Dams
Dams is een bijzonder grote naam in de klassen onder de Formule 1. Twee jaar lang bouwde men in 1994 en 1995 aan de GD-01, het prototype dat voortdurend herzien moest worden vanwege de almaar wijzigende technische reglementen, ingegeven door onder andere de crash van Ayrton Senna. Eind 1995 werd de auto aan het publiek getoond, waarna testwerkzaamheden op Paul Ricard konden beginnen, met onder andere Jan Lammers achter het stuur. De auto was echter te langzaam om aan de nieuw ingevoerde 107%-regel te voldoen. De auto moest grondig onder handen worden genomen om hem sneller te maken, maar het budget was niet toereikend. Met wilde het debuut uitstellen tot 1997, maar het gebrek aan financiële slagkracht bleef de achilleshiel en de stekker werd uit het project getrokken.
US F1 Team
Dit team had in 2010 moeten debuteren in de Formule 1, toen er aan meerdere nieuwe formaties de kans werd geboden te debuteren. Het team had met Cosworth-motoren willen rijden en had Jose-Maria Lopez en James Rossiter vastgelegd als coureurs, al is dat in het geval van Rossiter nooit bevestigd. Een maand voor de eerste Grand Prix werd duidelijk dat het team in grote financiële moeilijkheden verkeerde. Het team vroeg de Formule 1 of het pas in Barcelona mocht debuteren, maar zover kwam het niet. Wedstrijdleider Charlie Whiting bezocht de faciliteiten van het team en oordeelde dat het US F1 Team niet klaar was voor een debuut. Er wordt nog gesproken over een Formule 1-debuut in 2011, maar het team had dan helemaal opnieuw de aanmeldingsprocedure moeten doorlopen. Uiteindelijk richtten financiële problemen het team te gronde. Het debuut van een volledig Amerikaans team bleef uit, een leegte die in 2016 werd opgevuld door Haas F1.
Stefan GP
Nóg een team dat in 2010 had willen debuteren. De Servische zakenman Zoran Stefanovic richtte het team op en mag een volhouder genoemd worden. In 1996 én '97 wilde hij al op de grid staan. In 2010 moest het dan echt gebeuren. Het team had de inboedel van het gestopte Toyota overgenomen en beschikte daardoor over nieuw ontworpen auto's en motoren voor het 2010-seizoen. Er was alleen één maar. Zijn team werd niet uitgekozen als één van de nieuwe Formule 1-teams, in tegenstelling tot bijvoorbeeld US F1. Kazuki Nakajima bleef zonder stoeltje, evenals jacques Villeneuve, die naar verluidt in de tweede cockpit plaats had moeten nemen. Stefanovic wilde nog inzetten op een fusie met het US F1 Team om het in 2011 nog eens te proberen, maar daar zag de Amerikaanse formatie geen brood in.
Lola
Het verhaal van Lola is even bekend als berucht. In 1997 stond het team gewoon in de pitstraat van het Melbourne Grand Prix Circuit. Hoewel, 'gewoon'. Het team had in 1998 willen debuteren, maar onder druk van de sponsoren werd dat een jaar vervroegd. Het resultaat was een aerodynamisch gedrocht dat geen moment aanspraak maakte op het slechten van 107%-barrière. In Vincenzo Sospiri en Ricardo Rosset beschikte het team tevens niet over coureurs die een verpletterende indruk konden maken. De kwalificatie, waarin de coureurs meer dan tien seconden(!) toegaven op polesitter Jacques Villeneuve, vormde het eindstation voor het kleurrijke team. Zo kleurrijk als de auto was, zo kleurloos ging het team ten onder.
Panthera Team Asia (in ontwikkeling)
Het laatste team dat nooit een meter heeft gereden in de Formule 1 is Panthera Team Asia. Heel vreemd is dat niet, want het team moet nog debuteren. Als het aan één van de oprichters Benjamin Durand ligt, in ieder geval wel. Het team onderzoekt momenteel de mogelijkheden om binnen een paar jaar te debuteren in de Formule 1. Als 2021 door de coronacrisis onhaalbaar lijkt te zijn, dat wil de formatie inzetten op 2022, zo luidem de laatste berichten. De eerste plannen voor het nieuwe F1-team kwamen eind 2019 ongeveer tegelijk naar buiten met de plannen van Campos om toe te treden tot de Formule 1. Als coureurs werden de namen van Pascal Wehrlein en het jonge Spaanse talent Alex Palou genoemd, maar veel is er sindsdien niet over de plannen vernomen.
Meest gelezen