Grote merken als Ferrari, Mercedes en Red Bull investeren jaarlijks veel geld in hun Formule 1-projecten. Doordat de F1 de afgelopen jaren winstgevend is geworden en de budgetcap ervoor zorgt dat de kosten onder controle blijven, zijn teams in staat om winstgevend te zijn. Dat komt mede doordat veel externe sponsoren op dit moment grote bedragen betalen om op de bolides van de teams te mogen staan.
Naast de teams profiteert ook de Formule 1 van de groeiende populariteit van de sport. Zo sloot de F1-organisatie de afgelopen periode meerjarige contracten af met sponsoren als Aramco, Crypto.com en LIQUI MOLY.
Sponsoren F1-teams
Financieel gaat het de sport voor de wind en dat is terug te zien bij de sponsoren die we op de verschillende bolides terugzien. We hebben de 5 grootste externe sponsoren van F1-teams voor je op een rijtje gezet. Dit hebben we gedaan door op basis van gesprekken met marketing mensen en teammedewerkers in de paddock een inschatting te maken van het bedrag dat de verschillende sponsoren jaarlijks overmaken naar het team. Het moge duidelijk zijn dat Red Bull Racing zowel op als naast het circuit van een ander niveau is dan de rest van het veld.
Opmerking: alle onderstaande cijfers zijn schattingen, gebaseerd op overleg met verschillende bronnen binnen de F1-paddock en bij verschillende teams.
Top 5 externe sponsoren van F1-teams in 2024
Klassering | Sponsornaam | Team | Bedrag +/- in $ |
---|---|---|---|
1. | Oracle | Red Bull Racing | 90 miljoen |
2. | Aramco | Aston Martin | 75 miljoen |
3. | Petronas | Mercedes | 70 miljoen |
4. | Stake | Stake F1 Team | 50 miljoen |
5. | Bybit | Red Bull Racing | 40 miljoen |
Oracle
Software bedrijf dat al sinds jaar en dag actief is in de Formule 1. Op dit moment is het Amerikaanse bedrijf actief als sponsor van Red Bull, maar in de jaren negentig was het ook al actief. Toen bij het Benetton team waarvoor Jos Verstappen uitkwam. Zo stond Oracle dus op de bolide van Jos en nu op die van Max. Naast dat ze jaarlijks een megabedrag overmaken aan Red Bull Racing, werken ze ook op software gebied mee met Red Bull Racing. Software is steeds belangrijker geworden in de Formule 1 en daardoor is Oracle logischerwijs meer dan ‘slechts’ een sponsor voor het team van Verstappen. Zo ondersteund de software van Oracle het tactische team van Red Bull Racing tijdens het maken van de calculaties van de pitstop strategieën.
Aramco
De Saudische oliegroep uit Saoedi-Arabië is bijna niet meer weg te denken uit de Formule 1. De sponsor is namelijk niet alleen actief als sponsor van Aston Martin, maar ook als sponsor van de gehele Formule 1. Daardoor zien we de sponsor niet alleen terug op de bolides van Lance Stroll en Fernando Alonso, maar ook op verschillende circuits, als sponsor van de race. Daarmee is de oliegroep een belangrijke, zo niet de belangrijkste externe sponsor in de Formule 1. Vanaf 2024 staat men als enige sponsornaam in de teamnaam van Aston Martin. Daardoor is het sponsorbedrag richting het team nog groter geworden. Geruchten doen de ronde dat Aramco ook aandelen zou hebben van het team van Lawrence Stroll, maar dat blijven voorlopig slechts geruchten. Wellicht zal Aramco in de komende jaren echter nog wel de stap zetten om een F1-team in handen te krijgen, want men is hard bezig om de ‘groenste brandstof’ ter wereld te ontwikkelen. Daar heeft de Formule 1 natuurlijk oren naar!
Petronas
De brandstof leverancier uit Maleisië, die ook al jarenlang meedraait in de Formule 1. Het bedrijf heeft een sterke samenwerking met Mercedes, waarvoor het ook de brandstof levert. Samen trekt men op om de beste brandstof te leveren voor Mercedes en de klantenteams van Mercedes. Naast de intensieve samenwerking op ontwikkelingsgebied van de brandstof, levert Petronas het F1-team van Mercedes ook een groot miljoenenbedrag op. Met een bedrag van circa 70 miljoen dollar per jaar, is de helft van het costcap bedrag van Mercedes namelijk jaarlijks al binnen voor het team van Toto Wolff.
Stake
Het in Australië opgerichte Stake maakt grote stappen in de Formule 1. Waar men eerst nog door het leven ging als een grote sponsor van het Alfa Romeo-team, heeft men er in 2024 een stapje bovenop gedaan. Vanaf 2024 is men namelijk de hoofd- en titelsponsor van Sauber. Dat zal men ook in 2025 nog zijn, waardoor het in Zwitserland gevestigde Formule 1-team twee seizoenen kan rekenen op een bedrag van ongeveer 50 miljoen dollar. Daar zal het niet bij blijven, want het gokbedrijf is van plan om ook een flinke activatiecampagne in de Formule 1 op te zetten. Iets wat ook de overige F1-teams laat zien dat de Formule 1 nog altijd ‘booming’ is, want het Stake F1 Team leverde in 2023 geen geweldige prestaties af. Desondanks slaagde het team er op de marketingafdeling in om een grote sponsor te laten zien dat de F1 zeer effectief kan zijn op marketinggebied.
Bybit
Ook op de vijfde plaats zien we een externe sponsor van Red Bull Racing terug. Daarmee slaagt het succesvolle team er dus in om twee grote bedragen binnen te halen vanuit externe sponsoren. Knap werk van het team, dat met Red Bull als eigenaar de boekhouding al voor elkaar heeft. Bybit is een cryptocurrency die al vanaf 2022 is verbonden aan Red Bull Racing en heeft nog een contract lopen met het Britse team tot en met het einde van 2024. Bybit is een van de grootste cyrptohandel platformen met een sterke naam en de kans is dan ook groot dat men ook in 2025 nog sponsor zal zijn van Red Bull Racing. Samen met het team, sponsor Oracle van het team en Bybit ontwikkelde men medio 2023 namelijk nog een digitale collectie voor de fans, genaamd Velocity Series.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!