Het is al langere tijd haast een vast gegeven: naast Max Verstappen rijden is allesbehalve makkelijk. Hij heeft onder meer Pierre Gasly en Alexander Albon als teamgenoot gehad, maar beide mannen hielden het niet lang vol. Sergio Perez heeft het tweede stoeltje bij Red Bull inmiddels al enkele jaren in handen, maar ook voor de Mexicaan gaat het niet van een leien dakje.
Dat roept bij velen toch vragen op. Is het verschil tussen Verstappen en zijn teamgenoten zo groot of ligt het aan de auto? Autocoureur en analist Tom Coronel en Formule 1-kenner Ruud Dimmers beantwoorden die prangende vraag in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcast. Coronel trekt in ieder geval een duidelijke conclusie: "Een engineer bouwt een auto op zo'n manier dat hij hem sneller kan maken. Max geeft precies aan wat hij nodig heeft van een auto, dus als teamgenoot van Max is het wel handig om dezelfde rijstijl te hebben."
"Als je dat dan niet hebt, haal je sowieso niet het uiterste uit de auto. Want uiteindelijk zal de auto gemaakt worden voor degene die ermee kan winnen en dat is Max. Hij wil altijd wat meer scherpte aan de voorkant van zijn auto, zodat alles wat beter instuurt. Teamgenoten van Max hebben daar vaak meer moeite mee, die hebben liever een stabielere achterkant. Dat is ook bij Perez het geval. Omdat het nu aan die stabiele voorkant ontbreekt, focussen ze zich daar nu op. Daarmee gaat de aandacht dus naar hetgeen waar Max om vraagt."
Dimmers is het niet helemaal met Coronel eens. "Max schrok ook wel toen hij de eerste tekeningen van de RB20 zag, want dat deden we allemaal wel. Wat zaten daar een bazooka's op en wat zag het er anders uit dan voorheen! Iedereen had eigenlijk een soort RB19+ verwacht. Als je dat vergelijkt met de ontwikkeling van McLaren, die gaandeweg de jaren in een rechte lijn ontwikkelen, is dat heel anders. Je kan echt maar deels luisteren naar een coureur. Als je Max een winkelwagentje geeft, is hij nog de snelste. Talent speelt dus echt wel een grote rol."
'Verstappen is twee tienden waard'
Over die Verstappen-factor gesproken, Coronel weet vrij zeker dat Verstappen uit iedere auto meer kan halen dan iedere andere coureur op de grid. "Ik ben er echt heilig van overtuigd dat, als je Max in je team hebt, je gewoon dik twee tienden extra wint. Qua ontwikkeling en eigenlijk alles, bedoel ik dan. Want dat is wel de Verstappen-factor die je constant terug ziet komen. Dat hebben we altijd al wel gezien. Dat zien we al jaren en zelfs in de regen. Verstappen is gewoon twee tienden waard."
Dimmers sluit zich daar volledig bij aan en durft zelfs nog wel hoger in te zetten. "Als je in de regen kijkt op Spa, denk ik dat hij nog meer waard is dan dat. Ik denk dat Max dat zeker kan, vooral als hij de juiste race pace heeft. En als je kijkt naar hoe hij met zijn banden omgaat en hoe slim hij rijdt... Je wint misschien geen twee of drie tienden per ronde, maar wat race instinct betreft, zet je dan zulke grote stappen. Je 'wint' daarbij ook bravoure, flink wat posities bij een start en als team win je ook gewoon echt veel met hem. Aan de voorkant kost het geld, maar aan de achterkant betaalt hij het dubbel en dwars terug."
Ook interessant:
Zonder Max Verstappen is Red Bull niet veel meer
Wat moet Verstappen wel en niet willen nu Red Bull toch serieus uitgedaagd wordt? En als de heren Coronel, Dimmers en Mosterdijk zelf de topstoeltjes in de F1 mogen verdelen, welke combinaties krijgen we dan?
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!