Tijdens de races in Miami en Imola werd één ding duidelijk: Max Verstappen en Red Bull Racing zijn dit jaar niet meer zo dominant als vorig seizoen het geval was. In Miami werd de Nederlander namelijk verslagen door Lando Norris en ook in Imola kwam de Brit al dichtbij, maar Verstappen wist zich op het nippertje te revancheren in Italië. Red Bull lijkt dus nog wel met de scepter te zwaaien, maar de concurrentie komt alsmaar dichterbij.
Volgens Frederic Vasseur is dat een goed teken, zowel voor zijn eigen team als voor de hele Formule 1-wereld. Tegenover onder meer RacingNews365 benadrukt hij echter wel dat het allemaal van relatief korte duur kan zijn. "Dit is goed nieuws voor mij, voor de Formule 1 en voor het kampioenschap. We hebben drie teams die binnen zeven seconden achter elkaar zitten na 70 ronden, dus dat is ongeveer één tiende verval per ronde! Maar volgende week beginnen we weer met een schone lei in Monaco, want dat is een volledig andere baan met andere bochten."
"Dat zorgt over het algemeen wel voor gemengde gevoelens omdat we echt een stap voorwaarts hebben gezet, net zoals McLaren. We zitten nu echt niet ver achter Red Bull, dus het frustreert me wel dat we volgend weekend naar Monaco gaan. Als we tijdens de kwalificatie namelijk op plek een en twee kwalificeren, willen we dat tijdens de race ook kunnen verzilveren. Maar tijdens de race missen we vaak iets wat we tijdens de kwalificatie wél hebben."
Anderen bekeken ook:
Tijdens de Grand Prix van Monaco gaan de teams dus een heel ander weekend tegemoet. Het historische circuit zal namelijk andere kwaliteiten vereisen van de teams en dat is even wennen. Vasseur weet in ieder geval waar hij zich op voor kan bereiden. "Ik denk dat de competitie echt van alle kanten zal komen en de afstelling van de auto zal cruciaal zijn."
"In Monaco staat de prestatie van de coureur echt centraal. Op dit punt moeten we het tempo van de upgrades wel wat versnellen, want als een team een upgrade meebrengt kunnen ze ineens van de vijfde naar de eerste plek springen omdat het allemaal zo dicht bij elkaar ligt. Alle upgrades die we meebrengen moeten wel echt werken."
Toch maakt de Fransman zich nog geen zorgen over het kampioenschap en de kansen van Ferrari. Er staan immers nog zeventien Grands Prix op het programma en dus is er nog van alles mogelijk. "We hebben nu pas zeven races verreden van de 24 op de kalender, dus hebben we er nog genoeg voor de boeg. Vorig seizoen stonden we op dit punt 100 punten achter Aston Martin, terwijl we uiteindelijk met een voorsprong van ruim 100 punten voor hen eindigden. Het kampioenschap wordt dus nooit bepaald tijdens de eerste zeven races."
"Dat geldt al helemaal voor dit seizoen, want het onderlinge verschil is nu zo klein. Het gebeurt niet vaak dat we zes of zelfs acht potentiële winnaars op de grid hebben en dat betekent dat iemand anders ineens van de achtste naar de eerste plek kan klimmen als een ander een slecht weekend heeft. Het kampioenschap kan binnen één of twee weekenden compleet veranderen en als er een crash of uitvalbeurt ontstaat, kan dat zoveel veranderen. Ik heb de huidige stand van zaken in het kampioenschap niet bekeken, maar McLaren kan zomaar eens voor Red Bull komen te staan. Ik denk nog lang niet aan het kampioenschap."
Ook interessant:
De Grand Prix van Emilia-Romagna was vooral in de slotfase een zeer spannend schouwspel. Is McLaren sneller dan Red Bull en maakt alleen Max Verstappen met zijn kwaliteiten het verschil?Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in een gloednieuwe podcast van RacingNews365. Wil jij de podcast liever ook kijken, check hem dan hier op YouTube.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!