Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

FIA onthult: vier of vijf teams moesten auto aanpassen na strengere regels

De FIA begon in China met strengere controles op de achtervleugels van de F1-auto's. Het leek geen hele sterke impact te hebben op de rangorde in het veld, maar dat betekent niet dat er niets veranderde bij de teams. De FIA bevestigt namelijk dat vier of vijf teams de auto aan moesten passen.

Ocon China
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Bij de start van het seizoen werd meteen al duidelijk dat de FIA dit jaar heel wat strenger op de flexibiliteit van de vleugels zou gaan letten. De voorvleugels moeten vanaf de Grand Prix van Spanje aan strengere eisen voldoen, bij de achtervleugels werd er meteen vanaf de eerste race al strenger op gelet. 

Maar zelfs dat bleek niet genoeg, want de controles werden meteen al aangescherpt. Vooral de gleuf tussen de verschillende platen van de achtervleugel was een heikel punt, want als die gleuf te groot wordt, zorgt dat voor minder luchtweerstand en dus meer snelheid. In Australië mocht daar nog een gleuf van 2 millimeter ontstaan, in China werd dat teruggebracht naar 0.5 millimeter (met een marge van 0,25 millimeter) en vanaf volgende race in Japan moeten de teams echt aan de marge van 0.5 millimeter voldoen.

Die aangescherpte regel heeft nu al impact gehad. "Sommige teams zaten al goed tijdens de test in Australië. Vier of vijf teams waren nog niet in orde en hebben dingen aan moeten passen", vertelt Nikolas Tombazis aan onder andere RacingNews365. Als hoofd van de single seater-afdeling van de FIA is Tombazis er verantwoordelijk voor dat alle regels over de Formule 1-auto's nageleefd worden.

"We zagen een duidelijke overeenkomst tussen de statische test en wat we controleerde met de camera's op de auto's", vervolgt Tombazis. "Sommige teams toonden duidelijke signalen van dat alles en wat we hadden gemeten in Australië, zou hier in China niet meer toegestaan zijn. Dit keer zouden ze niet door de test zijn gekomen, als ze niets aangepast hadden."

Om welke teams het precies gaat, wil Tombazis niet zeggen. Haas en Alpine hadden zelf al toegegeven dat zij aanpassingen moesten maken. De naam van McLaren zingt ook rond in de paddock, maar wanneer die naam voorgelegd wordt aan Tombazis benadrukt hij geen specifieke teams te willen noemen.

Ook interessant:

Max Verstappen en Red Bull beginnen aan een cruciale week. Er is een spoedvergadering ingelast om te bespreken hoe de kloof met McLaren gedicht kan worden. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Rudy van Buren bespreken dat én de Grand Prix van China in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

ontvang €50!

Praat mee!

x
Red Bull Montoya: "Verstappen krijgt onweerstaanbaar aanbod Aston Martin"