De Grand Prix van China was één van de twee races op de huidige kalender die Max Verstappen nog niet had gewonnen. Daar kwam afgelopen weekend verandering in. Op het Shanghai International Circuit was de Nederlander oppermachtig, maar de dominantie kwam deze keer iets langzamer op gang.
In de verregende sprintkwalificatie kreeg Verstappen het namelijk niet voor elkaar, waardoor Lando Norris poleposition voor de sprintrace kon pakken. Tom Coronel kon wel genieten van de chaos op vrijdag. Hij vertelt in gesprek met RacingNews365: "Ja, gaaf, dat vind ik juist wel het mooie, want dan zie je dat je het in twee rondjes moet doen. Dan maakt hij (Verstappen red.) net even een klein foutje en dan zit je er net niet bij."
"Maar hij maakt wel weer goed, want in de sprintrace pakt hij gewoon een goede 13 seconden op de rest van het veld. En dan ook nog eens de hoofdrace winnen, met 22 seconden die hij nog verliest bij de safety car, dus dan was hij eigenlijk dik 40 seconden weg. Dus als je dat zo bekijkt, is het niet normaal wat hij laat zien."
Volgens Coronel is dit dan ook de reden waarom Verstappen momenteel onverslaanbaar is: "Daar heeft hij laten zien dat hij gewoon een halve seconde sneller is dan de rest van het veld. In de naam Verstappen zit gewoon vijf tienden per ronde in de race. Die zijn niet te koop."
McLaren of Ferrari?
Waar Ferrari tot op heden overduidelijk sneller was dan McLaren, kwam het Italiaanse team er in China bijna niet aan te pas. De positieve verrassing was dan ook Norris. De Brit was het hele weekend snel en kwam op zondag als tweede over de finish.
De snelheid van Norris en vooral het gebrek aan snelheid van Ferrari zorgt wel voor vraagtekens bij Coronel: "Ik durf niet te zeggen dat het McLaren is, maar zeker wel Lando Norris. De rest zat wel heel dicht bij elkaar. P3 tot P7 was anderhalve tiende verschil, dus zo close was dat."
"Ik denk dat de competitie daar het sterkste is. Dan zit je er net wel of net niet voor, en voor Ferrari was het nu net niet. Maar ik zag ook dat ze hele andere lijnen aan het rijden waren. Carlos Sainz was veel meer radius aan het pakken dan Charles Leclerc. Daarmee zag je wel waarom Leclerc langer zijn banden heel hield."
Tijdens de sprintrace waren beide Ferrari-coureurs meer met elkaar bezig dan met de strijd vooraan. Iets wat volgens Coronel inherent is aan de keuze die het team al voor het seizoen heeft gemaakt: "Ze zaten ten eerste constant enorm dicht bij elkaar. Hun tijden zaten binnen een paar honderdsten en duizendsten van elkaar, dat is natuurlijk al heel gaaf om te zien."
"En uiteindelijk, hier vraag je wel een beetje om als team zijnde. Sainz heeft natuurlijk nog niets getekend en wil laten zien dat hij minstens hetzelfde waard is als Leclerc. Dat hij het zitje verdiend bij Ferrari, terwijl dat is weggegeven. Daar baalt hij zo van, dat je die interne strijd automatisch creëert, dat is gewoon een natuurlijk effect van de frustratie", sluit Coronel af.
Bekijk hieronder de volledige video!
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!