Met speels gemak had Max Verstappen de GP van Japan 2022, die in regenachtige omstandigheden werd verreden, gewonnen. Vanwege de verkorte race zou hij echter maar halve punten toegewezen krijgen en dus net geen kampioen worden. Althans, dat dacht vrijwel iedereen, inclusief de Nederlander en zijn Red Bull-team zelf.
Maar nadat hij zijn interview al had gegeven, werd hij door de interviewer van dienst teruggeroepen toen het bleek dat Charles Leclerc door een straf terugzakte van P2 naar P3. "Je bent kampioen!", werd Max verteld. Een feest(je) brak los, maar zelf had Verstappen er een hard hoofd in. "Volgens mij klopt het niet", hoorden we hem destijds zeggen. Toch bleek hij zeker wel kampioen te zijn.
Door verwarring over de reglementen werden er ondanks de verkorte race namelijk toch volle punten uitgedeeld, waardoor de overwinning van Verstappen en de derde plek van Leclerc goed genoeg was voor de tweede Formule 1-titel van de Red Bull-coureur.
Omdat de race af werd gevlagd, en niet stil was gelegd en was gestopt, werden er toch volle punten uitgedeeld. Na 2022 werden de regels aangepast om vergelijkbare situaties in de toekomst te voorkomen.
Niet de schuld van de FIA
FIA-president Mohammed Ben Sulayem baalt echter ruim een jaar later nog steeds als een stekker, zo vertelt hij bij Motorsport Total. Het zit 'm nog steeds niet lekker, want: "De FIA was hier niet verantwoordelijk voor. Het was niet de FIA die het puntensysteem in het leven heeft geroepen, maar de teams, de F1-bazen en wij samen. Iedereen heeft voor gestemd, maar wij kregen de schuld."
Dat soort situaties, net als het feit dat Verstappen in 2023 zijn titel tijdens een sprintrace veroverde, zijn jammerlijk, zo meent Ben Sulayem. "Dat is echter het systeem dat is afgesproken", aldus de president, die tot slot nog een wijst naar een punt waarop de FIA altijd de boeman zou zijn.
Het gaat over tijdstraffen tijdens of na een Grand Prix. "Als je de straf vroeg geeft, dan wordt het geïnterpreteerd als een afleiding. Als je de straf later geeft, had hij eerder moeten komen. We kunnen het nooit goed doen", aldus de FIA-voorzitter.
Ook interessant:
Tim Coronel: 'Hij kan Verstappen wakker schudden'
Tim Coronel blikt in een exclusief interview met RacingNews365 terug op het Formule 1-seizoen. De 51-jarige Nederlander laat zich uit over de dominantie van Max Verstappen en het zitje van Sergio Perez. Wie zou er niet breken als hij naast Verstappen rijdt en welk team daagt Red Bull uit in 2024?
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Frnks
Verstappen heeft door zijn toedoen bijna het hele regelementenboek herschreven.....
Auto's_doen_vroem_vroem,
Als het niet de bedoeling is dat iemand kampioen wordt in een sprintrace ipv de echte race. Dan zijn er 2 simpele oplossingen. Compleet stoppen met de sprintrace. De sprintrace wel door laten gaan maar telt niet mee voor het kampioenschap.
Fedal
"De sprintrace niet mee laten doen voor het kampioenschap"...dus daar een aparte wereldkampioenschap in het leven voor roepen? De eerste oplossing is de beste oplossing, gewoon stoppen met deze onzin.
Maurice
Oh hier stoort de fia zich aan.. toen ze de tijd namen om de regels op te volgen. Na die moord aanslag in 21 waren ze een stelletje slappelingen waardoor de laastste race onnodig controversieel werd
Dit bericht is aangepast op:
Hugh Nique
Ik snap hier echt niks van hoor. Tijdens de race (na de herstart) is onderaan in beeld zeker drie keer een graphic verschenen welke puntentelling gehanteerd zou worden nl. het volledige aantal. Dat is ook bevestigd door Red Bull die dachten dat Max net één punt tekort zou hebben. De vertraging kwam alleen door de vraag of Charles Leclerc een 5 sec. penalty zou krijgen of niet. Daar kan je nou eenmaal weinig tegen doen als zoiets in de laatste bocht gebeurd....