De gemoederen liepen de afgelopen raceweekenden hoog op, zowel in Austin als in Mexico-Stad. Het ging in beide gevallen om de tijdstraffen die werden uitgedeeld na de titanenstrijd tussen Max Verstappen en Lando Norris, waarbij een van de beide heren tijdens een race in de fout ging. In Austin werd uiteindelijk een straf uitgedeeld aan Norris en in Mexico was het de beurt aan Verstappen.
Maar hoe staat Red Bull er eigenlijk als team voor? Formule 1-kenner Ruud Dimmers en autocoureur Tom Coronel hebben het in de nieuwste aflevering van de Formule 1-podcast van RacingNews365 over de achterliggende, fundamentele problemen waar met name Verstappen mee te maken krijgt. De beide heren werpen namelijk een blik op de veelbesproken Austin-updates van Red Bull, die toch niet helemaal naar verwachting lijken te werken.
"Ik zei het tijdens de race al: Max had nog vierde kunnen worden", begint Dimmers. "Hij reed natuurlijk op de medium-band, maar ging net twee ronden te vroeg naar binnen. Daardoor kwam hij in het verkeer terecht, maar wel nog vijf seconden achter Lewis Hamilton en ik geloof een seconde of zeven à acht achter George Russell. Voor zijn pitstop reed hij nog ruim vijftien seconden vóór Hamilton, dus dan zou je toch denken dat het op de een of andere manier wel goed zal komen. Maar het was echt helemaal niks."
Anderen bekeken ook:
'Dat klopte niet'
Coronel sluit zich daar volledig bij aan. "Hij was gewoon constant een halve seconde langzamer dan de coureurs voor hem en zelfs langzamer dan Kevin Magnussen, die nog achter hem zat. We hoorden op de radio dat hij een beetje moest sparen, maar toen had ik zoiets van: hij is wel heel lang aan het sparen, hij blijft het maar rustig aan doen. Dat klopte ook niet. Daar zag je echt wel dat hij volledig door het ijs zakte met zijn banden."
Dimmers komt dan ook tot een haast onvermijdelijke conclusie. "Hij riep natuurlijk telkens dat hij geen grip had. Bij het remmen niet, bij het insturen niet, maar dat is natuurlijk wel een van de grote problemen. De Austin-update, waar iedereen al maanden naar uitkeek, moest hét wonderwapen worden. Maar het heeft helemaal niks gedaan! En ondertussen zie je alles en iedereen gewoon een compleet Hornbach-pakket meenemen naar iedere Grand Prix om weer een nieuwe onderdeel op die auto te schroeven. Red Bull heeft niks en ik snap daar echt helemaal niks van."
De beide heren kunnen de frustratie van Verstappen dan ook goed begrijpen. "Als ik Verstappen zou zijn, zou ik echt de haren uit mijn kop trekken. Gewoon puur uit frustratie", bekent Dimmers. Coronel snapt dat wel. "Maar dat is ook precies wat hij gedaan heeft tijdens de race. Het was gewoon echt pure frustratie, of zelfs pure paniek. Daarom gaat hij dit soort dingen doen, want je zal wel moeten. Als je niks doet heb je sowieso verloren, dus ik begrijp deze tactiek wel."
Ook interessant:
De Grand Prix van Mexico was er een om niet snel te vergeten, vooral omdat Max Verstappen en Lando Norris voor de tweede keer in één week tijd clashten. Daar hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk vast een uitgesproken mening over in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!