Het is een simpel gegeven: hoe hoger je als team eindigt in het constructeurskampioenschap, des te meer prijzengeld je ontvangt. In de Formule 1 gaat niet dat niet om duizenden, maar om tientallen miljoenen euro's. In de komende vijf races valt er daarom voor heel wat teams nog winst te behalen. Tegelijkertijd wil een coureur ook zo hoog mogelijk eindigen in het individuele kampioenschap, want dat kan hem qua bonussen vanuit het team ook nog wat extra geld opleveren. Een overzicht van de verschillende gevechten.
P2 bij de constructeurs: Mercedes en Ferrari
Mercedes en Ferrari strijden nog om de tweede plaats bij de constructeurs. Uiteraard willen merken van hun statuur liever met de hoogste eer strijken, maar dat voorrecht is dit seizoen al vroeg door Red Bull binnengehaald. Daarachter lijkt het initiatief per Grand Prix-weekend te verschuiven. Op dit moment heeft Mercedes een voorsprong van 28 punten op Ferrari en lijkt het erop dat de Zilverpijlen ook qua snelheid weer een streepje voor hebben. Hoe anders was dat pakweg een maand geleden, toen Ferrari een podiumplaats pakte in 'hun' Italië en zelfs met Carlos Sainz de race won in Singapore.
Tijdens de laatste Grand Prix in Qatar was de Mercedes weer sneller. Het team liep daar, ondanks een crash tussen Lewis Hamilton en George Russell, weer twee puntjes uit op hun Italiaanse rivalen. Voorspelbaar is de onderlinge strijd dus allerminst en het lijkt erop dat het gevecht zeker nog tot vuurwerk gaat leiden.
P4 bij de constructeurs: Aston Martin en McLaren
De strijd om de vierde plaats is misschien wel de gekste van het hele seizoen. Wie had na twee races kunnen denken dat Aston Martin en McLaren een onderling robbertje gingen uitvechten? Aston Martin schoot als een raket uit de startblokken en haalde aan de hand van Fernando Alonso talloze podiumplaatsen binnen, terwijl McLaren in de achterhoede acteerde. Hoe anders is dat nu.
McLaren heeft namelijk een inhaalslag van jewelste gemaakt en is tegenwoordig vaak het snelste team achter het ongenaakbare Red Bull. Bovendien kan het team uit Woking met Lando Norris en Oscar Piastri op twee sterke coureurs rekenen. Bij Aston Martin loopt Lance Stroll al een tijdje achter de feiten aan, waardoor het verschil alleen maar kleiner is geworden na de zomerstop. Het moet ook gezegd worden dat de groene bolides niet meer zo snel zijn als aan het begin van het seizoen.
Het verschil tussen de beide teams is elf punten als het Formule 1-circus naar de Verenigde Staten afreist. Met de trend van de afgelopen weken in het achterhoofd, lijkt het erop dat McLaren de favoriet is om Aston Martin bij te halen en de vierde plaats naar zich toe te trekken. Aston Martin zou voor de wintertests waarschijnlijk getekend hebben voor de vijfde plaats, maar gaat er nu ongetwijfeld alles aan doen om alsnog vierde te worden.
P7 bij de constructeurs: Williams, Alfa Romeo, Haas en AlphaTauri
Ook in de strijd om plaats zeven is het ongemeen spannend. Natuurlijk scoren deze teams relatief minder punten, maar toch zijn de onderlinge verschillen vrij klein. Williams heeft het initiatief in handen met 23 punten, al zag het team in Qatar wel Alfa Romeo een grote inhaalslag slaan. Valtteri Bottas en Guanyu Zhou haalden zes punten binnen, waardoor het gat naar Williams zo'n beetje werd gehalveerd en Haas werd ingehaald.
Haas en zeker AlphaTauri lijken door hun recente prestaties de underdogs te zijn, maar het is verstandig om je nog niet te vroeg te laten foppen. Haas neemt een forse update mee naar hun thuisrace op het Circuit of the Americas en heeft het concept gebaseerd op de karakteristieken van de Red Bull. Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen kijken reikhalzend uit naar de verbeteringen, die voor meer performance en minder bandenslijtage moeten leiden. Misschien zit er voor hen ook een inhaalslag in...
P2 bij de coureurs: Sergio Perez, Lewis Hamilton en Fernando Alonso
Ook in het coureurskampioenschap is er nog genoeg om voor te strijden, al is het niet meer voor de eerste plaats. Max Verstappen haalde in Qatar vroegtijdig zijn derde wereldtitel binnen. Daarachter is het een stuk spannender. Sergio Perez, ook uitkomend voor Red Bull, heeft de tweede plaats in handen, maar verkeert in een matige vorm. De Mexicaan heeft moeite om punten te sprokkelen en ziet de doorgaans zeer constante Lewis Hamilton stukje bij beetje naderen. De zevenvoudig wereldkampioen moet een achterstand van dertig punten zien te overbruggen.
Uiteraard zijn we ook Fernando Alonso niet vergeten. De ervaren Spanjaard zag Aston Martin een stapje terugdoen in de pikorde, maar presteert zelf uitermate constant. Als de groene bolide snel genoeg is voor de vierde plaats, eindigt Alonso daar ook. Zijn achterstand op Perez bedraagt nu 41 punten. Alonso is dus niet de favoriet, maar vlak de wereldkampioen van 2005 en 2006 niet uit.
P5 bij de coureurs: Carlos Sainz, Charles Leclerc, Lando Norris en George Russell
Vier coureurs komen nog in aanmerking voor de vijfde plaats in het kampioenschap. Carlos Sainz heeft mede door zijn overwinning in Singapore die plek nu in handen. De afgelopen races sluipen teamgenoot Charles Leclerc en vooral Lando Norris echter wel wat dichterbij. Norris heeft zelfs drie keer op rij op het podium gestaan, wat zijn puntenaantal flink heeft doen toenemen. De McLaren-coureur heeft nu een achterstand van zeventien punten op Sainz, Leclerc staat acht punten achter de Spanjaard.
Vlak achter Norris doet Russell bijna stiekem mee aan de strijd om de vijfde plaats. De Brit reed in Qatar misschien wel één van de beste races uit zijn carrière, maar kwam door een touché met teamgenoot Hamilton niet verder dan de vierde plaats. Als Mercedes in de laatste races opnieuw over een snelle auto beschikt, mag Russell niet vergeten worden. Eén ding is zeker: vier coureurs binnen 21 punten is een garantie op spektakel.
Bekijk hieronder de WK-standen bij de coureurs en constructeurs!
Formule 1 stand 2023
Pos. | Coureur | Team | Punten |
---|---|---|---|
1 |
|
Red Bull Racing | 575 |
2 |
|
Red Bull Racing | 285 |
3 |
|
Mercedes AMG F1 | 234 |
4 |
|
Aston Martin F1 Team | 206 |
5 |
|
Scuderia Ferrari | 206 |
6 |
|
McLaren Racing | 205 |
7 |
|
Scuderia Ferrari | 200 |
8 |
|
Mercedes AMG F1 | 175 |
9 |
|
McLaren Racing | 97 |
10 |
|
Aston Martin F1 Team | 74 |
11 |
|
Alpine F1 | 62 |
12 |
|
Alpine F1 | 58 |
13 |
|
Williams Racing | 27 |
14 |
|
Scuderia AlphaTauri | 17 |
15 |
|
Alfa Romeo Racing | 10 |
16 |
|
Haas F1 | 9 |
17 |
|
Scuderia AlphaTauri | 6 |
18 |
|
Alfa Romeo Racing | 6 |
19 |
|
Haas F1 | 3 |
20 |
|
Scuderia AlphaTauri | 2 |
21 |
|
Williams Racing | 1 |
22 |
|
Scuderia AlphaTauri | 0 |
Pos. | Team | Coureurs | Punten |
---|---|---|---|
1 |
|
Verstappen & Pérez | 860 |
2 |
|
Hamilton & Russell | 409 |
3 |
|
Sainz & Leclerc | 406 |
4 |
|
Norris & Piastri | 302 |
5 |
|
Alonso & Stroll | 280 |
6 |
|
Gasly & Ocon | 120 |
7 |
|
Albon & Sargeant | 28 |
8 |
|
Ricciardo & Tsunoda | 25 |
9 |
|
Bottas & Zhou | 16 |
10 |
|
Magnussen & Hulkenberg | 12 |
Ook interessant:
Verstappen heeft van niemand iets te duchten in jacht op unieke mijlpaal
Verstappen kan in Austin zijn vijftigste Grand Prix-zege boeken en zo een unieke mijlpaal behalen! In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Coronel, Dimmers en Mosterdijk vooruit op de GP van de Verenigde Staten. Uiteraard passeren er nog meer onderwerpen de revue. Is Perez de juiste optie voor 2024, waarom onderzoekt de FIA opnieuw een overtreding van Hamilton en gaat Haas om punten strijden?
Beluister de podcast hieronder!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!