Op dinsdagavond kwam de FIA plots met een statement, nadat eerder die week een artikel in een F1-zakenblad wees op mogelijke belangenverstrengeling in de F1-paddock. Er zou onvrede zijn geweest over Toto Wolff, die naar verluidt over informatie zou beschikken die alleen de F1-bazen zouden kunnen hebben. Aangezien zijn vrouw Susie Wolff werkt voor F1, directrice is van de F1 Academy raceklasse en rapporteert aan F1 CEO Stefano Domenicali, werd de link snel gelegd.
De FIA reageerde op de ophef door een onderzoek te openen naar de geluiden. "De FIA is op de hoogte van speculatie over de mogelijke uitwisseling van vertrouwelijke informatie tussen een medewerker van de FOM en een F1-teambaas. De FIA Compliance Department onderzoekt de zaak."
Wat speelt er allemaal? We nemen de zaak onder de loep.
De hoofdrolspelers
Op het eerste oog zijn de hoofdrolspelers natuurlijk Toto en Susie Wolff. Toto Wolff is de teambaas van Mercedes en Susie is de eindverantwoordelijke van de F1 Academy. Toto rapporteert als (deels) teameigenaar eigenlijk aan niemand, Susie rapporteert aan Stefano Domenicali, de CEO van F1.
Het duo deelt het bed met elkaar, terwijl ze tegelijkertijd over informatie beschikken die eigenlijk vertrouwelijk is en de ander niet mag weten. Susie mag geen informatie doorspelen aan Toto over bepaalde F1-gerelateerde zaken, terwijl Toto bijvoorbeeld regelmatig over informatie beschikt uit vergaderingen met andere teambazen, die niet voor de oren en ogen van F1 bestemd is.
Volgens het zakenblad BusinessF1 is er onrust in de paddock over de belangenverstrengeling van meneer en mevrouw Wolff. Teambazen zouden bij de FIA hebben aangeklopt, omdat Toto toegang zou krijgen tot vertrouwelijke F1-informatie, die hij voor zijn eigen gewin zou gebruiken. Andersom zou via Toto informatie bij Susie en de F1-bazen komen te liggen die bijvoorbeeld tijdens vergaderingen van teambazen onderling wordt besproken.
Anderen bekeken ook:
Wat is er van waar?
Een lastig te beantwoorden vraag. Op dit moment zijn het slechts geruchten, gevoed door een F1-zakenblad. Zij citeren daarbij wel enkele andere teambazen. Wolff zou door de mand zijn gevallen tijdens een vergadering met teambazen, waarin hij zijn mond voorbij had gepraat met informatie die hij niet had kunnen/mogen hebben.
"Wolff praatte zijn mond voorbij en realiseerde zich dat, waarna zijn ongemakkelijke lichaamstaal de verdenkingen alleen maar aanwakkerde", zo citeert het zakenblad een teambaas, die niet bij naam wordt genoemd. "Alles wat Toto te horen krijgt, ligt binnen een minuut op tafel bij F1-CEO Domenicali."
"Het is illegaal", zo wordt een andere F1-teambaas, wederom anoniem, geciteerd. "Het is in ieder geval een enorme belangenverstrengeling. Stel je voor dat Geri Horner of Raquel Stroll worden aangesteld als Formule 2-bazen, of een hoge positie krijgen bij F1/Liberty Media?", zo schetsen ze de situatie. "Dat zou een bizarre belangenverstrengeling zijn."
Vooralsnog zijn het dus vooral geruchten, zonder concrete bewijzen. Het is ook lastig, zo niet onmogelijk, om hard bewijs te vinden. De FIA kan onderzoeken tot ze een ons wegen, maar ze hebben geen bevoegdheid om bijvoorbeeld bepaalde documenten op te vragen bij F1 of bij Mercedes. Wel gaf Mercedes aan volledige medewerking te geven aan een eventueel onderzoek, al is dat natuurlijk standaard juridische praat in zo'n situatie.
Wel is het aannemelijk dat Toto en Susie aan de keukentafel, of in bed, wat informatie uitwisselen. Ze zijn immers man en vrouw. De vraag rijst dan ook: hoe kan het eigenlijk zo ver zijn gekomen dat deze aanstelling is goedgekeurd? Dat er op papier een enorme belangenverstrengeling zou kunnen ontstaan, had ook vooraf bedacht kunnen worden. Dat er dan sneller scheve gezichten ontstaan, kan je vooraf verwachten, of er nou wel of niet informatie is uitgewisseld.
Het is bovendien niet de eerste keer dat Mercedes in opspraak raakt omdat er informatie bij Toto zou liggen die daar niet had hoort te liggen. Denk maar terug aan de hele rel omtrent de budgetcap in Singapore 2021. Daar pakte de media en Toto Wolff al uit met informatie over Red Bulls vermeende overtredingen, terwijl de FIA daar in het openbaar nog niets over had gezegd.
Toevallig was er recent een voormalig Mercedes-adviseur, Shaila-Ann Rao, bij de autosportbond aan de slag gegaan. Alhoewel de FIA intern onderzoek ging doen naar dat 'lek', werd er naar buiten toe niet gecommuniceerd over eventuele resultaten van dat onderzoek. Later werd Rao wel ontslagen door FIA-president Mohammed Ben Sulayem, waarna zij hem ook weer betichte van vrouwonvriendelijkheid. Een zooitje, dus.
Ontstelde reacties - is er meer aan de hand?
Vanuit de officiële kanalen kwamen er dinsdagavond verschillende reacties op het nieuws. Vanuit F1, Mercedes en Susie Wolff kwamen reacties. Stuk voor stuk waren ze ontsteld en de gekozen woorden kwamen, zeker bij F1 en Mercedes, overeen.
Allebei de partijen waren verrast door het 'plotselinge' statement van de FIA, waar zij vooraf niet op de hoogte van waren gebracht. Natuurlijk is dat ook niet verplicht, maar zeker in de F1-wereld zorgt men er wel voor dat een andere partij weet dat er zoiets gaat komen.
Het schetst eigenlijk dat er veel meer aan de hand is dan alleen de vermeende belangenverstrengeling. De spanningen tussen F1 en de FIA lopen achter de schermen verder op. De laatste jaren botert het niet tussen de autosportbond (dat de regels bepaalt en rechtenhebber is van de naam Formula 1 (de officiële naam is immers het FIA Formula 1 World Championship). De F1-bazen, Liberty Media, zijn de commerciële rechtenhouders. De naam F1 wordt door de FIA aan hen 'geleased'.
Achter de schermen zijn er regelmatig geluiden te horen van F1-bazen, die er misschien wel heil in zien om zich af te scheiden van de FIA en dus afscheid te nemen van de naam F1. Een eigen raceklasse beginnen zou dan een optie zijn. Deze nieuwe actie van de FIA, om onaangekondigd een onderzoek te beginnen, zal alleen maar voor olie op het vuur zorgen. Natuurlijk is het echt nog niet zo ver, maar dit is het volgende hoofdstuk in de stribbelingen tussen de twee partijen.
Het laatste woord over deze zaak zal nog niet gezegd zijn. Gelukkig voor de betrokken partijen is het de winterperiode, dus kan men niet tijdens F1-weekenden naar alles gevraagd worden. De FIA zal dus een onderzoek uitvoeren, maar harde bewijzen vinden lijkt zeer lastig. De kans is dan ook groot dat het uiteindelijk allemaal onder het tapijt wordt geveegd. En als er bewijzen worden gevonden, wat kan de FIA dan doen tegen de familie Wolff?
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
michel-bos
Wat te denken van het moment dat Mercedes al kwam met een kant en klare oplossing voor purpoising voordat de teams er over hadden gehoord? Om er nog maar eens een te noemen..
Dit bericht is aangepast op:
Formula1fan
Precies dat, het lastige is dat er alleen dit soort bewijzen zijn. Concreet is er niets hard te maken. Dat het rammelt aan alle kanten is duidelijk.
Ruud Jansen
dat was een ex Mercedes medewerkster die bij de FIA werkte. en die is toen ontslagen. doofpotaffaire. end of story...😉😊
Pascal Simons
Ja dat wss een goede oplossing inderdaad.Het ding stuiterd nog steeds alle kanten op.🤭
Broodkogel
Het maakt uit of het waar is of niet. Je neemt een risico wat belangenverstrengeling tot gevolg kan hebben. Ik zou haast het uit willen schreeuwen hoe dom ben je om dit toe te laten
Dit bericht is aangepast op:
FastLane
Inderdaad, je hoort in een goede organisatie (de schijn van) belangenverstrengeling te voorkomen. In die zin is het niet van belang of er wel of geen belangenverstrengeling is opgetreden, er moet worden ingegrepen in de organisatie. Is er wel belangenverstrengeling geweest dan kunnen betrokkenen daarop worden aangesproken, dus ook de organisatie verantwoordelijken.
Scoot
Als de belanghebbenden zo eng met elkaar verstrengeld zijn is het onmogelijk om geen gevoelige informatie te delen. Er zal ergens een harde scheiding gemaakt moeten worden met betrekking tot de belangen.
GaryGearbox7
Hoezo? Want er zit ergens een spier in je mond die automatisch begint te praten? Integriteit alleen is niet meer voldoende? En niet veroordeeld worden voor iets is bewezen?
Dit bericht is aangepast op:
LikkieNauda
Dat is een lastige zaak. De top van de autosport is een klein wereldje, dus er zijn altijd wel mensen die bij de FIA of bij de FOM werken die een achtergrond hebben bij 1 of meerdere teams. Dat helemaal uitsluiten is eigenlijk onmogelijk.
GaryGearbox7
Dus? Toto moet zijn baan opgeven? Of Susie? Die mensen als Toto weten puur van uit hun functie, hun ervaring in de F1 en andere klassen, hun kennis van hoe alles werkt en hoe de verschillende teams in diverse klassen presteren al veel en veel meer dan je je voor kan stellen. Ik denk dat Susie en Toto dat helemaal niet nodig hebben om dingen door te kleppen en dat ze professioneel genoeg ziojn om de cruciale info voor zich te houden. Aan de reacties hier te zien zou je denken dat de mensen denken dat er info heen weer gaat en dat die twee dan hadden bedacht dat niemand daar achter zou komen, behalve alle media en alle mensen hier die dat natuurlijk ááááltijd al gezegd hadden. Tezamen met de toon in de berichten van RN zijn we volledig op niveau Story/ Weekend aangeland.
Broodkogel
Misschien moeten juist de mensen opstappen die het toelaten. Toto hoeft van mij helemaal niet opstappen omdat hij misschien wel handig gebruik heeft gemaakt van informatie. Er zijn mensen die kans geven om het toe te laten. Ik wil er wel bij zeggen dat Toto mede persoonlijk er voor heeft gezorgd dat Masi moest ruimen. Eerlijkheid en transparantie waren zijn toverwoorden. Dat laatste kunnen we bij hem nu aan twijfelen toch? Dat zijn onhandige uitlatingen geweest van hem want het zou zo maar eens terug op zijn bordje kunnen komen. Maar goed we gaan zien wat er gaat gebeuren
Dit bericht is aangepast op:
Scoot
In die posities is integriteit per definitie een probleem, het is namelijk niet mogelijk om zo groot te worden zonder intrige, daarvoor zijn de belangen te groot. Bernie Ecclestone kan daar wel een boekje over open doen denk ik, het zijn natuurlijk niet alleen Toto en Suzie.
Dit bericht is aangepast op:
Azmir Suljic
Zoals het hier al paar keer gezegd is, dit had nooit mogen gebeuren in de eerste instantie. Het is bij vele bedrijven niet wenselijk dat personeel met elkaar een relatie begint of dat een stel in een en zelfde bedrijf komt te werken, laat staan zoals hier de sitatie is. Je kan hoog of laag springen met "er bestaat ook zoiets als integriteit" het feit is dat het niet vol te houden is. Of je leeft ala man en vrouw langs elkaar heen of je hebt gewoon een rothuwelijk. En als iets "kan" gebeuren (zoals mogelijkheid om met elkaar informatie uit te delen als man en vrouw, ook al is het niet gewenst of verboden), dan kan je er vanuit gaan dat het ook gebeurt. Bij alle risicoanalyses moet je van het ergste uitgaan en daarnaar handelen om het te proberen te voorkomen. Dus ja, of meneer of mevrouw Wolff zullen een functie elders moeten bedenken. Btw, ik vond het juist een heel goed artikel. Vergeleken met andere F1 sites vind ik 365 een van de meest objective.
GaryGearbox7
Weet je wat ik een mooi artikel vind? Het artikel waar alle keutels weer ingetrokken worden en weer duidelijk wordt dat alles weer een grote roddelpartij en opgeklopte lucht was. Ik ben benieuwd of er nog één geroosterd gaat worden als ze uitvinden wie dit de wereld in geslingerd heeft.
diablophotos
Het is wel weer een typische winterbreak media hype die gecreëerd wordt op het moment… ik bedoel, die 2 zitten al jaren in die functie. Met zoveel slimme mensen op het paddock moet er toch wel eens iemand dit idee hebben gehad… of het is inderdaad om de hele organisatie te laten doen wankelen, wat dan niet erg lukt.
LikkieNauda
Susy is pas in Maart van dit jaar aangesteld als Managing Director van de F1 Academy bij de FOM. Daarvoor was ze CEO en eerder Teambaas van Venturi Racing in de Formule E.
Pascal Simons
Hoe kom je daar bij?Suzie Wolff pas sinds afgelopen jaar.
Ghini
Dergelijke situaties wil je altijd voorkomen juist omdat het zo moeilijk of eigenlijk niet te controleren is. In dit geval zou men teamleden van Mercedes onder ede moeten ondervragen of zij van Toto dingen hebben gehoord die hij eigenlijk nog niet had kunnen weten. Zoals toen met die vloer. Maar een dergelijke controle kan dus helemaal niet plaats vinden dus zal de waarheid nooit boven tafel komen en dus moet die situatie gewoon doorbroken worden. Of een Mercedes teamlid moet uit de school klappen maar dat zal ook niet zo snel gebeuren. Rondom die F1 academy zijn sowieso wel vreemde dingen gebeurd. Die vorige klasse had opeens geen geld meer en binnen no-time was de F1 academy daar met verplichting dat F1 teams moesten meebetalen etc en Susie werd wel ff het hoofd van die academy. Ik ben wel benieuwd hoe die constructie van die academy binnen de FOM werkt, is de FOM volledig eigenaar of zit de familie Wolff daar ook in? Dat zou mij namelijk niks verbazen.
Ruud Jansen
u bent wel heel achterdochtig en vol met vluchtige analyses. neigt naar achtervolgingswaanzin.
Ghini
Denk jij dat teambazen die meebetalen aan de F1 academy er mee akkoord zouden gaan om Susie aan te stellen als MD? Die hadden toch meteen belangenverstrengeling gezien? Dus is er een reden waarom Susie die rol toch heeft gekregen. Dat de familie Wolff dieper betrokken is dat is idd speculatie.
TwinN
@Ruud Jansen. Neigen zegt u? 😄
Schelvispekel
Er zal hier en daar ook wel wat smeergeld zijn blijven hangen!
GaryGearbox7
Wat dacht je? Ik knal er ook nog maar wat ongefundeerde content in?
Sebsom
Wat ik niet snap is hoe de formule1 zo amateuristisch kan zijn om deze toestanden überhaupt te laten ontstaan. Je zou toch denken dat ze professioneel genoeg zijn om bij een aanstelling van een persoon dit soort zaken al bij voorbaat te voorkomen. Zeer slechte zaak. Waarschijnlijk omdat iedereen daar blind is geworden door de enorme bedragen die er in deze sport omgaan.
Ruud Jansen
en daarom wil het gross, de FIA dumpen en een aparte raceklasse opzetten. de FIA komt überhaupt niet meer geloofwaardig over de laatste jaren. kijk naar de regelveranderingen, die door ieder team hun 'strot' zijn geduwd. en dat onder het mom van 'veiligheid' zodat niemand kan protesteren. kwam gelukkig Mercedes achteraf niet ten goede, maar die waren de aanstichters voor de nieuwe regels en niemand kon stemmen... de FIA schaadt de sport iig. tijd voor een nieuwe richting. mijn stem hebben ze alvast...😉😊
Ruud Jansen
het was inderdaad erg frappant dat Toto Wolf eerder van de Red Bull budgetcap breach wist, voordat Red Bull het zelf wist. maar er is toen ook een FIA medewerkster, die daarvoor voor Mercedes F1 had gewerkt, ontslagen. case closed lijkt me. hier komt verder toch niets uit en het enige wat het doet is de F1 schade berokkenen. 😒
Hugh Nique
FOM kan nooit van de FIA af zoals aan diverse kanten word gesuggereerd want er bestaat een 100-jarig contract tussen de twee partijen. Daarbij moet elke schijn van belangenverstrengeling ten alle tijden vermeden worden. Dus ga vooral zo door Mohammed Ben Sulayem.
Leo v/d broek
Het is toch al lang bekend dat wolf zeer onsportief en totaal niet deugd, hij heeft overal mensen binnen gesmokkeld, weet alles eerder laat mensen ontslaan als hij niet wint,, bha, bha wat een smicht
raindust
ach leo. .dat doet toch iedereen in die wereld. Of denk je dat bv Horner boter op z'n hoofd heeft en alles netjes volgens het boekje doet. komkom. Dan weet je niet hoe het er aan toe gaat in de echte wereld.
MAU
Dit is een hele bijzondere track(trek)limit.. en erg ongemakkelijk
Will
Ik zie die vakantiekliekjes van Toto, Stefano en Briatore nog heel goed voor me......
Sven Hoogerhuis
Dat wordt gezellig a.s. vrijdag in Baku 😅
kev-out
Liberty media kan zich met FOM afscheiden en een nieuwe raceklasse gaan beginnen maar die ga ik zeker niet kijken ook niet als Max daar gaat rijden. Er is maar 1 F1 en die kan niet vervangen worden.
Francotalon
Hèhè..... Hoe in godsnaam is deze constructie eerder toegestaan??
rvan-roest1507391332
De belangenverstrengeling van Toto gaat veel verder dan dit. Hij is aandeelhouder bij Williams (toen werd Susie volgens mij ook testrijder), Aston Martin, Mercedes en ook de manager van een behoorlijk aantal coureurs. Volgens mij zit hij ook nog in de DTM. Het is ook niet heel verassend dat George Russell wat dat betreft bij Mercedes rijdt. Je kunt tussen partners niet alles geheim houden, dus snap wat dat betreft niet helemaal dat de FOM Susie in deze rol heeft aangenomen.
Chiu
Je mag het misschien niet zeggen of denken maar al deze dingen die nu spelen van achterklap en vooroordelen of zich reeds al langer uiten heel dikwijls ook ten voordelen te zien zijn op de baan. Als Mercedes weer eens door de FIA/Stewards bevooroordeeld wordt. Lijkt wel een kettingreactie. Het lijkt wel of ze “bang “ zijn voor Wolf en consorten in hun grillige regels en uitspraken
Dit bericht is aangepast op:
Hamil_Ton
Welke incompetente sukkel stelt eerst Suzy Wolf, de vrouw van Toto en baas van Mercedes F1 aan bij de Fia en begint dan nu een onderzoek naar belangen verstrengeling? Dat onderzoek had je moeten starten voordat ze bij de Fia begon...
Dit bericht is aangepast op: