norris, die steeds dichter naar de wereldkampioen toe kruipt. Maar Verstappen lijkt niet echt te kunnen rekenen op steun van Sergio Perez, toch?! Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!