Het moge duidelijk zijn: de coureurs en het personeel van alle Formule 1-teams waren niet blij met het slopende slot van het seizoen. Na de Grand Prix van Las Vegas ging het hele circuit het vliegtuig in om meteen naar Abu Dhabi te vliegen. Een flinke jetlag was het gevolg, want het tijdsverschil kwam uit op twaalf uur. Esteban Ocon sloeg de mediadag in Abu Dhabi over vanwege ziekte en vertelt een bijzonder verhaal tegenover onder meer RacingNews365.
"Het is uiteraard niet optimaal om twee dagen in bed te liggen voor een raceweekend", stelt Ocon. "Ik weet niet of het door de tijden van Las Vegas kwam, maar volgens mij hebben we de zon vier dagen niet gezien. Het menselijk lichaam wordt flink op de proef gesteld. Normaal gesproken word je ziek als je thuiskomt na een race. Nu werken we meer races af en we zijn ook gewoon niet gemaakt voor 23 of 24 races in een jaar."
Anderen bekeken ook:
Russell grapt over ziekte
Ook George Russell werd geveld door ziekte, maar de Brit heeft wel een grapje in petto bij Sky Sports. "Ik ben al twee weken vrij ziek en toch ben ik snel. Ik weet niet of ik vaker ziek moet zijn. Gemiddeld had ik maar drie uur slaap per nacht, dus misschien is dat de sleutel tot het succes."
Tegenover onder meer RacingNews365 gaat Russell dieper in op het reisschema. "Van alle mensen in de paddock, reizen wij coureurs op de meest comfortabele manier. We bevinden ons in een gelukkige positie. Maar iedereen heeft het heel erg lastig met de verschillende tijdzones, want ik heb zoveel monteurs en engineers om me heen die ziek zijn. Het menselijk lichaam raakt gewoon in de war."
Waar dat door komt? "Je lichaam weet niet waar je bent. Je eet op verschillende momenten, bivakkeert in verschillende hotels en bevindt je in verschillende weersomstandigheden. Ik denk dat er gesproken wordt over regels omtrent personeel, want ze kunnen simpelweg niet alle races afwerken. Dat lijkt me goed. Het is niet houdbaar dat 4.000 mensen 24 races doen en het is ook niet logisch als je naar de reisafstanden kijkt", sluit Russell af.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull gaan de lat in 2024 nog hoger leggen
Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast met Joris Mosterdijk en Tom Coronel. Deze week blikken we terug op de GP van Abu Dhabi, het bizarre seizoen van Max Verstappen en nog veel meer! Check de podcast hieronder in de audioplayer.
Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Archer
Ze moeten eens stoppen met klagen. Ze krijgen erg goed betaald, ze hebben support aan alle kanten, ze krijgen de juiste voeding etc. . Zo dadelijk zijn ze een paar maanden vrij... Er zijn ook mensen in het bedrijfsleven die dit soort weken maken met minder salaris en benefits.
VroomVroom
En ja hoor daar heb je er weer eentje. "Ze krijgen goed betaald dus ze moeten gewoon hun muil houden en niet zo lopen zaniken". Ze offeren er anders ook genoeg voor op. Zij kunnen na hun werkdag niet lekker naar huis.
MdGL
Deel vd coureurs wel, de teamleden moeten het vaak doen met een relatief normaal salaris.
Raceben
Ik denk dat het grootste deel van het F1-personeel doorgaat vanwege hun passie voor de sport, meer noch dan het geld. Bij alle teams. Niettemin is zo'n reisschema killing voor het lichaam. Ik heb zelf veel over de wereld gereisd en heb de impact meerdere keren ervaren. Mijn arts zei: voor ieder uur tijdsverschil heeft het lichaam een dag nodig om zich aan te passen. Laat staan 12 uur binnen een week en dan zonder rust. Dan wordt je wel ziek. Hoeveel NL-ers klagen al niet van een uurtje zomer- en/of wintertijd? Ik gun al het F1- personeel hun welverdiende rust de komende feestweken en een opgeladen "accu" om ons weer een prachtig seizoen 24 te kunnen presenteren. Ik kijk er al naar uit.
Dit bericht is aangepast op:
Bart710818
Jongen, gezondheid en welbehagen is NIET te koop en evenmin in geld uit te drukken. Je opmerking raakt kant noch wal. Denk de volgende keer even na voordat je losgaat op je toetsenbord en op "reageren" drukt.
Fourroses666
Wat een dooddoener zeg.
Grauw
Zoals altijd regeert het geld en de graaicultuur bij liberty media maakt het er niet beter op.
Wim Top
Is dit dezelfde Russel als die van 6 juli? Toen gaf Max aan dat 24 races problematisch zou zijn, waarop Russel reageerde: “Ik hoor de klachten van Max altijd. Ik doe waar ik van hou en ik heb bijna zoiets van: hoe meer hoe beter.”
Vince78
En wat minder races per jaar, overige circuits in roulatieschema is ook niet verkeerd. Ben zelf echt enorm fan, al sinds '92 maar ook ik vond het nu soms teveel van het goede. Had een oaar keer echt iets van, nee hè... Weer een heel weekend F1. Ook nog Sprintrace, dus de vrijdag de kwali etc... Mag best wat minder.
Dit bericht is aangepast op:
MdGL
Ik herken je gevoel. Op een gegeven moment is het speciale er wel af.
Vince78
En dat heeft toch echt met het vele aantal races te maken. Dominantie is er in die jaren nl veel vaker geweest. Mooi dat er nieuw elan is gevonden, dat je ziet dat circuits weer echt investeren en hun best doen. Ik kan ook echt wel genieten dat de sport zo in het zonnetje staat in bijv Las Vegas. Dus het is zeker niet schoppen tegen alles dat nieuw is. Maat zo rond de 17/18 races per jaar was voor mij de sweetspot.
Dit bericht is aangepast op:
RonaldvS
Als f1 liefhebber zeg ik hoe meer hoe beter. Komende maanden val ik ook weer in een diep gat. Maar snap dat het zwaar is voor de mensen die in de f1 werken. Misschien zou de FIA er goed aan doen de kalender wat praktischer in te richten. Zodat de reisafstanden (en tijdverschillen) wat minder groot zijn. Hebben natuurlijk ook wel te maken met beschikbaarheid vd circuits maar je wil een f1 race hosten of je wil het niet….
Stefke Govers
vorige week koud in america deze week weer hitte het reisschema kan logischer met minder heen en weer
maks trin
Hoop problemen kan je met een beetje geschuif in de agenda al wel realiseren. Lastige puzzel natuurlijk, maar er is ruimte voor verbetering.
Thecla2
Ik tikte het vorige week al. Waarom niet proberen, hoewel dat best lastig zal zijn, om bijvoorbeeld de races te clusteren. Die in het Amerikaanse continent (Noord en Zuid) bij elkaar. De Arabische (zoals Ad en Bahrein) races met eventueel Bake. Australië met Singapore en Japan. De Europese races ook clusteren. Dan heb je veel minder (grote) reisbewegingen en belangrijker nog... veel minder vaak tijdsgrenzen en jetlag. My two cents
Dit bericht is aangepast op:
Will
Ik heb het wel te doen met vooral de op- en afbouw werknemers. Werken tot in de ochtend door om vracht klaar te hebben voor transport. Zelf ik moet ook voorruit plannen met verjaardagen bij een dubbel en tripple header. Vond om de 2 weken wel prima dus liever minder races. Mijn dochtertje vind F1 maar niets omdat er weekenden achtereen zijn dat we zondags nergens naar toe kunnen. Enige voordeel is dat de Tinq tankstation Max voordeel heeft op de zondag als er f1 is, lekker extra goedkoop.
Martin van Os
Persoonlijk denk ik dat een cap van 20 of 21 races de sweet spot is voor de teams. Vooral die tripleheaders zijn een aanslag voor niet alleen de coureurs maar ook de teams. Als dit zelfs naar uiteindelijk 25 races kan gaan... het is gewoon niet te doen. Ja, je kan zeggen "daar krijgen ze voor betaald" maar de menselijke psyche neigt vergeten te worden door de FOM. Het is zowel mentaal als lichamelijk een uitputtingsslag en ik denk (op Ricciardo na) dat alle coureurs nu blij zijn dat ze even een paar weken voor zichzelf kunnen nemen om dan na de kerst weer vol in de voorbereiding te gaan.
LaNdO
Beter organiseren, lees minder naar her en der vliegen, de crew met ploegen werken zodat ze meer rust krijgen en het komt volgens mij wel goed.
Artis
1% concentratieverlies betaalt zich vroeg of laat uit met een ernstig ongeluk. Natuurlijk moet er meer rust zijn en moeten alle jetlag weggeslapen kunnen worden.