Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 06:07:40
1 NOR 1:40.562
2 PIA 1:40.647
3 LEC 1:40.900
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

F1 nieuws

F1-coureurs lovend over lang verzochte maatregelen: "Het is fantastisch"

Het circuit in Imola kwam dit jaar met een bijzondere update. Waar circuits steeds vaker grindbakken vervangen voor uitloopstroken, deden ze in Italië juist precies het tegenovergestelde. Iets wat verschillende coureurs wel konden waarderen.

Piastri Imola FP1
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De afgelopen jaren heeft de Formule 1 veel geïnvesteerd in de veiligheid op de circuits. Dit ging vaak gepaard met het verwijderen van grindbakken en het aanleggen van enorme uitloopstroken. Compleet tegen deze trend in introduceerde het circuit in Imola afgelopen weekend nieuwe grindbakken én minder uitloopstroken. 

Door deze aanpassingen werd het klassieke gevoel in Imola nieuw leven ingeblazen. Vele fans waren hier blij mee, omdat deze maatregel onder andere het gedoe rondom track limits voor een groot gedeelte weg nam. Ook de coureurs zijn blij met deze ontwikkeling, ondanks het feit dat ze in Imola moeite hadden om de grindbakken te ontwijken. 

Onder andere Max Verstappen en beide McLaren-coureurs waren zeer uitgesproken in Imola. Tegenover de media, waaronder RacingNews365, gaat het drietal in op de nieuwe grindbakken in Imola. Oscar Piastri ziet vooral een nieuwe uitdaging: "Het maakt het een stuk moeilijker, omdat er meer risicio aan kleeft. Als je eenmaal in het grind terecht komt, verpest je niet alleen je ronde, maar beschadig je ook de auto. Het zorgt er wel voor dat we niet hoeven te kijken naar witte lijnen. Je weet meteen of je goed zit of dat je naast de baan zit."

"We zouden nooit meer terug gaan"

Ook Verstappen is fan van meer grindbakken. Hij is dan ook lovend over het iconische Italiaanse circuit: "Het is fantastisch. Je wordt afgestraft als je te wijd gaat. On zoals Oscar al zei, je hoeft niet te kijken of je met je band precies op de witte lijn zit. En eerlijk gezegd, dit is een geweldige baan."

Daar stopt de lofzang van Verstappen niet. Imola moet een voorbeeld voor andere zijn volgens Verstappen: "We hebben 24 circuits op de kalender, waarbij ik het liefst 24 van dit soort banen heb. Een hoop circuits op de kalender doen me niet zoveel. Maar Imola, Imola is ongelooflijk. Vooral tijdens de kwalificatie is dit precies zoals het hoort te zijn. Er zijn maar een paar 'old-school' banen op de huidige kalender en die leveren altijd spektakel op. Dankzij dit soort circuits ben ik verliefd geworden op racen en Formule 1, dus ik hoop dat we die weer terug krijgen."

Ook Lando Norris kan de woorden van Piastri en Verstappen beamen. De Brit ziet vooral een trend teruggedraaid worden: "Ik heb het gevoel alsof we terug gaan naar hoe het zes, zeven jaar geleden was. Ik weet niet waarom, maar vanaf toen werden er steeds meer uitloopstroken geïntroduceerd. Er werd gezegd dat het onmogelijk was om terug te gaan naar hoe het vroeger was, maar kijk waar we nu zijn. We hoeven nu niet na te denken over of we wel over die witte lijn zijn gegaan of niet. Het komt meer aan op de coureur en hoeveel risico die durft te nemen. Bij dit soort banen is het een grotere uitdaging voor iedereen om de limiet te vinden. Dus ja, ik hoop dat we deze ontwikkeling bij meerdere banen gaan zien."

Ook interessant:

De Grand Prix van Emilia-Romagna was vooral in de slotfase een zeer spannend schouwspel. Is McLaren sneller dan Red Bull en maakt alleen Max Verstappen met zijn kwaliteiten het verschil?Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in een gloednieuwe podcast van RacingNews365. Wil jij de podcast liever ook kijken, check hem dan hier op YouTube.

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Mr.IDgafos

    Het gaat ook tijd worden en meer circuits moeten dit gaan doen. Ik en meerdere mensen hier en op andere forums roepen dit en het zorgt ervoor dat coureurs binnen de lijnen moet kleuren. Eigenlijk kan men ook track limits laten vallen, want kom je naast de baan, dan kost het direct tijd.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Hennie-1965

      Ben ik met je eens, maar toch werd tegen Max gezegd dat ie al 3x tracklimits had terwijl aan de andere kant gezegd werd dat die niet meer mogelijk zouden moeten zijn wegens die grindbakken, ook dat er verder niemand deze tracklimits kreeg verbaasde me nogal, vooral omdat te zien was dat Norris bij zijn inlopen op Max toch ook duidelijk buiten de lijntjes kwam tot in de grind ( paar cm ) en een ander die zelfs de chicane helemaal afsneed niet één tracklimit waarschuwing kreeg.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        barry355GTB

        Diezelfde redenatie aangaande de tracklimits overschrijding van Max, terwijl ze bij Lando beide ogen dichtknijpen bij zijn tracklimits overschrijding. Het helpt enorm als je wel een Britse coureur bent blijkbaar.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    MarvinJames

    Enorm pro grindbak. Track limits is ook zo'n ding wat de F1 verpest. Maar goed, hadden ze in Imola niet alsnog track limits? Ondanks de grindbakken? Dat vond ik een beetje onnodig.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Martinus

    Volgens mij werd men jaren geleden minder fan van grindbakken nadat bij ongelukkken de auto’s zich vastbeten in het grind en lekker gingen rollen. Is hier in Imola gelukkig niet gebeurd maar je kan er op wachten. Kijken wat men dan weer zegt🙂

x
GP België Verstappen trekt eenvoudige Red Bull-conclusie na kwalificatie in België