Eindelijk was het dan zover: de Formule 1 barstte weer los in Bahrein. Het ging over de sterke wind en Christian Horner, maar uiteindelijk toch vooral over het racen. Max Verstappen domineerde als vanouds het Grand Prix-weekend en won de race, voor Sergio Perez en Carlos Sainz. Geven we al stiekem wat winnaars weg? Je leest het hieronder!
Anderen bekeken ook:
Winnaars
Red Bull
Je kan er niet omheen dat Red Bull de grote winnaar van de Grand Prix van Bahrein is geworden. Na de testdagen leefde de concurrentie tussen hoop en vrees en het is uiteindelijk niet positief uitgevallen voor de overige teams. Tijdens de vrije trainingen zag het er nog naar uit dat Max Verstappen en Sergio Perez een uitdagend weekend tegemoet gingen, maar vanaf de kwalificatie werd die hoop van de concurrentie vakkundig de grond in geboord.
Verstappen pakte overtuigend poleposition en verdween meteen aan de horizon in de race. Het moet gezegd worden dat het gat met de overige topteams wel kleiner is geworden in de kwalificatie, want Perez was maar drie tienden langzamer dan Verstappen en kwam toch niet verder dan de vijfde plaats.
De Mexicaan draaide dat tijdens de race overigens helemaal om. Perez haalde de Ferrari's en George Russell in en reed stoïcijns naar de tweede plaats. Het verschil richting Verstappen was groot, maar het statement van Red Bull was duidelijk. Leuk al dat harde werk van Ferrari, Mercedes en McLaren, wij zijn met een radicaal nieuw concept nog steeds de beste. Het is aan de rest om daar verandering in te brengen.
Carlos Sainz
Achter de Red Bulls reed Carlos Sainz een dijk van een race. De Spanjaard startte vanaf de vierde plaats en profiteerde van problemen bij Mercedes en Charles Leclerc. Dat doet echter niets af aan zijn eigen prestatie. Sainz kon het tempo van Perez redelijk volgen en eindigde maar een paar luttele seconden achter de Red Bull-coureur. Ja, Red Bull heeft nog steeds een fikse voorsprong, maar Sainz is er als de kippen bij als de succesformatie steken laat vallen. Zijn harde, faire inhaalacties op Leclerc waren al een voorproefje.
Sainz was ook zeer tevreden over zijn auto. De coureur leek echt het gevoel te hebben dat hij één was met de SF-24 en zal dat ook nodig hebben om zichzelf in de kijker van andere teams te rijden. Sainz blijft in 2025 echt wel in de Formule 1 actief, maar je tekent toch met een lekkerder gevoel een nieuw contract als je veel zelfvertrouwen hebt. Het begin was in elk geval goed.
Lance Stroll
Achter de usual suspects werkte Lance Stroll stiekem een zeer goed weekend af. De Canadees had tijdens de kwalificatie last van verkeer en liep zo Q3 mis, maar herstelde dat in de race. Toch was dat niet zo makkelijk, omdat Stroll na een tikje van Nico Hulkenberg licht spinde bij de start en zo ver terugviel. De 25-jarige Aston Martin-coureur liet het er echter niet bij zitten en reed een degelijke inhaalrace. De tiende plaats was het resultaat, daar kan je mee thuiskomen. Het eerste puntje is binnen.
Haas
Na de testdagen leek iedereen het zeker te weten: Haas is de hekkensluiter in 2024. Nu kraait iedereen wel anders. Hulkenberg en Kevin Magnussen kwamen door het eerste deel van de kwalificatie heen, waarna de eerstgenoemde coureur zelfs Q3 wist te bereiken. De Amerikaanse succesformatie scoorde, mede door de touché tussen Hulkenberg en Stroll, geen punten, maar het positieve gevoel zal overheersen. Op een circuit waar bandenslijtage een hoofdrol vervult, vielen de Haas-bolides niet ver terug. Magnussen werd twaalfde en liet constante rondetijden noteren. Heeft de nieuwe teambaas Ayao Komatsu voor een positieve schokgolf gezorgd? Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar de voortekenen zijn goed.
Verliezers
Mercedes
Ai, ai, ai, Mercedes toch... Tijdens de testdagen en de vrije trainingen zag het er goed uit bij de Zilverpijlen, maar daar koop je niets voor. George Russell kwalificeerde zich nog als derde in Bahrein, maar zakte in de race terug door koelingsproblemen. De motor werd teruggeschroefd en alle kansen waren vervlogen. Meer dan de vijfde plaats zat er niet in.
Bij Lewis Hamilton ging het niet veel beter. De Brit was de snelste man tijdens de tweede vrije training, koos daarna voor een andere set-up en was niet meer vooruit te branden. Negende in de kwalificatie, zevende in de race. Tot overmaat van ramp had Hamilton óók koelingsproblemen en een, zoals hij het zelf noemde, 'dode' batterij. Mercedes heeft het tij nog niet gekeerd en moet weer terug naar de tekentafel. Red Bull en Ferrari waren voorlopig een maatje te groot. En dat is pijnlijk, zeker omdat het team in het afscheidsjaar van Hamilton nog wil pieken.
Charles Leclerc
Als we iemand de stempel pechvogel konden geven, was de naam Charles Leclerc uit de koker gekomen. De Monegask stond vol bravoure naast Max Verstappen op de eerste startrij en zou er voor gaan. Het kwam er uiteindelijk niet van. In de openingsfase had Leclerc zich al drie keer verremd bij bocht 10 omdat de rembalans van de Ferrari helemaal naar de knoppen was. Leclerc zakte zo naar de vijfde plaats.
Dat Leclerc genoeg snelheid had, liet hij in de eindfase zien. Hier en daar werden wat instellingen aangepast en dat stelde Leclerc in staat om Russell aan te vallen. De Brit maakte een foutje in, hoe kan het ook anders, bocht 10 en moest toch de vierde plaats aan Leclerc laten. Schade beperkt, maar er had veel meer ingezeten. Leclerc dacht zelfs aan de tweede plaats...
RB
Het was na de Grand Prix van Bahrein niet zo gezellig bij Visa Cash App RB (RB). Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo lagen op de dertiende en de veertiende plaats en waren in de slotfase in gevecht met Magnussen. Maar net op het moment dat Tsunoda een aanval wilde gaan plaatsen, greep het team in en vroegen ze de Japanner of hij Ricciardo voorbij wilde laten. De Australiër beschikte over nieuwe softs en had een betere kans om Magnussen te passeren, zo dachten de knappe koppen aan de pitmuur. Tsunoda ging met veel horten en stoten aan de kant, maar was het duidelijk niet eens met de teamorders.
Dat bleek wel uit zijn gedrag na afloop. Ricciardo slaagde er niet in om Magnussen te passeren, maar hoefde in de laatste ronde ook zijn dertiende plaats niet terug te geven. Tsunoda plaatste nog even een wilde inhaalactie in de cooldown lap, ja, u leest het goed, en raakte Ricciardo daarna bijna bij. De strijd is nu al losgebarsten binnen het zusterteam van Red Bull...
Alpine
Het was een dramatisch weekend voor Alpine. Het Franse team wist al dat de seizoensstart pittig zou worden, maar de A524 is voorlopig echt een draak van een auto. Esteban Ocon en Pierre Gasly kwalificeerden zich als negentiende en twintigste en konden door problemen van anderen nog twee plaatsjes pakken in de race. Anders waren ze duidelijk laatste geworden.
Daar houdt de malaise alleen niet op. RacingNews365 kon onthullen dat technisch directeur Matt Harman en hoofd aerodynamica Dirk de Beer een paar weken geleden hun ontslag hebben ingediend. De twee belangrijkste personen die een opmars kunnen bewerkstelligen, vertrekken in april bij het team. En zo lijkt Alpine een verloren jaar tegemoet te gaan. Het rommelt in het team en er is geen uitzicht op verbetering. Pijnlijk...
Ook interessant:
Concurrentie Verstappen een illusie armer na galavoorstelling
Daar is 'ie weer! De nieuwste F1-podcast van RN365. Natuurlijk over de weergaloze GP van Bahrein van Max Verstappen, maar er gebeurde nog veel meer. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het allemaal! Beluister 'm hieronder.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!