In de lange geschiedenis van de Formule 1 zijn er heel wat gênante momenten geweest. Van matchfixing (of racefixing, zo u wilt) tot het bespioneren van concurrenten, er is geen tekort aan controversiële gebeurtenissen. RacingNews365 gaat terug in de tijd en heeft een aantal van deze ongemakkelijke momenten op een rijtje gezet.
Barrichello laat Schumacher passeren voor de overwinning - GP Oostenrijk 2002
Het is 2002. Michael Schumacher, die al twee wereldkampioenschappen met Ferrari op zijn naam heeft staan, begon het seizoen sterk met vier overwinningen in de eerste vijf races. Gedurende de zesde race van het jaar, de Grand Prix van Oostenrijk, lag zijn teamgenoot Rubens Barrichello op koers voor zijn eerste overwinning van het jaar.
Ferrari klom in de boardradio en vroeg Barrichello om zijn teamgenoot Schumacher voorbij te laten. De Braziliaan deed in de laatste ronde wat er van hem gevraagd werd en Schumacher pakte de overwinning. Dit leidde tot grote verontwaardiging van de aanwezige fans.
Een nogal ongemakkelijke podiumceremonie volgde toen Schumacher erop stond dat Barrichello op de hoogste trede van het podium ging staan.
Het team kreeg te maken flink wat verzet, vooral omdat ze de Duitser al zo vroeg in het seizoen voor lieten gaan. Bovendien werden teamorders verboden na de race, maar de FIA versoepelde deze regels weer na een ander controversieel moment tussen Fernando Alonso en Felipe Massa in 2010. Daar vroeg Ferrari cryptisch of Massa aan de kant wilde gaan. Het leidde tot een forse boete én een versoepeling.
Het Spygate-schandaal - 2007/2008
In het Formule 1-seizoen van 2007 vond een fantastische titelstrijd plaats tussen Fernando Alonso, Lewis Hamilton en Kimi Raikkonen. De laatstgenoemde coureur ging er uiteindelijk met de winst vandoor.
Het jaar werd echter grotendeels overschaduwd door het Spygate schandaal nadat de FIA had ontdekt dat het team van McLaren in het bezit was van vertrouwelijke informatie. Dat ging over de auto van Ferrari. De zaak liep een paar maanden tot de FIA McLaren een boete oplegde van 100 miljoen dollar. Dit is vandaag de dag nog steeds de grootste boete ooit in de racerij.
Het team uit Woking werd gediskwalificeerd uit het constructeurskampioenschap en het chassis van 2008 moest voorafgaand aan het seizoen naar de FIA voor onderzoek. Alonso en Hamilton behielden hun kampioenschapspunten, maar door hun rivaliteit binnen het team én het schandaal stapte Alonso al na één seizoen op.
Zes auto's op de baan - GP VS 2005
De Grand Prix van de Verenigde Staten van 2005 was voor de Formule 1 een genadeklap die pas de laatste jaren weer is hersteld.
Op dat moment werkte de koningsklasse met twee bandenleveranciers: Michelin en Bridgestone. De banking met hoge snelheden in de laatste bocht van de Indianapolis Motor Speedway zette de Michelin-banden zwaar onder druk, wat resulteerde in dramatische klapbanden tijdens het weekend.
Alle auto's in het veld gingen van start voor de formatieronde op zondag, maar na een mislukte poging om een chicane toe te voegen in de laatste bocht, doken de Michelin-deelnemers de pits in om zich terug te trekken. Veertien auto's verschenen dus niet eens aan de start.
Er bleven slechts zes auto's over: de Ferrari's, Jordans en Minardi's. Ferrari reed naar een 1-2-finish terwijl Tiago Monteiro zijn enige podium in de koningsklasse veiligstelde. Of er iemand echt blij was? Nee, niet echt.
Crashgate - GP van Singapore 2008
De controverse rond de Grand Prix van Singapore van 2008 kwam pas een jaar later aan het licht. Tijdens de race crashte Nelson Piquet jr., waardoor de Safety Car werd ingezet vlak nadat teamgenoot Alonso naar binnen was gegaan voor nieuwe banden.
Alonso won de race, de eerste van twee overwinningen van Renault dat jaar. Nadat Piquet junior halverwege het 2009-seizoen werd ontslagen, liet de Braziliaan de FIA weten dat hij van zijn team de opdracht had gekregen om te crashen.
Renault gaf aanvankelijk aan dat het een strafzaak tegen Piquet junior zou beginnen, maar krabbelde al snel terug en kondigde aan dat teambaas Flavio Briatore het team had verlaten.
De FIA gaf Briatore een levenslange straf voor zijn rol in het organiseren van de crash, terwijl hoofdtechnicus Pat Symonds een straf van vijf jaar kreeg. Het verbod werd echter vernietigd door het Tribunal de Grande Instance in 2010.
De kortste race in de geschiedenis - GP van België 2021
Te midden van een hectische titelstrijd tussen Max Verstappen en Hamilton arriveerde de Formule 1 op het beroemde Spa-Francorchamps voor de twaalfde ronde van het 2021-kampioenschap.
Zware regenval trof het circuit tijdens de kwalificatie, wat resulteerde in een zware crash voor Lando Norris. Op de racedag werd de regen nog heviger en werd de start meerdere keren uitgesteld vanwege de slechte weersomstandigheden.
Na meer dan drie uur van vertragingen en opgeschorte starts begon de race onder de safety car. Na de derde ronde werd de race afgebroken en deelde de FIA halve punten uit, waarbij Verstappen tot winnaar werd uitgeroepen.
Het was de kortste race in de geschiedenis van de koningsklasse, want de uitslag werd bepaald volgens de reglementen, die het resultaat van twee ronden voorschreven.
Net als de vorige onderwerpen in dit artikel haalde de Formule 1 het nieuws, maar niet met een goede reden.
Anderen bekeken ook:
Bij winst van Piastri, Norris, Verstappen of een andere favoriet in Miami, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
F2monteur
Abu Dhabi 21 met een vreselijke fout van de wedstrijdleider.
Lando4president
Naar buiten toe was dat niets voor F1 om voor te schamen. Een belangrijk doelwit is de Amerikaanse markt, en daar voorkomen ze maar wat graag een einde onder SC. Precies zoals de teams wilden voorkomen. Genant was juist geweest als die race en dat seizoen in een anticlimax eindigde. Genant was de reactie vanuit Mercedes, door het te willen aanvechten. Verlies accepteren staat altijd beter.
MdGL
Het was geen fout, Masi had alle recht om die beslissing te nemen. Als je het dan toch over controverse wil hebben in dat seizoen; Mercedes die maar motoren bleef verbranden. Verstappen die eraf werd getikt na de opmerking van Toto dat Verstappen 2 uitvalbeurten voor lag. Brazilië waarbij Hamilton wel heel veel performance verschil had.
VroomVroom
Ah, ik wist dat iemand wel over AD '21 zou gaan beginnen. Alleen niet degene die ik verwacht had. En er was niks fout aan. En hij is ook alleen maar ontslagen omdat ze een zondebok moesten hebben.
Ruud Jansen
omdat Toto Wolf en de zijnen dat geforceerd hebben. arme Masi. Mercedes moest zich doodschamen om hem te slachtofferen...
An3s
Ferrari met de fuelflow sensor?