Als het Formule 1-seizoen erop zit, zitten ook de laatste écht competitieve meters voor een Formule 1-auto van dat jaar erop. Nee, ze worden niet bij het grof vuil gezet, óók niet door Mercedes, dat dat gedurende het afgelopen seizoen vanwege tegenvallende prestaties meermaals gekscherend liet optekenen.
Maar wat gebeurt er dan wel? Anno 2023 is het zo dat na het vallen van de laatste finishvlag de bolides nog enkele dagen in Abu Dhabi blijven, omdat inmiddels traditiegetrouw nog een rookietest volgt na het seizoen, al dan niet gecombineerd met een bandentest voor Pirelli. Het stelt jonge, talentvolle coureurs in de gelegenheid om toch meters te maken in een tijd waarin de testmogelijkheden behoorlijk aan banden liggen.
Maar daarna, ja, dan verdwijnen de fraaie auto's toch echt voor enige tijd onder een laken, maar niet na een uitvoerige servicebeurt om de levensduur van de auto te garanderen. Een kleine twee jaar lang zullen ze het levenslicht niet zien, niet rijdend althans. Testen met recent materiaal is immers niet toegestaan.
Anderen bekeken ook:
Formule 1-auto's als museumstuk?
Met recent materiaal niet, maar wel met auto's die meer dan twee jaar oud zijn. Dus als de teams lang genoeg wachten, worden de auto's vanzelf weer relevant. Na twee jaar mogen ze worden ingezet als testauto's, omdat de technische relevantie van die auto's met het oog op de toekomst niet heel hoog meer wordt ingeschat.
Zo kan het zijn dat Ferrari jaarlijks in de weken voor de eerste wintertests een overjarige bolide van stal haalt. Enerzijds om jong talent wederom de kans te geven kilometers te maken, maar ook om racecoureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc meters te gunnen, puur om weer iets van een (race)ritme op te bouwen en de reflexen op scherp te zetten.
Wacht je nog enkele jaren meer, dan zijn die auto's ook zo verouderd dat ze niet relevant meer zijn als testauto, omdat ze technisch te ver afstaan van wat de Formule 1 tegenwoordig omvat. In dat geval kunnen ze alsnog nuttig zijn als demo-auto's. Kijk naar Red Bull. Dat team zet nog altijd bolides in uit de begin jaren '10 om wereldwijd fans kennis te laten maken met de Formule 1 met onder andere spectaculaire donuts. Bijkomend voordeel van auto's uit die generatie? Die produceren nog een lekker ouderwets, gillend V8-geluid.
En soms, héél soms, tref je de inmiddels wat klassiekere auto's aan bij de grotere veilinghuizen, hetgeen de meer gefortuneerde liefhebbers in staat stelt een stukje F1-historie in huis te halen. De mensen met een iets minder diepe portemonnee kunnen dat soort auto's evengoed ook in de diverse automobielmusea treffen.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!