De FIA liet in 2023 weten dat het Andretti F1-project volgens de internationale autosportbond voldeed aan de technische en sportieve regels om op de grid te kunnen staan in 2026. Toch gaf de FOM een negatief advies aan het toekomstige Formule 1-team op basis van commerciële redenen. RacingNews365 liet toen al weten dat de F1-organisatie zich daarmee in de voet schoot. Uiteindelijk is de FOM alsnog bijgedraaid, vooral omdat men niet de naam Andretti, maar GM/Cadillac nu aan het F1-project ziet hangen. Dat maakt kort gezegd het gewenste verschil voor de F1-organisatie.
Al met al is er op de achtergrond echter weinig veranderd. Ja, Michael Andretti is vertrokken bij het project, maar verder zijn nog steeds dezelfde mensen erbij betrokken. Net als dat Greg Maffei als CEO vertrekt bij Liberty Media, maar de organisatie daarmee niet plots compleet anders is. Ook zal het nieuwe F1-team in 2026 en 2027 niet met motoren van GM/Cadillac rijden.
Bij de FIA zal men opgetogen zijn met de gemaakte keuze om er vanuit alle partijen tóch alles aan te doen om het Amerikaanse team al in 2026 op de grid te krijgen. Want hoe je het wendt of keert, het voelt voor de FIA aan als een enorme overwinning. De mondiale autosportbond krijgt namelijk haar zin dat een team wordt toegelaten wanneer het voldoet aan de technische en sportieve reglementen.
Uiteindelijk heeft de FOM de commerciële rechten in handen, maar het is de FIA dat op basis van technische en sportieve reglementen beslissingen moet kunnen nemen. Daar valt dit proces ook onder en het valt ook niet uit te leggen dat Andretti niet sterk genoeg is op commercieel vlak. Met de naam Cadillac is het grootste obstakel van de F1-organisatie echter van tafel en lijkt het gegarandeerd dat we Cadillac F1 in 2026 op de grid zien staan.
Anderen bekeken ook:
Een lijn
Het is voor iedereen duidelijk dat de F1-organisatie en de FIA vaak niet op één lijn zitten, maar de toetreding van Cadillac zorgt er wel voor dat de FIA meer gewicht in de strijd kan gooien. Ondanks dat de federatie de laatste tijd vaak in het nieuws komt door vertrokken en ontslagen medewerkers, was een van hun belangrijkste speerpunten wel om Andretti/GM als nieuw team te kunnen verwelkomen. De vastberadenheid van de FIA zorgt er nu voor dat de federatie er sterker voor komt te staan wat betreft de onderhandelingen voor een nieuw Concorde Agreement. De huidige overeenkomst loopt in 2025 af.
Na het huidige F1-seizoen breekt er een interessante tijd aan over hoe Cadillac F1 toe zal gaan treden in 2026. Volgens de huidige regels zou het toekomstige team namelijk 200 miljoen dollar neer moeten leggen om deel te nemen aan de Formule 1. Dat geld zou verdeeld worden onder de overige tien F1-teams. Een in Europa zeer ongebruikelijke regel, waarvan nog altijd niet duidelijk is of deze überhaupt gebruikt mag worden. Ongetwijfeld zullen de teams de afgelopen dagen al aan de F1 hebben gevraagd hoe het ervoor staat met deze regel.
Vervolgens moet Cadillac nog een motorleverancier vinden voor 2026, want pas in 2028 zullen de Amerikanen een eigen motor klaar hebben. RacingNews365 heeft begrepen dat Cadillac al een tijd bezig is met het ontwikkelen van deze power-unit en dat men in 2028 dan ook met 100 procent zekerheid een eigen F1-motor klaar zal hebben. Voor nu lijkt Ferrari de voornaamste kandidaat te zijn om de motor te gaan leveren aan Cadillac in 2026 en 2027, zo bevestigt Mario Andretti. Daarmee wordt een overname van het Renault F1-project ook meteen onwaarschijnlijker.
Grote speler in Amerika
In de paddock bleef het in eerste instantie opvallend stil rond het F1-project van Andretti/GM. Veel mensen dachten dat het project nooit van start zou gaan, omdat het negatieve advies van de F1-organisatie automatisch als waarheid werd aangenomen. Ondanks dat er een negatieve sfeer rond het potentiële F1-team hing, slaagden ze er wel in om maar liefst 300 mensen te rekruteren. Een deel van die mensen kwam zelfs over van de huidige F1-teams.
Dat laat zien wat de naam Andretti/GM heeft gedaan met veel mensen binnen de Formule 1. Ondanks dat er een negatief advies op tafel lag, bleven ze geloven in het project en gaf men er dus zelfs zekerheid voor op. Met de intentieverklaring die nu op tafel ligt tussen de F1, de FIA en General Motors, zal het voor het toekomstige F1-team ongetwijfeld vele malen eenvoudiger worden om de overige 700 mensen binnen te halen. Niet in de laatste plaats omdat GM een megabedrijf is met een jaarlijkse omzet van om en nabij 170 miljard dollar. Bijna iedere dag neemt het toekomstige F1-team nieuwe mensen aan en dus is de verwachting dat Cadillac snel op oorlogssterkte zal zijn. De concurrentie kan haar borst natmaken.
Met de huidige intentieverklaring heeft GM de laatste go in handen en gaan ze dus nog meer geld op tafel leggen om het project te laten slagen. Iets dat vooral de kleinere teams in de Formule 1 zal laten zweten, aangezien het niet eenvoudig wordt om een nieuw project van deze orde achter je te houden. Het is gezien de wilskracht en investeringen die men de afgelopen maanden en jaren heeft gedaan overduidelijk dat de Amerikanen zelfs van plan zijn om voor het hoogst haalbare te gaan: de wereldtitel.
Dat zal ongetwijfeld niet gebeuren in 2026 en 2027, maar vanaf 2028 mag een competitief Cadillac absoluut niet worden uitgesloten. De prestaties van GM en Andretti Global in de autosport spreken namelijk voor zich. Men beschikt over de middelen om een groot succes te worden en de negatieve sfeer van het afgelopen jaar zal de Amerikanen motiveren om tot het gaatje te gaan.
Gezien de achtergrond van het team op sportief en financieel vlak, is het meer dan terecht dan men uiteindelijk alsnog op de grid zal staan in 2026. Natuurlijk zou een vierde Grand Prix in de Verenigde Staten helpen, maar een écht Amerikaans F1-team zet de sport nog meer op de kaart. Wél is het de vraag of het Amerikaanse publiek de naam Cadillac net zo zal omarmen als Andretti. De familienaam is namelijk verbonden aan autoracen in de VS, terwijl GM/Cadillac die status iets minder lijken te hebben. Het verhaal van de underdog zal bij de Amerikaanse racefan echter nog meer dan ooit tot leven zijn gekomen in 2024 en dat geldt natuurlijk ook voor de kartrekkers binnen het F1-project.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Goed nieuws voor F1-teams
Ondanks dat de F1-teams geen recht hebben om te beslissen of er een ander team tot de sport mag toetreden, was het begin 2024 wel duidelijk dat veel of zelfs alle teams tegen de komst van Andretti waren. Verschillende negatieve meningen over het project én de personen deden de ronde en het had er alle schijn van dat teams/teambazen er alles aan deden om het proces van een mogelijke entree te beïnvloeden. De negatieve meningen in de pers zorgden er namelijk voor dat veel mensen in de paddock en daarbuiten het gevoel kregen dat het Andretti/GM-project geen schijn van kans had.
Ook wilden de teams de zogenaamde entree fee van een nieuw team verhogen, met maar liefst 400 miljoen dollar bovenop het huidige bedrag van 200 miljoen dollar. Men is namelijk van mening dat er de komende jaren juist minder verdeeld kan gaan worden onder de teams, omdat er plots elf teams deelnemen. Dat is echter tegenstrijdig met de marktgroei die men juist op de Amerikaanse markt wil bewerkstelligen. General Motors/Cadillac/Andretti zal namelijk altijd zorgen voor meer interesse uit Amerika en dat betekent automatisch meer geld en inkomsten voor de gehele Formule 1.
Het is namelijk niet voor niks dat de F1-organisatie graag op de Amerikaanse markt wil groeien. Iedere tv-kijker in Amerika is namelijk veel meer waard dan een kijker ergens anders in de wereld. Een voorbeeld daarvan is het American Football in Amerika ten opzichte van het Europese voetbal. Zo verdient de American Football League (NFL) jaarlijks meer geld dan de Premier League, La Liga, Serie A, Bundesliga en Ligue 1 bij elkaar. Veel meer mensen kijken naar de vijf grootste voetbalcompetities, maar de Amerikaanse toeschouwer levert per kop nu eenmaal veel meer op. De Amerikaanse fan heeft namelijk meer geld te besteden en is qua advertenties dus ook meer waard. Kwaliteit boven kwantiteit.
Dat geldt overigens ook in de Formule 1. Nog altijd kijken er relatief weinig Amerikanen naar de Formule 1 (circa 1 tot 1,5 miljoen mensen per race), maar alsnog zou ESPN circa 75-90 miljoen per jaar betalen voor de tv-rechten van de Formule 1 in Amerika.
Wanneer je als Formule 1 wil groeien in Amerika, lijkt een écht Amerikaans team dan ook de weg naar grotere fanbase te zijn. Die groeiende groep levert meer geld op voor de F1-organisatie en automatisch ook voor alle F1-teams. Kijk daarnaast naar hoeveel Amerikaanse sponsoren de laatste jaren de stap naar de F1 hebben gemaakt en tel uit je winst. Wanneer Cadillac toetreedt zullen er nog meer Amerikaanse bedrijven geïnteresseerd zijn in de sport.
Zoals eerder dit jaar beschreven, stond de F1-organisatie op het punt om haarzelf in de voet te schieten en mag de koningsklasse van de autosport blij zijn dat ze zijn teruggekomen op dit besluit. Dat staat nog los van de totstandkoming van de heroverweging, want daar bestaat nog altijd veel onduidelijkheid over.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!